onsdag 29 augusti 2012

Le och vinka

En läsare gav mig ett tips. Försök att varva negativa inlägg med positiva. Det blev visst lite för mycket av det sunkiga, gnälliga, negativa och kritiska här på bloggen.

Men ni förstår- jag orkar inte fejka här också! Det räcker med att jag går som en förljugen kunglighet hela dagarna och låtsas att jag tycker att det är skitkul att ta hand om patienter. Att jag älskar att hämta vatten, kolla folks metvetande, skriva in, skriva ut, dra sängar, sätta nålar, leta efter doktorer, dela piller alla jävla piller, varför kan inte människor ha med sig egna mediciner när de åker till sjukhuset?, sitta i rapporter, avstämningsmöten, ronder, leta undersköterskor, kvittera tusen apparater som tjuter överallt, vända, byta blöja, smörja i stjärten är det nån idé att sätta nätbyxa eller ska vi låta skiten rinna ner på underlägg och blöja direkt istället?, blanda antibiotika, blododla, ringa, ringa, ringa.

Ja, alltså det kan vara kul. Det är kul. Ibland. Men då är inte jag tjejen som uppdaterar Facebook eller bloggen med Åh, jag älskar mina arbetskompisar på 17! Eller skriver en tiopunktslista varför man ska söka sig till vården. Det är inte riktigt jag. Fast jag ibland önskar att jag vore sån. En människa som nöjer sig. Som ler och vinkar på dagarna OCH menar det.

Tror att jag är för cynisk. Jag vet att en bra dag på sjukhuset betyder tre dåliga dagar. Och jag har varit med förr och jag har varit med länge. Jag vet hur det var en gång i tiden. Sjukhuset är sig inte likt. Och förändringen är inte till det positiva. Idag sa förresten en patient det till mig! Såhär sa han: Frida, sjukhuset är inte som det var för tio år sen. Det är helt annorlunda. Det är sämre. Allt är så anonymt och stressigt. Och tacka fan för det! Vi jobbar ju med Lean Production. Tillverkning. Industri. Vi har inte tid med småsnackande om hur sommaren har varit om hur barnbarnen mår eller om det var svårt att hitta parkering. Nej, här är det snabba puckar som gäller. Upp på britsen! Fram med armen! Och så drar vi igenom frågeformuläret.

Öh. Vart var jag? Jo. Positiva inlägg. Nej alltså det får ni läsa någon annanstans. Jag kan tyvärr inte leverera det här och nu. Det här är fortfarande min ventil och min överlevnad. Skulle jag börja fejka här också och skriva om hur god kaka min chef bakat idag så tror jag att jag skulle gå sönder en smula. Jag fejkar hela dagarna! Ingen av mina patienter, och få av mina kollegor, vet hur jag känner innerst inne. De tror att jag är den där glada, varma och innerliga sjuksköterskan som jag spelar. Fast egentligen är jag en plastikopererad kunglighet. Som bara kan le. Och vinka. Men som gråter där under masken. Som bara vill skrika NEJ, JAG VILL INTE! Och springa ifrån den där vinkbalkongen och slita av sig alla hårnålar, sätta upp håret i en slarvig toffs och dra på sig Adidasbrallorna, knäppa upp en öl och slänga sig i soffan. RAAAAP.

Så känner jag just nu. Fuck it. Sen kanske det ändrar sig. Jag blir kanske sjukhusfrälst. Börjar tillbe sjukhusdirektören. Får ihop det med nån snygg doktor, hånglar i linneförrådet och får extremt mycket energi. Eller får fyra tusen i löneförhöjning. Känner att det är okej att vårda och stressa som en dåre. För jag får iallafall lön för det jag gör. Ja, det finns kanske en möjlighet att jag blir en positiv bloggerska. Men oddsen är små. Till er som tycker att jag är en tråkig bitterfitta kan jag bara säga en sak; hitta en annan sjuksköterskeblogg. Det finns säkert någon glad, nyutexaminerad syrra som älskar sitt jobb, sin chef och sina arbetskamrater och kan sprida lite positiva energier till er. Jag kan inte det. Inte nu. Förlåt!


