fredag 2 september 2011

Sjuksköterskan räddar doktorn


Det ligger mycket i det, för fasiken vad vi räddar doktorer! Vi delar ut rätt dos trots att doktorn skrivit fel, vi faxar, ringer och postar papper som doktorn lika gärna kunde gjort själv, vi hjälper doktorn att fatta rätt beslut i akuta situationer, vi hjälper till att hålla tråden på ronden, vi kniper käft när det blivit fel.

Vi är lojala. Sådär som kvinnor var på 50-talet. Så som en Riktig sjuksköterska ska vara. We save doctors helt enkelt!

14 kommentarer:

  1. Så är det ju vården skulle aldrig fungera utan sjuksköterskor.
    Ni har ju doktorns ansvar, läkarsekreterarens pappersjobb, uskans såromläggningar, och till råga på allt sjuhelvetes långa arbetsdagar.

    SvaraRadera
  2. Hah! Så sant det är!
    Frida, en fråga till dig. Skriver ni avvikelser på allt som blir fel? På min arbetsplats skrivs det ganska få avvikelser. Jag har god lust att börja skriva en avvikelse för varje felordinerad medicin och uppmuntra mina kollegor att göra detsamma. Trött på att det kritiska tänkandet gällande ordinationerna börjar först när det är dags för mig att dela medicinerna..

    SvaraRadera
  3. Där jag jobbar skriver vi avvikelser som bara den, men de handlar liksom fortfarande om precis samma felordinationer. Inte mycket resultat alltså

    SvaraRadera
  4. Camilla:
    Skriver du så fort du ser en felordination? Inget fel i så fall, bara undrar var olika personer drar gränsen.

    SvaraRadera
  5. Vi körde en drive avvikelse på varje felaktig eller oläslig ordination(inklusive dom där inhallationsstyrkan var ordinerade i milligram i stället för mikrogram. kopia på ordinationen skickades omgående till chefläkaren. Tre veckor senare fanns det ett beslut på att vi skulle ha läkemedelsmodul i datorn. Något som ingen vill vara utan längre inte ens läkarna somfåttlite "svårare" jobb.

    SvaraRadera
  6. FLAK: Doktorerna skulle ju få det betydligt jobbigare utan oss iaf. Inga mammor som duttar i kulisserna ;-)

    Syster Christine: Vi är nog ganska dåliga på avvikelser. Vet att jag själv, och kollegor, tänker "jag har inte tid idag, jag skriver imorgon" och sedan blir det inte av. Själv är jag sämre med åren. Anmäler bara "stora" grejer som kunnar bli farliga för patienten eller om jag vet att jag själv riskerar att anmälas.

    På en tidigare arbetsplats var chefen väldigt på att vi skulle anmäla och då var man ju "duktig" och letade fel i varenda hörn. Om det hela ledde framåt vet jag inte. Jag får en känsla av att hur man anmäler är ganska mycket upp till chefen, hur han eller hon behandlar dem. På ett annat ställe blev chefen arg och där anmälde vi ytterst sällan och med mycket eftertanke. Att anmäla sig själv fanns inte utan man mörkade mer för att inte riskera att chefen skulle titta med onda ögat..

    Camilla: Trist att det inte blir någon bättring! Jag tror i ärlighetens namn att doktorerna skiter i det här systemet. Allt som inte går till socialstyrelsen ser nog många av dem genom fingrarna på. Det är ialafall min uppfattning. Skulle däremor DU och dina kollegor göra fel efter fel på samma sak så skulle er chef garanterat ta upp det i arbetsgruppen och ni skulle ändra er, eller hur? Men jag vet inte varför inte doktorerna gör det? Vågar inte vårdenhetscheferna ta upp anmälningarna med dem? Eller skiter de i dem?

    Eva: Vad bra att ert jobb ledde någonstans! Annars kan man ju ofta undra vad sjutton som händer med de avvikelser man skriver. Jag har skrivit en allvarlig avvikelse för ett tag sedan, där patienter fått fel helt fel, väldigt potent, läkemedel. Ingenting hände. Då blir man ju fundersam på vad som händer med alla "nonsens" avvikelser som "glömde ge insulin" eller "hade för gammal pvk".

    SvaraRadera
  7. Kan inte hjälpa det men jag tycker ändå att bitterheten börjar osa rejält på denna sida. Om ni inte trivs på era jobb så ta er för fan samman och byt snarast!

    SvaraRadera
  8. Rebecka: Välkommen ut i verkligheten gumman och återkom med goda råd när du jobbat i ett par år...Snusförnumstighet hos sjuksköterskestudenter är sällan klädsamt.

    SvaraRadera
  9. Snälla du! Jag talar definitivt inte som ssk-stud på min fritid. Identifierar inte heller mig själv enbart som mitt framtida yrke. I stället menar jag som privatperson att alla ni bittra kvinnor skall ta er samman och sluta klaga!

    Det säger även rätt mycket om dig som person att du i egenskap av sjuksköterska säger till mig som student att jag inte borde uttala mig.

    SvaraRadera
  10. Tack Rebecka. Jag ska verkligen ta dina ord på allvar och fundera på att sluta.

    SvaraRadera
  11. Jag tillåter mig att älska din bitterhet :)

    SvaraRadera
  12. Linda: Det gör du rätt i! IRL är jag omtyckt och omhuldad som få, trots min bitterhet ;-)

    SvaraRadera
  13. En bra sjuksköterska är guld värd i ett team, men tro inte att ni är läkare. Ni har varken utbildning, ansvar, kompetens eller betalt för det. Acceptera er roll eller gå vidare i texten. Heder åt Rebecka, som verkar vara en förnuftig och klarsynt ssk-stud! Tyvärr får hon väl i den här bloggen redan känna av den välbekanta interna sjuksköterskemobbningen, så välkommen till verkligheten, kära Rebecka.

    SvaraRadera
  14. Hej alla, jag är här för att vittna om hur jag blir rik och berömd framgångsrik modell i världen, jag har gått igenom svårigheter i flera år, sedan jag förlorade mina båda föräldrar, jag kunde inte gå vidare med min bärare p.g.a. ekonomisk lösning då, tills för fem månader sedan, menade jag en vän som introducerade mig i frimurarfamiljen, först var jag rädd för att gå med, eftersom jag har läst så mycket falska nyheter via internet om frimurarfamiljen, och som jag nu vet det är inte sant, allt var falska nyheter, och jag vill använda detta tillfälle för att säga ett stort tack till frimurarfamiljen, alla bröder och systrar i denna familj, jag är så tacksam för det stöd ni alla ger mig, och för de som trodde att frimurarfamiljen är ond, som inte känner till den här familjens regler och förordningar, snälla sluta döma om du inte känner till, och sluta dela falska nyheter, om du är intresserad av att bli medlem och njuta av frimurarfamiljens fördelar, kontakta av icial adress nedan för mer information.
    WhatsApp; +31687329133
    E-post; info.masonic.oregon@email.cz
    E-post; info.masonic.oregon@gmail.com
    Eller läs mer om oss på Facebook-sidans länk; https://web.facebook.com/infomasonicoregon

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.