torsdag 30 juni 2011

Flexfusk

På min arbetsplats har vi flexklocka. Så snart vi kommer in på avdelningen drar vi kortet. 06.44 - YES! Vi hann i tid. Det tråkiga i kråksången är att vi måste vara på sjukhuset låångt före 06.44 för att byta om. Sjuksköterskor kan nämligen inte jobba i sina vanliga kläder. Vi får inte ha våra privata kläder. Och vi vill inte ha privatkläder.

Själv måste jag vara på sjukhuset ungefär 20 minuter innan jag börjar. Dels ska jag hitta parkering, köa i betalautomaten och sedan byta om. Omklädningsrummet ligger inte i samma hus som min arbetsplats utan jag måste ner i kulverten till ett anat hus. Det tar ungefär sju minuter att gå dit från parkeringen. Och sedan behöver jag fem minuter för att byta om. Och så tar det fyra minuter att knata upp till avdelningen. Det är 16 minuter...

Jag kan förstå att arbetgivaren inte vill betala från den tiden man rullar in med bilen på parkeringen, men vore det inte justast om de iallafall betalade för tiden man byter om då det faktiskt är arbetsgivaren som förespråkar att vi är ombytta? Jag tycker att det är rätt ruttet att vi får stämpla in först när vi är ombytta och klara trots att vi måste vara på sjukhuset tio minuter innan...

Krasst kan man ju säga att arbetsgivaren snor 20 minuter om dagen för oss.

Har ni flex på arbetet? Hur fungerar det?

10 kommentarer:

  1. För mej är det helt självklart att jag är redo att börja jobba när jag stämplar in, vilket innebär bland annat att jag ska vara ombytt.

    SvaraRadera
  2. Ja jag fattar inte riktigt vad som menas. Oavsett om man har flextid eller "vanlig" tid, så har man ju en tid man måste vara på avdelningen. Jag som inte har flex måste vara på avdelningen antingen 7.30, 8.00, 15.00, 15.30 eller 16.00. Då ska jag vara ombytt och kliva ut genom hissdörrarna. Jag är på arbetsplatsen cirka tjugofem minuter innan jag börjar och ska ju självklart inte ha betalt för detta. Hade ju kunnat ta taxi å komma fram tio minuter innan jobbet börjar också liksom, men jag är för snål.

    SvaraRadera
  3. Har funderat på det samma. Vi måste byta om och borde få gör det på arbetstid. Vansinne, särskilt när omklädningsrummen ligger långt ifrån arbetsplatsen.
    Hos oss drar vi inte kort utan flexar in via intranätet. Vilket betyder att vi måste starta upp datorerna och logga in innan arbetstid också.

    SvaraRadera
  4. Vi som jobbar på våran avd har klädskåp uppe i avd så vi stämplar in så fort vi klivit in dvs när vi är ombytta. Ingen orkar byta om o sen stämpla... vilket jobb... men sen stämplar jag ut när jag slutat medan kollegorna byter om o sen stämplar ut.. det orkar inte jag med... vill ba gå hem..

    SvaraRadera
  5. Funkar och funkar, på min förra arbetsplats (är nu student) slutade jag med max plus i flexen eftersom jag ofta fick jobba över men aldrig komma sent. Det "gjorde ingenting" (dvs jag fick ingen ersättning för tiden jag jobbat men inte kunnat ta ut i flex) men en kollega som slutade samtidigt och hade nästan lika mkt minus på flexen var tvungen att jobba in det innan hon slutade. Landstingen kan inte bjuda på ngt men de kan gärna ha folk som jobbar obetalt.

    SvaraRadera
  6. Fast man börjar ju inte jobba förrän man är ombytt och klar, det är väl likadant för alla yrkeskategorier? Även de som jobbar på affär och liknande behöver vara på jobbet ett tag innan för att byta om, parker och allt som vi syrror måste göra./Emelie

    SvaraRadera
  7. När jag börjar stämplar jag in ombytt, när jag slutar stämplar jag ut då jag bytt om. Då får jag i alla fall betalt för ett byte.

    SvaraRadera
  8. Eftersom det är arbetsgivaren som kräver av oss anställda att ha arbetsdräkt så anser jag att det är en arbetsuppgift att byta om. På min avdelning har vi kämpat för att få flexklockan till omklädningsrummet och nu lyckats. Det gör en kvart om dagen ungefär vilket blir många många timmar i långa loppet, som man annars hade jobbat gratis på.

    SvaraRadera
  9. På min arbetsplats (stort sjukhus) har vi rätt att byta om på arbetstid och även hämta nya kläder om arbetstid.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.