onsdag 8 augusti 2012

Vad var det jag sa?

Okej, jag vet att jag låter som värsta tråkmånsen. Men jag måste ändå få säga det.

Vad var det jag sa? Det är ingen ide. Det gårinte att kriga mot Goliat.

Jag pratar om sjuksköterskeuppropet och studenternas krav på minst 24 000 i ingångslön. Det sket sig rätt rejält. Efter Ekots rundringning visar det sig att landstingen givit max 22 500 kronor.

Och nej, jag är inte skadeglad. Och nej, jag är inte missunnsam. Men hade studenterna frågat mig innan så hade de sluppit allt besvär. Då hade jag kunnat säga det som kommit fram idag. Det går inte att få upp sjuksköterskornas löner! Det går inte att "kräva" en lön trots att det saknas folk. Det är lönlöst att kriga mot landstinget. Det finns bara en sak att göra om man är missnöjd och det är att skita i landstinget och sjukhusen. Sätta sig på något boende i kommunen, jobba privat, åka till Norge eller skola om sig.

Jag är ledsen att allt sket sig för de entusiastiska studenterna. Men jag är inte förvånad. Snarare fundersam över att de ens orkade försöka. Men man är väl naiv och överentusiastisk som student kanske?







16 kommentarer:

  1. Men! Jag håller inte med! Mängder med nyexade har 24000 i lön, dock ej i landstinget. Och landstingen är på sikt fullkomligt beroende av att kunna rekrytera nyexade. Någonstans ska det börja, och jag hoppas innerligt att kommande kollegor har samma styrka som de som gick ut sommaren 2012!

    Tack för inspirerande blogg, Frida.

    SvaraRadera
  2. Ja inte är man förvånad inte. Som du skriver, Landstinget kan man inte vinna över är bara så. Slavtinget kommer alltid finna en utväg i form av rävspel, mygel, hyckleri, hot, lockelse, lurspel och slaveri. Allt vad vi kommer på för att få en rättvis lön kommer SKL bara skratta åt och klappa oss på huvudet med. Se så lilla ssk-rebell ta och tagga ner va är vi som bestämmer över dig lilla vän. se så Gå och jobba nu och håll käft. Tycker det ända som gäller om man är missnöjd, skola om sig och ge vården långfingret.

    Så jävla trött på skiten nu vill ju bara spy på allt samt vårdförbundet. Mesigare fackförbund får man leta efter förövrigt. Hur orkar ni andra eg? vad driver er att ständigt gå till slavhuset och slita för en orättvis minilön och arbetsmiljö som man bara kan skaka på huvudet åt. Får ni aldrig nog över allt rävspel och utnyttjande som SKL sysslar med årligen? Vad får er att vara kvar i vf som säkert är uppköpt av SKL för hur ska man annars kunna förklara dess slapphet mot sina medlemmar? Får ni aldrig nog av att ständigt få hoppa över rast och toabesök och ständigt få göra avkall på er egna hälsa/ekonomi. Jobba nästan ideellt eller se läkaren som vägrar hjälpa till få 4 ggr din lön fast det du som gör hela jobbet för det mesta.

    Vad driver er att fortsätta? Är det verkligen så kul att hjälpa sin nästa och det ska vara den stora lönen? Börjar tror att man är rätt ensam över sitt missnöja, för alla andra runt omkring mig verkar vara små super Florens som finner sig i vad slavtinget än hittar på, för det är ju mitt kall att vårda bla bla. Snackas om en stjärna i himlen, tyvärr så betalar inte den stjärnan mina räkningar eller min mat eller min fritid eller min pension.... Vi är ju bara ett gäng hjärntvättade slavar som Landstinget/samhället utnyttjar till max så länge det går. Är väl så att min hjärntvättning från utb börjar släppa och därför börjar ifrågasätta vad fan man håller på med eg. Så kan ingen vänlig själ hjärntvätta mig igen så jag med kan gå till jobbet som en robot och le och tycka allt är så bra och kul. Önska någon sa "Le. du är med i dolda kameran" för så känns det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra skrivet! Kunde inte sagt det bättre själv! Är ssk sen 5 år tillbaka och skulle aldrig drömma om att vara med i facket eller jobba i landstinget! Tycker alla ssk i landstinget ska gå ihop och göra en massuppsägning!

