onsdag 26 september 2012

På kurs med Frida!


Lean. Jag skulle vilja jobba som leansjuksköterska. Vara en sån där privatklädd, äldre X syrra som springer med passerkortet i byxlinningen. Som jobbar administrativt som det så käckt heter. Jag är ganska avis på de här människorna. De som lyckats ta sig från golvhelvetet. De som slipper allt spring och jäkt och stress och ronder och patienter i en enda röra.

Och lean. Jag gillar lean. Effektivisering. Funderar på att ha en liten leanskola här på bloggen faktiskt. Så kan alla småchefer gå in här och smygkolla på mina idéer och sno dem och göra till sina egna. Visa sig lite duktiga för att få behålla uppdraget. Slicka lite uppåt så att säga.

Ja jag tror det. Jag ska fanemej starta en leanskola! Så kan jag trippa runt här och känna mig viktig i mina privatkläder och lära er hur ni ska jobba snabbare och bättre.

Ni är alla välkomna att delta. Kursen är gratis. Ingen anmälan krävs. Ni får stå för fika själva och jag delar inte ut något kursdiplom.

Kursstart imorgon (om jag lever). Vi ses!

/Fröken Frida

Ps) Ursäkta alla svordomar. Jag är lite trött. Lovar att bättra mig till imorgon!

5 kommentarer:

  1. Ok, jag känner att jag måste få ventilera ut mig lite bara för att jag känner mig totalt låst i min situation.. jag har av och till varit jäkligt less på att ha ett arbete som handlar om attt stressa sönder sig själv, att när man kommer hem från jobbet orkar man inte göra någonting annat än att bara ligga i en soffa typ. Jag är trött på att laga de där jäkla matlådorna som man äter på avdelningen. Det som känns så jäkla fruktansvärt är att jag bytte arbetsplats för att jag har flyttat och det var ett misstag som jag inte vet hur jag kan reparera.. efter första dagen tänkte jag "va fan har jag gjort?!" jag har ont i magen bara jag tänker på det där skitstället, och drömmen just nu är att bara ringa min gamla chef och be om att få tillbaka min tjänst.. problemet ligger nog lite i det här som kallas stolthet..och det skulle oxå kännas lite pinsamt att säga upp sig efter att jag bara jobbat på nya stället.. Just nu känns det som att jag befinner mig i ett fängelse och att jag pausat mitt liv.. jag känner att jag kan inte planera nånting för framtiden.. resa el likn för det enda jag tänker på är att jag måste på ett eller annat sätt ta mig ur den situation jag har försatt mig i.. Ok, detta vart ju ett jäkla långt upplägg men jag undrar om nån har tips på vubar som börjar nu direkt efter årskiftet? Jag tar vadsomhelst faktiskt bara jag slipper gå tillbaka till den där vidriga jävla avdelningen. Jag bor i Sthlm så hoppas på antingen distans eller något som ligger inom radien för att kunna pendla. Tack för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kan du läsa mina, och andras, funderingar på VUB.

      http://fridasyster.blogspot.se/2011/04/det-dar-med-vub.html

      Hoppas att du hittar ngt som passar dig!

      Radera
  2. känner du så varför inte bara säga upp dig här och nu. Jobb kommert du alltid få och vubb. Ja du bor i s-holm är bara söka den vubb du vill gå. Skolorna ligger ju tätt + uppsala nära. Jag går själv amb.vubben i Örebro och är en bra utb om man vill jobba ambulans/akutmott. Samt även åka utomlands mm. Eller så sväljer du stoltheten och ringerdin chef, varför stanna där du vantrivs så. Gör något åt din situation redan imorgon och säg upp dig och ta det därifrån

    SvaraRadera
  3. Fredrica Grahn-Andersson28 september 2012 kl. 01:23

    På KI børjar væl de flesta VUB:ar både høst och vår. Lund har en psyk-VUB på distans och halvfart (fyisk nærvaro 3 ggr per termin). Jønkøping har dsk-VUB på distans och halvfart (fysisk nærvaro 3-4 ggr per termin).
    Kombinera studierna med att jobba natt inom ældreomsorgen før något bemanningsføretag så sover de flesta patienterna och du slipper allt kaos och tjat.
    Lycka till!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.