tisdag 23 november 2010

Hon jagar oss med blåslampa

Kliniken går på knäna. Det ska knökas in patienter i minsta skrubb och bemanningen är minimal. Det finns inga som helst marginaler för sjukskrivningar, VAB-dagar eller annan frånvaro. Alla förväntas arbeta på sina pass. Såhär i förkylnings- och magsjuketider är det ett helvete. Alltid någon som är borta och ingen vikarie att ringa. Ingen vikarie. Finns det inga sjuksköterskor som vill jobba extra? Tydligen inte för chefen jagar oss med blåslampa. Kan du jobba dubbelpass? Kan du jobba i helgen? I natt? Du kan få gå hem nu och sova och komma tillbaks inatt? Snällasnällasnälla kan du inte byta tur imorgon?

Sådär håller det på. Snälla sjuksköterskor ställer upp. Snälla sjuksköterskor som vill ha fast anställning, högre lön eller förlängt vikariat. Människor vill ställa upp och vill visa framfötterna för chefen.

Själv vänder jag på klacken när hon kommer. Orkar inte möta hennes jagade blick och desperata frågor om jag kan jobba extra. Jag orkar inte vara snäll mer. Vill inte vara snäll. Jag vill att alla sjuksköterskor ska vara nejsägare så att vi får in vikarier istället.

3 kommentarer:

  1. Låter sunt. Har du fast anställning?

    SvaraRadera
  2. Vad jobbigt! Verkar tyvärr vara vanligt att det är sådär tycker jag! Men bra att du klarar av att säga nej iallafall!
    Rolig blogg du har, den ska absolut följas! Jag har snart läst 4 terminer till ssk...

    Och svar: tack! (du skrev att min vovve var söt) ;)

    SvaraRadera
  3. Kleinen: Ja jag är fast och har jobbat länge så mig blir de inte av med så lätt på sjukhuset (vet inte vem det är mest synd om ;-) Det är kanske därför jag vågar vara lite kaxig. Det hade kanske sett annorlunda ut om jag haft ett annat läge.

    Liza: Jag tror också det! Det är billigare för arbetsgivaren att låta vanlig personal gå in på dubbelpass än att anställa en vikarie. Det är synd att inte fackförbunden informerar om ersättningar etc så att alla känner till det. Jag vet inte alla regler mer än att det INTE är lönsamt med dubbelpass eftersom man får komp/flex och inte kvalificeraf övertid hela det andra passet.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.