fredag 17 december 2010

Sjuksköterskebroscher

Jag har en stor fascination för sjuksköterskebroscher och tänkte ha ett litet projekt och samla landets alla broscher här på bloggen! Ni får gärna maila (fridasyster@gmail.com) bilder på era broscher (om de inte finns med) eller rätta mig om jag skrivit fel under någon brosch.
Skriv gärna i kommentarsfältet vilken/vilka ni tycker är finast också!

Hälsohögskolan i Jönköping

Grantorpsskolan som en gång i tiden tillhörde Huddinge sjukhus




Någon som vet varifrån den här broschen kommer?



Sjuksköterskeutbildningen som förr fanns vid St. Eriks sjukhus i Stockholm


En bloggläsares mamma bar denna brosch när hon jobbade på Serafimerlassarettet i
Stockholm för länge sedan. Finns det någon som vet mer om den här broschen? Berätta gärna i kommentarsfältet!




Linnéuniversitetet (Växjö och Kalmar)

Västerås




Malmö
Karolinska- rosa versionen

Karolinska


Borås

Urologi sjuksköterska

Karlstad


Blekinge


Sophiahemmet, Stockholm

Örebro

Örebro



Linköping





Uggleviksskolan, Stockholm


Ersta Sköndal Högskola



Halmstad



Göteborg


Lund

Röda korset



Uppsala

Kristianstad

Umeå

Sundsvall

Gävle
Mälardalen

För skojs skull ska ni även få ta del av Nya Zeelands brosch eftersom en bloggläsare numera arbetar där. På Nya Zeeland har alla sjuksköterskor den här broschen.



Östersund

45 kommentarer:

  1. Lund och Sundsvall klart finast =)

    SvaraRadera
  2. Den översta (södra Sveriges) är Lund... den med Gripen är Kristianstad.
    Svensk sjuksköterskeförening gav på 80-talet ut en intressant broschyr skriven av Kaiser (Broscher i Svensk sjukvård).
    Dessvärre är den ju inte "up to date"... Mälardalens Högskola existerade inte alls, skolan i Sundsvall hette någonting annat o.sv.
    Se bara på de 4 versionerna av uppsalabroscher...
    Lite synd att broscherna ändras när skolan byter namn/läge/huvudman... Mycket snyggare att ha kvar de "gamla" modellerna tycker jag"!

    SvaraRadera
  3. Har mailat dig den vi har här på Nya Zeeland :-) Själv tycker jag ju förstås att min hembrosch från Uppsala är finast!

    SvaraRadera
  4. Smulan: Håller med, de är jättefina! Jag gillar Röda korsets också.

    Anonym: Jag tycker också att det är tråkigt att broscherna byter utseende, det vore mycket bättre om de behöll sin design trots att skolor slås ihop eller byter huvudman. Jag tycker att det är så roligt att se var medsystrar studerat! Ska försöka få tag på den där gamla skriften. Tror att svensk sjuksköterskeförening kan ha den.

    whitelady7: Nu är din Nya Zeelandbrosch med! Och antagligen din uppsalabrosch, för där lyckades ju 4 stycken komma med! Tack för ditt mail!

    SvaraRadera
  5. Kul med bilder på broscher! Hoppas du får in fler bilder :) Umeås brosch är vacker tycker jag. Lite annorlunda med Maria-rosen som står för tystnadsplikt. "Sanitas hominum" som står i överkanten betyder Människans hälsa. Broschen är från 1956 och jag tror inte den har ändrats mycket sedan dess. Bilden du har här på bloggen är tyvärr lite suddig! Uppsalas, Göteborgs, Lunds och Sundsvalls broscher är också fina tycker jag.

    /Umeåsyster

    SvaraRadera
  6. Håller med - Umeåbroschen är så vacker! Bär den själv dagligen på jobbet och alla frågar vilken skola den fina broschen tillhör. Jobbar i Stockholm där inte många känner igen den...

