måndag 6 juni 2011

Skrota sjukresorna!

Det finns en sak som jag tycker borde avskaffas genast och det är sjukresorna. Jag tycker att det är rena vansinnet att patienter ska få betalt för att ta sig till- och från sjukhuset. Räcker det inte med dyra operationer och högkvalitativ vård (som man ju faktiskt får på svenska sjukhus)?

Jag tycker att patienter som inte "kan" åka kollektivt utan kräver taxi är de värsta. Oftast är det inte de äldsta, multisjuka patienterna som bråkar om taxi utan individer som är unga och arbetsföra men av någon konstig anledning blir tre år och helt oförmögna att ta sig hem efter några dagar på sjukhus. De skyller på trötthet, att de har så långt till busshållplatsen och gud vet allt.

Jag brukar alltid förklara för dem att landstinget skulle bli bank rutt om alla tog taxi hem men jag vet att många kollegor är för fega för att ta den konflikten och istället skriver på det där förbannade taxikvittot. "Patientens tillstånd kräver taxi". I min värld är det rullstolsbundna eller gamla och mycket sjuka patienter vars tillstånd kräver taxi. De andra latmaskarna kan åka kollektivt. Och. Kollektivtrafiken ska inte subventioneras av landstinget, de pengarna kan vi lägga på annat. Sjuksköterskornas löner, t.ex.

I Östersund har man börjat med att låta patienterna åka gratis på kollektivtrafiken till- och från sjukhuset på kallelsen. Landstinget har på så sätt sparat pengar eftersom patienterna inte krävt pengar för bil- och taxiresor. Det är ju en fin tanke men faktum kvarstår..... varför ska landstinget betala för att patienterna ska infinna sig på sjukhuset?

Vad tycker ni om sjukresor? Vem är det egentligen som ska bekosta dem?

5 kommentarer:

  1. Word!
    En annan syrra.

    SvaraRadera
  2. Anonym: Jag blir så...irriterad på det här fenomenet. Faktiskt. Särskilt när det sparas på så mycket inom Landstinget för övrigt. Tycker inte att Landstinget äger problemet om inte patienterna har råd att ta sig till- och från sjukhuset.

    SvaraRadera
  3. Visst kan de få åka taxi om de inte klarar av att åka kollektivt eller köra, men då kan de fan betala själva!

    SvaraRadera
  4. Även i Luleå och på många andra ställen runt om i Sverige åker patienterna gratis med taxi till och från sjukhusen.

    SvaraRadera
  5. Handlar det inte också om att de kan få en ledsagare om de inte klarar att ta sig själva till och från vårdinrättningen? Om man inte klarar av att åka kollektivt tycker jag definitivt att man skall få ekonomisk hjälp till sjukresor, men självklart betala en grundavgift motsvarande kollektivtrafiken. Eller ska sjuka människor ligga hemma och dö?!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.