måndag 30 maj 2011

I-landsproblem

Dagens fundering är något av ett I-landsproblem. Eller ett lyxproblem. Eller ett "håll-käften-du-som-har-ett-jobb" problem.

Jag skiter i vilket men dagens fundering är varför det ofta är så ångestladdat att jobba kväll? Varför jag går här och tycker lite synd om mig själv som ska till sjukhuset snart. Jag går här och vill ut till syréndoften. Vill fika med en väninna. Flanera på stan. Promenera i skogen. Träna. Titta på det där braiga programmet på TV i kväll. Träffa familjen. Lägga mig i tid.

Jag vill inte stressa runt på något sjukhus när alla andra är hemma och har det bra. Jag vill vara hemma när andra är hemma. Jobba bär andra jobbar. Jag vill vara ledig på kvällar, nätter och helger. Som alla andra. Fan hörrni. Känner ni också såhär?

11 kommentarer:

  1. Först en annan sak. Jag har varit föräldraledig, utomlands i ett par veckor och måste bara erkänna att jag saknat din blogg lite, men nu läser jag ikapp med glädje :-)
    Sen... nja. Eller nä. Efter att ha testat det där livet måndag-Fredag 8-17 ett par år igen så är det dom lediga förmiddagarna, en och annan ledig dag mitt i veckan och inte minst 34 timmars arbetsvecka som jag nu njuter mest av! Men det är ju olika, fast ibland är det lättare att se det man inte har än det man har.

    SvaraRadera
  2. uska på ett äldreboende!30 maj 2011 kl. 18:10

    nej jag gillar att jobba som jag gör!
    både jag och min sambo jobbar kvällar, helger och är ledig mitt i veckorna m.m och vi har den turen att vi är lediga samma helger!
    men visst ibland så kan det kännas riktigt pissit att behöva åka och jobba en lördag och söndag när alla kompisar är lediga och ska hitta på något kul som man inte kan vara med på.

    måste säga att jag gillar verkligen din blogg, fortsätt i samma takt!

    SvaraRadera
  3. Jag velar lite angående det där. Min dröm hade varit att slippa jobba C-tur följt av A-tur, annars har jag ingenting emot att jobba kvällar!

    SvaraRadera
  4. Jag gillar att jobba kväll, bara jag slipper tidigt pass dagen efter. Hade gärna sluppit jobba helg däremot, fast jag gillar ju att ha en del lediga vardagar. Vill visst både käka kakan och ha den kvar eller nåt...

    SvaraRadera
  5. Jag håller med Eva - man saknar inte kon förrän båset är tomt. Jag går också kontorstider nu och saknar mycket att ostört få vara ledig när alla andra jobbar. Det är en lyx! (Däremot håller jag med om att kväll-dag inte är nån höjdare...)

    SvaraRadera
  6. Jag blir SÅ glad när jag hör andra som inte heller gillar kväll morgon! Vi har önskeschema och kan pga. "välplanerad" brytpunkt jobba så och det är... BLÄ! Eftersom vi ofta dessutom har bytt ut våra patienter under tiden har vi inte ens den lilla kontinuitets-fördelen (vilken jag egentligen anser finns mest mellan öronen på personalen), men ändå är det många som väljer att lägga sitt schema så vilket gör att även vi andra blir korrigerade till det ibland... SUCK!

    SvaraRadera
  7. Det e lite blandade känslor det här med jobba helg & kväll precis som alla andra beskriver. Jag jobbar på en kirurgavdelning, där "måste" vi i stort sett jobba kväll-dag, trots att vi har något som kallas önskeschema. Vi kan få jobba två kvällar i rad, men sen självklart ett dagpass. Fast det e iofs rätt bra på vår avdelning, vi sjuksköterskor behöver inte alltid vara "patientansvariga" utan vi har typ inskrivningar inför operation (dagtid), operationer m.m. Så då har man det lite lugnare, så man inte e lika slut när man jobbat kväll dagen innan. Dock är det fantastiskt skönt att vara ledig mitt i veckan, som idag :)

    SvaraRadera
  8. Men man kan ju ta sovmorgon! :) Det är ju skönt.

    SvaraRadera
  9. Natt. Enbart natt,vardag som helgdag spelar ingen roll, men ingenting kan få mig att gå till jobbet kl.07.00, det är omänskligt :-) Det är betydligt skönare att gå hem och sussa då... Och mina arbetskamrater har vett att uppskatta den galna svenska sköterskan, och låter mig ha mina nätter ifred, trots att vi egentligen inte "får" jobba bara natt :-)

    SvaraRadera
  10. Jag måste fråga: Är det när man jobbar både dag och natt man har 34 h arbetsvecka? Har just sökt jobb i ambulansen och de verkar ha 38,25 h fastän man jobbar dag och natt. Någon som kan förklara detta för mig?

    För övrigt tycker jag det är rätt skönt att jobba helger, men bara sedan jag fick barn. Innan dess ville jag gärna vara ledig.Och cirka en kväll i veckan är perfekt tycker jag.

    SvaraRadera
  11. Visst finns det ögonblick då man vill skita i vårdjobbet för vem gillar att jobba en fredagskväll när alla andra är lediga.
    Jobbhelgerna är ju sunk i bland men man ändrar sig med åren och lediga vardagar gillas.
    Så summa sumarum +- man trivs ibland....gilla läget säger man till sig själv vid halv 6 på morgonen.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.