    /Eva

    SvaraRadera
  7. Den andra broschen från Lund med vit botten och blå kors är från Kristianstad. Har själv en sån :-)

    SvaraRadera
  8. Jag tycker erstas är väldigt fin:
    http://www.esh.se/typo3temp/pics/55f6ff8921.jpg

    mvh amanda

    SvaraRadera
  9. Du vet inte hur broschen för Borås sjuksköterskeutbildning ser ut? Ska söka dit, så är rätt nyfiken på just den :)

    SvaraRadera
  10. Hej
    Vad kul sida. jag ska maila min brosch som kommer från en skola i Stockholm som inte har sjuksköterskeprogrammet mer tyvärr, och heller inte är så känd.. Den heter Uggleviksskolan. Och som flera påpekat ang. Lund så finns det bara en brocsh från Lund och det är den där det står "Södra Sveriges sjuksköterskehem" på med vitt kors. Den andra där du skrivit Lund på är från Kristianstad men rött griphuvud.
    Jag mailar dig så fort jag fixat fotograferingen.
    kram

    SvaraRadera
  11. hej här är bild på den från Malmö: (det är inte från min blogg) :
    http://1.bp.blogspot.com/_uE9hUsM7EPQ/S2VseK35ajI/AAAAAAAAAMY/XqpomJX5B-g/s400/MSS.JPG

    SvaraRadera
  12. Efter ihärdigt googlande har jag hittat Borås brosch!

    http://www.dagensmedicin.se/_internal/cimg!0/70ggll09cfybo77d2o3241ih66z89m3

    SvaraRadera
  13. Har KI en rosa brosch?! Gud så hemskt. Hade högre tankar om den skolan tills nu.

    SvaraRadera
  14. Sofie: Den är mer vinröd-lila-aktig, Se här: https://picasaweb.google.com/102401725735297024930/Sjukskoterskebroscher#5625062558025828962

    SvaraRadera
  15. Tack för alla bidrag! Och du som ska studera i Borås: Vilken SNYGG brosch du kommer att få! *Avis!

    Fortsätt gärna att tipsa om broscher!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Få och få, 300 spänn kostar den (ungefär). Får alla betala för sina, eller är det bara Borås som är snåla? Kul med alla broscher samlade för övrigt :)

      Radera
    2. Undrar om inte brosch nr 5 uppifrån är en gammal brosch från S:t Eriks sjuksköterskeutbildning. Man såg den för kanske trettio år sedan inte så sällan på innerstadssjukhusen i Stockholm. I likhet med Stockholms stadsvapen föreställer broschen S:t Erik.

      Radera
    3. Jo, nr 5 är S:T Eriks sjuksköterskeskolas brosch. Jag gick ut där 1966 och firar 50 års jubileum i år. 2016-01-11

      Radera
  16. Vilken rolig sida! Tar examen från Mälardalens högskola i Jan och blev positivt överraskad :) tycker dock att de flesta är ganska tråkiga. Förstår inte poängen med den "aladdin" liknande flaskan på ex Sundsvallsbroschen. Den finns ju på flera broscher.

    SvaraRadera
  17. Angående ersta: de har ändrat sin brosch flera ggr. Hade en handledare somgick skola på 70-talet, där de som inte gick diakoni-utbildningen fick en brosch utan duvan, där det stod EDS (ersta diakonisällskap). Det var för att man förväntades vara ogift som diakonissa, och de som inte blev det utan levde i "synd" sas och kanske gifte sej, skulle särskiljas fr de "riktiga" erstasystrarna...

    SvaraRadera
  18. Lampan symboliserar den oljelampa som Florence Nightingale bar med sig då hon tittade till patienterna nattetid.

    SvaraRadera
  19. Vackra saker det där. Min fråga handlar om broschen för Umeå. Har den sett ut så i urminnes tider eller har den förändrats med tidens gång?

    Tack på förhand. :)

    SvaraRadera
  20. Vad roligt! Ska fixa en på min blå KI-brosch och skicka till dig! :)

    SvaraRadera
  21. Röda Korset! En sån får jag i juni 2015 om allt går enligt planerna. :)

    SvaraRadera
  22. Den andra broschen ovanifrån hör till vad som hette "Statens Sjuksköterskeskola" där min mamma tog examen 1964. Utbildningen fanns parallellt med de som läste på Sahlgrenska Sjukhuset och de sjuksköterskeeleverna (då var det ju ej en universitetsutbildning) kallades "Sahlgrenare". Detta var i Göteborg, tror "Statens" fanns i Sthlm också. De flesta "statare" har gått i pension nu tror jag men några finns kvar ute i arbete!

    SvaraRadera
  23. Brosch nr 4 ovanfrån med stockholms stadsvapen är från den utbildning som förr fanns vid St. Eriks sjukhus i Stockholm. Denna utbildning är numera nedlagd men fanns iaf fram till 1991 då en handledare jag haft examinerades där då.

    SvaraRadera
  24. Angående st Eriks sjukhus så menade jag broschen med silverhuvud. Måste ha räknat fel för menade brosch nr 5. Dessutom hittade jag en bild på en brosch igår märkt "sms". Har du nån aning vilken skola det är?