      Radera
  3. Förstår ni väl, hur skulle det se ut om vi ssk/usk skulle få en rättvis lön. Skulle ju inte alla fattiga Landstings- politiker/chefer eller alla fattig läkare få sina fantasilöner ju. Då skulle ju inte vissa myndigheter få åka på lyxkonferanser, bo på lyxhotell med fin sjöutsikt och äta lyxmiddagar. Hur skulle det se ut om de inte fick det. Och då skulle inte svensson få sina 200 kr extra varje mån i sin feta plånbok. Klart vi ska låta oss lönediskrimineras måste ju värna om andras rikedom, välmående och plånbok. Vi är ju bara ett gäng som ska jobba i ett kall åt samhället och sparas på. Medans många andra jobbar för att kunna leva och får en bra lön för det så ska det vara en självklarhet att ssk ska leva för jobbet och det ska ske nästan ideellt då är alla nöjda och glada. Säger bara fyfan åt allt samt att få vara en spargris åt samhället. Bra sida förövrigt Frida!

    SvaraRadera
  4. Okej, det är mycket snack här om att alla får för lite lön. HUR hög grundlön ska en uska, ssk och läkare få tycker ni, dels som ingångslön och dels efter säg 10-20 år i yrket? Och vad tycker du Frida?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: jag tycker att 24 000 är en bra ingångslön för sjuksköterskor i landstinget. Och att man efter tio år har en lön på 35 000. Ingångslönen ska givetvis vara lite högre om man har jobbat som undersköterska innan.

      Vad tycker du? Och ni andra?

      Radera
  5. Men hallå Frida? Du säger det ju själv, det är LANDSTINGEN som de ringde till, de ringde aldrig till kommunerna och de andra som ger 24000+. Det finns ju fler arbetsgivare än bara landstingen! Som sjuksköterska KAN man få upp lönerna, man måste bara få lanstingen att förstå att de är beroende av oss sjuksköterskor för att kunna fungera.

    Det är ju bara trist att sådana som du sitter och anonymbloggar om hur stort fail upproret var (som dessutom inte ens är slut än, det kommer nya varje termin där fler och fler söker sig till norge och kommunerna). Stå upp för oss som arbetsgrupp istället och GÖR någonting istället för att gnälla. Landstingen vinner varje gång du gnäller över hur dåligt vi har det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att kommunen och privata arbetsgivare betalar mer är inget nytt. Min blogg är en blogg och inte någons megafon, jag är kritisk i mitt sätt att vara och det gäller inte enbart mot uppropet. Sist men inte minst vill jag påstå att min blogg är mer betydelsefull än du tror. Kanske för att den är anonym, för att jag vågar säga saker och ta upp ämnen som andra bara tänker. Om jag vore offentlig skulle jag inte våga vara så kritisk som jag är och bloggen skulle bli lika blaha-blahaig som så många andra. Jag vet att jag inspirerar många och avskräcker andra att läsa till syrra. Det är bra. Jag är så jävla glad för varje mail och kommentar jag får där människor säger att min blogg fick dem att tänka om. Och jag vet att min blogg betyder mycket för vissa. De vågar ventilera tankar och kan lämna kommentarer anonymt. Så jag är STOLT över min "anonymblogg". Och jag tror inte alla att landstinget vinner varje gång jag gnäller som du skriver, snarare tvärtom. Om jag gnäller får fler upp ögonen för det sjuka systemet och den ruttna arbetsgivaren. Så. Underskatta inte sociala medier. De är farliga motorer och kan starta mediedrev och sprida snabb information...