12 kommentarer:

  1. Maria ssk studerande29 augusti 2012 kl. 21:48

    Jag gillar din blogg just för dina raka och ärliga inlägg. Utan något filter. Skulle du börja skriva peppande inlägg och glada utrop vore det liksom inte du längre. Fortsätt i samma härliga stil Frida!

    SvaraRadera
  2. Hej, jag undrar om röntgensjuksköterska är bättre och mindre stressigare. Vad är för- och nackdelar jämfört med ssk.
    Jag har lite funderingar på att utbilda mig till det nämligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej jobbat 16 år i vården bla som ssk. Tänk om och utb dig till något annat inget är bättre i vården, tror mig. Ska du jobba i vården så bli läkare, tänk inte ens på något annat. Kommer bara bli en slav med skitlön som samhället/SKL kan beh hur som helst, om du väljer ssk. Tänk på din hälsa, ekonomi och pension, önska någon sakt detta till mig. Sätt dig inte i SKL:s roddbåt frivilligt, för där borde straffade brottslingar få sitta eg!!!!! kan gå så långt att det borde vara dömda som fått samhällstjänst som ska jobba i vården för villkoren är så på många arbetsplatser idag. Välj vad du vill men kom ihåg att Frida och jag bla har varnade dig när du står efter 1-2 år och ångrar dig. brukar ta 1-2 år innan hjärntvättningen avtar och man börjar fundera på vad fan håller man på med. Ofta är det nog magkatarren/IBS som väcker än upp.

      Radera
  3. Du och din blogg är toppen ! Det är såhär verkligheten ser ut ! Det finns redan alldeles för många klämkäcka bloggar, som skrivs av nyutexade ssk:or , som inte har hajat läget än. Därför behövs denna blogg ännu mer, som en motvikt. Du förskönar verkligen ingenting. Jag tror faktiskt att du har skakat om en och annan rätt rejält och hindrat några från att göra sitt livs misstag. En stor kram till dej !

    SvaraRadera
  4. du funderar inte på att säga upp dig och börja jobba med något helt annat? för det gör jag!!! tidigare har jag haft ångest över alla bortkastade studielån det skulle innebära men nu, nu sliter jag faktiskt i det! vet bara inte vad jag vill jobba med istället och så är det ju det att jobben kryllar inte precis.... inte här uppe i norr i alla fall../Lena .

    SvaraRadera
  5. 4000 kr i löneförhöjning? Ja, det skulle sitta bra. Har sökt till Bemanningservice på Sahlgrenska sjukhuset, då skall man tydligen få 4000 kr i lönetillägg om man jobbar heltid. Isf slipper jag ju skämmas i fall någon bekant skulle få reda på vad man tjänar:
    "Jaså, vi tjänar lika mycket, du är sju år yngre än mig och har ingen högskoleutbildning" eller, "Jaså, du tjänar 4000 mer än mig och har ingen högskoleutbildning, jaha"

    Frida, jag vet att jag låter som en tjatig, präktig syster som fortfarande när ett hopp att det är bättre någon annanstans, men du måste byta jobb. Pröva en ny chef, pröva nya kollegor. Löneförhandla. Få bättre tider. Få sämre tider? Få något nytt. En flygande fågel ser mer än en som sitter på kvisten, känner jag ett inre tvång att skriva.

    Och oroa dig inte för att du inte kommer att kunna fortsätta blogga om du byter jobb. Det kan du. Efter många år som ssk kan jag luta mig tillbaka och förnöjt (?) konstatera: Det finns alltid något att klaga på inom landstinget. Och skulle det inte göra det... ja, då kan man nästan ta smällen och byta till en käck-blogg.

    Annars är mitt råd till dig och alla andra systrar att aldrig någonsin fejka. Okej, kanske kan man fejka, eller skall vi kalla det "vara professionell", med patienterna, men egentligen vet ju de också att det är äckligt med bajs, om man nu inte är rätt så pervo. Men onekligen måste man ha på sig sin vuxenroll när man har med patienter och anhöriga att göra. Men fejka för kollegor eller chefen. Nej, aldrig. Och det är väl enda fördelen med vårt yrke, det spelar ingen roll vad man säger till chefen, man får nästan alltid 300-400 kr i löneökning ändå.