    SvaraRadera
  25. Angående st Eriks sjukhus så är denna broschen från Årstavikens skola tror jag. Beror på om det är från före 1971 när St:Eriks flyttade det.

    SvaraRadera
  26. http://www.his.se/PageFiles/37088/kors%20pin.png

    Skövdes nål!

    Den röda emaljen är kärleken och blodets färger, som tillsammans symboliserar livet. Den vita färgen är renheten. Guldet - lyckan. Den välvda formen är linsen, seendet. Korset är det gamla Jerusalemkorset som är det universiella över alla dogmer och religioner. Fönstret i mitten är seendet. uppmärksamheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns tyvärr ingen bild på den länken, är det någon annan som har en bild på Skövdes brosch?

      Radera
  27. Den 4:de broschen uppifrån som du påstår är från St. Eriks sjuksköterskeskola Stockholm, är fel. Det är Statens sjuksköterskeskola Stockholm och Göteborg. Stockholms skolan, i alla fall, startades som en experiment skola för att förändra sjuksköterskeutbildningen. Googla på Astrid Janzon får ni se. Skolan lades ner 1 juni 1969.

    SvaraRadera
  28. Statens sjuksköterskeskolas "huvudskola" låg vid Karolinska Sjukhuset. Skolan bytte namn till Karolinska Sjuksköterskeskolan och Nordendahlsskolan. Hagaskolanhette den under några år. Den hade filialskolor i Göteborg och Norrköping.
    Den med Sankt Erik hette sankt eriks sjuksköterskeskola på grund av att stockholms stad var huvudman. De hade länge sin utbildning förlagd till Jägargatan som låg vid SÖS. De bytte namn till Årstavikens Skola när landstinget tog över allt.
    Dessa två "stora" skolor är idag den stora delen av KI's sjuksköterskeutbildning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gick på jägaregatan och tog examen 93. Vi köpte Sankt Eriks broschen. Den har dessvärre försvunnit i tvätten. Skulle vilja köpa en ny men vet faktiskt inte om det går att få tag i.

      Radera
  29. Lund, Mälardalen och Kristianstad fyller klart de tre första platserna. Örebro och Uppsala talar också tydligt om vad det handlar om. Om Blekinges BTH och Halmstad med sina eleganta stilrena teman hittat en brosch med båda deras teman så hade de tagit hem segern på alla områden då de har kvalitet trots att de som enskilda tappar lite av helheten.

    SvaraRadera
  30. 5 broschen uppefrån är gamla St:Eriksbroschen. Har gått där men har tyvärr förlorat min brosch i tvätten för 20 år sen.

    SvaraRadera
  31. Hej! Har en förfrågan. Har tappat min sjuksköterskebrosch, hur beställer jag en ny? Ska ju vara en från Blekinge.
    Mvh Maria.

    SvaraRadera
  32. Statens sjuksöterskeskola i göteborg hsde samma brosh som nr 4.
    Skulle också vilja köpa en ny då em emaljbit har slagits ur. Vem kontakyar msn då ?
    BM Hultman

    SvaraRadera
  33. Kul idé, jag tycker Hälsohögskolan i Jönköping har en väldigt fin brosch.

    SvaraRadera
  34. För er som vill beställa broscher, gå in på Sporrongs sida, bara att googla och maila dem om vilken brosch du vill ha så tillverkar de den. Mvh SSK med finaste broschen från Gävle tihi

    SvaraRadera
  35. Jönköpings och Umeås brosch är vackrast tycker jag. Jag äger själv Umeås brosch.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jönköpings brosch är absolut vackrast,

      Radera
  36. Hej. Jättefin samling av sjuksköterskebroscher. Jag gick ut vårdskolan i Umeå 1991 och hade Umeå broschen. Tyvärr så försvann den. Skulle vilja få den.åter.

    SvaraRadera
  37. Finns det någon som vill sälja en begagnad sjuksköterskebrosch från Umeå?

    SvaraRadera
  38. Hej! Jag skulle gärna köpa begagnad brosch från Sjuksköterskeskolan Västerås. Tappat min. Gick ut 1980.
    ullaferngren59@gmail.com

    SvaraRadera
  39. Tror man kan kontakta skolan man gick på så får man köpa en ny. Jag tog examen 1988 i Uppsala och råkade slå sönder min. De ordnade en ny brosch exakt lik den gamla . Mvh Gunilla

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.