      Radera
  6. Finns undantag om än så få. Utan tidigare vårderfarenhet fick jag som nyutexad på ett av sthlms akutsjukhus 23.000/mån. 2000 kr mer än vad förra årets studenter något har nog upproret lyckats med. Det har också lett till att erfaren personal har börjat röra på sig för att höjaoch met än vad fler av mina rutinerade kollegor har i lön. Upproret har också lett till att erfaren personal äntligen gör ngt för att höja sin lön. Det börjar röra på sig i arb.grupperna då folk slutar för att inte ligga under de nyutexade.

    SvaraRadera
  7. När jag började för inte alltför länge sedan var ingångslönen 16000, men jag fick 16200, för jag hade jobbat som USK i flera år innan :)
    - Liiite kan man allt säga har hänt med lönerna!

    SvaraRadera
  8. Instämmer med ovanstående Maritha: 2002 gick jag in på 16200:- och idag har jag 10 000:- mer i lön. Ok att jag bytt jobb 3 ggr, men det är inte så ovanligt.
    Så visst händer det något med lönerna, men inte nog mycket!!

    SvaraRadera
  9. Såvitt jag förstått har flera landsting inte lyckats rekrytera så många sjuksköterskor som de önskat till sommaren eller åtminstone haft en del svårigheter. Sannolikt beror detta på att fler än vanligt sökt sig till alternativa arbetsgivare som privata vårdcentraler, kommuner, Norge etc. Om detta fortsätter innebär det troligen att landstingen får anpassa lönerna åtminstonen något, eftersom de inte i längden kan missa sina rekryteringsmål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också förstått det så. Nu är det bara att hoppas att universiteten och högskolorna inte möter deras behov genom att ta in fler ssk studenter (vilket har hänt tidigare) utan göra som läkarförbundet och hålla intaget lågt så att det blir eftetertraktat och genererar mer lön. Men jag är tveksam till att Vårdförbundet har samma pondus och makt som läkarförbundet... Men man kan ju hoppas.

      Radera
  10. Tyvärr har inte läkarförbundet lyckats som många tror. För några år sedan motsvarade intaget på läkarprogrogrammet ca 700 fler än beräknat behov enligt SKL och sedan dess har man utökat rejält. Då är inte alla hundratals som läser utomlands inräknade. AT-platserna utökas inte så det kommer bli ännu hårdare kamp om de platserna och då tyvärr inte fler färdiga läkare. Regeringens senaste idé om att utöka platserna ytterligare på läkar- och syrreprogrammen utan att tillföra mer pengar känns också som ett stolpskott. Det gör att man får lägga ner andra program som t ex logopedprogrammet. Men kanske blir det inte ett sådant underläkaröverskott som det verkar enligt beräkningarna, jag tror att större andel läkare är beredda att sticka utomlands om villkoren inte är vettiga.

    SvaraRadera
  11. Jag tror att man får ta allt som kommer från mainstream-media med en nypa salt i dagens läge. Den har ju blivit en megafon för de som styr... Och man vill möjligen att missmodet ska öka och kampen lägga sig. Men...

    Enligt artikel i TCO-tidningen har ca 80 % fått det de begärt dvs 24 000.
    Källa: http://www.tcotidningen.se/index.cfm?c=4850

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att SR är någon opålitlig källa, tvärtom! Tredje stadsmakten har ringt till 21 stora sjukhus och ingen av dem har givit 24.000 kronor. Tycker att det talar för sig själv.

      Att sjuksköterskor i Stockholm tjänar mer jämfört med övriga landet är ingen nyhet, liksom att sjuksköterskor inom kommun och privat sektor gör det.

      Jag tror dock inte att något Sthlm sjukhus hade betalat 24 000 kronor för en nyutexad sjuksköterska i våras men nu när jag ska faktakolla så hittar jag inte listan på SR:s hemsida (den fanns där då jag skrev inlägget).

      Ja. Jag tycker hur som helst INTE att SR är "main stream media" som man ska ta med en nypa salt.

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.