    SvaraRadera
  6. Ser bara två sätt att få det bättre. Är att alla går ihop och säger nu är det nog på riktigt. Samhällsfarligt om alla strejkar må så vara då. Vad är det nu då? kommer rapport på rapport på hur vården ser ut idag och sätter pat.säkerheten åt sidan. Samt att alla som jobbar i vården gör allt för att unga inte ska välja vårdyrken, måste bli stor kännbar brist ute i samhället tyvärr måste det bli kaos innan någon fattar.

    Sprida sanningen borde flera göra, är just det Frida gör här. Inget jävla falskt leende från en överambitiös ssk som säger att allt är så bra och lönen är att vårda och yrket är ett kall. Ursäkta målilla nu. Är bl.a. denna sortens ssk fel att det är som det är idag, leker nån fjantig florens med offerlampa som ska rädda pat och SKL. Borde vara flera som bloggar är ute i media som Frida och skriver som det faktiskt är. Nu har vi försökt med det mesta men inget händer, kan inte komma med små ödmjuka krav längre, vi blir bara överkörda. Så vad ska var nästa steg?

    Och ja vården är så sjuk som det sägs. Satt själv och försökte tänka ut något positivt med att vara på sjukhus som ssk. Släckte lampan och somna rätt fort.

    SvaraRadera
  7. Frida!! Jag älskar din blogg och vet du varför, jo för den är så nära verkligheten som man kan komma. Jag hade kunnat skriva samma saker själv. Är minst lika falsk och bitter egentligen. Din patient har helt klart rätt, vården är inte densamma som innan.

    Jag tänker ofta att jag borde byta jobb, byta inriktning helt. Men så kommer jag allt för ofta fram till att jag vill arbeta med människor. Har varit sjukskriven efter en stor operation i snart fyra månader och det jag har saknat är patienterna och fikarasterna (de man får) dvs det som är socialt samt kanske en och annan braksepsis för att jag brinner för sepsisar. Men allt det där andra, nattröttheten, telefoner som ringer, en student som är så feg att hon inte ens vågar se åt patienter och är rädd för tanter, tabletter som är slut, arga doktorer, sura undersköterskor och irriterade kollegor nej det är bara skönt att slippa. Inte längtar jag tillbaka heller. Trivs så bra utan magkatarr, kunna göra allt det där jag vill på kvällar och helger osv. Har slaviskt följt din blogg för att påminna mig om hur oglammigt och tufft arbetet är, för att komma ihåg verkligheten....

    Så Frida, fortsätt! Om nu nu inte som jag har planer på att byta bana helt.

    SvaraRadera
  8. Men varför i all världen skall man fejka inför sin chef och sina kollegor? Ser igen anledning alls. Och inte kan de direkt straffa en med dåligt lönepåslag om man klagar, man får ju ändå ett pissdåligt lönepåslag, så why worry?

    Jag klagar inför chefen. Och kollegorna. Det är självklart tycker jag och är en väldigt bra ventil det med. Har till och med fått chefen att säga att säga :"Nej du har rätt, vi får visst acceptera en lägre vårdkvalité denna sommaren eftersom vi är så få". Och det är skönt att höra, även om det inte är kul att det är så.

    Sedan får man ju fejka lite inför patienterna. Jag tror det kallas att vara professionell :)

    Vad är meningen med att fejka och låtsas var en käck sjuksköterska när man inte är det, när verkligheten är så tuff på avdelningen som den är?

    SvaraRadera
  9. Bra skrivet! Försköna och fejka inte vården i verkligheten på bloggen!

    /En annan sjuksköterska

    SvaraRadera
  10. Be inte om ursäkt Frida! Snälla fortsätt skriva av dig här, precis som du gör, och försköna inte hur vi syrror faktiskt har det på sjukhusen idag. Den här bloggen är även min ventil!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.