tisdag 9 november 2010

Undersköterskorna förstår inte!

Innan jag blev sjuksköterska jobbade jag som undersköterska. Jag kommer ihåg att vi många gånger var irriterade över att sjuksköterskorna inte "hjälpte till". Vi förstod heller inte varför sjuksköterskorna "satt på expeditionen" hela dagarna medan vi slet häcken av oss på avdelningarna, svarade på ringningar och var tillsammans med patienterna.

Idag är jag den som häckar på expeditionen. Som rondar, tar emot patienter, delar medicin, blandar infusioner, sätter dropp, ger blodtransfusion, ger injektioner, pratar med anhöringa, pratar med boenden och hemtjänst, vårdplanerar och dokumenterar. För mycket av det jag gör måste dokumenteras. Så att de som kommer efter mig vet vad som ska göras och vad som är gjort och så att jag har ryggen fri om något händer. Att det finns dokumenterat vad jag har gjort och varför. Det är jag som står till svars om någonting händer. Det är min legitimation som ryker, mitt arbete som försvinner. INTE undersköterskans.

Jag kan tycka att det är så tråkigt att många undersköterskor inte förstår vad en sjuksköterska gör och vilket ansvar h*n har. En sjuksköterska får och kan göra allt som en undersköterska gör men en undersköterska varken får eller kan göra det en sjuksköterska gör. Undersköterskorna tycker ofta att sjuksköterskorna ska hjälpa till med omvårdnad men inser inte att sjuksköterskan har en massa andra uppgifter som h*n måste göra. Som h*n inte kan få hjälp med av undersköterskan.

Jag försöker säga till alla nya sjuksköterskor och studenter att de ska göra sina uppgifter i första hand. Undersköterskorna får ta hjälp av varandra. Det finns alltför många avdelningar som har "usk-styre" och det är en olat som måste arbetas bort. Det kan inte vara så att sjuksköterskorna arbetar "för två" medan undersköterskorna gör sitt jobb och sätter sig och fikar sedan. Eller snackar en massa skit, gardiner, morotskakor och trams medan sjuksköterskorna får arbeta.

12 kommentarer:

  1. Håller med dig syrran, jobbigt att man som ssk måste hålla massa bollar i luften samtidigt! Det som irriterar mig liiiiiiiiiiiiiiite mkt är att man som ssk gör alllt, dvs det finns nästan ignen gräns för vad vi inte ska göra! Men det bästa är att säga ifrån o aldrig låta sig bli överkörd :D love ur blogg btw :D

    SvaraRadera
  2. Anonym: Vad kul att du gillar bloggen! Jag tror att få undersköterskor och läkare förstår vad vi egentligen gör. På alla ställen jag varit på har tex nya sjuksköterskor först fått gå dubbelt med undersköterska "för att lära sig avdelningen och omvårdnad" men INGEN ny undersköterska har gått dubbelt några pass med sjuksköterska.... Och det gör ju att undersköterskorna aldrig kommer att förstå att vi har en massa bollar i luften, som du skriver.

    SvaraRadera
  3. Nästan otäckt - precis som om jag skulle ha skrivit det själv! Det är stressande i sig att bläddra i FASS, leta fram nåt på dataskärmen när uskorna skurar sängar. Man känner sig så onyttig men det man gör är ju verkligen jätteviktigt! Brukar säga att jag skulle vilja skura sängar istället så det riktigt syns att man grovjobbar! Kan ju se ut som man bara tittar runt i FASS och surfar runt på nätet när det i själva verket är HUR mycket som helst som tar upp tankarna som ska fixas och donas för patienten, anhöriga, kommunen, läkaren, dietisten, hemtjänsten, sjukgymnasten, you name it vad vi ska fixa! MEN hav tålamod! Med åren tycker jag det går bättre!

    SvaraRadera
  4. Jag är ju som sagt usk, väldigt snart och har precis avslutat en 5 veckors lång praktik på kardiologen/HIA och måste säga att det skrämde mig! Inte arbetet i sig eller allt man gör oavsett om man är usk eller ssk men just den biten om hur slappt det är för en usk i jämnförelse med en ssk.

    Jag vet inte hur många timmar man egentligen enbart har suttit på arslet! Jag blev tokig på det och sökte hela tiden något att göra, vissa stunder svansa jag efter en ssk för att ha något att göra även om det var att koppla bort en telemetri som tar 1 minut (även att det är vi usk som gör det men vissa gånger satt de flesta på arslet med kaffekoppen och då blev jag ombedd och givet gör jag det).

    Sitta still på arslet och diskutera dagrummens utseende, fär goch form är inte melodi! Jag vill arbeta!

    SvaraRadera
  5. Jag är undersköterska och har jobbat många år, bort med alla Hiraki oavsett vad du är, vi alla är där för att ta hand om patienter. Och alla ssk borde vara med i vården, vi är inga sprinchasar åt syrrorna! vi kan mycket om omvårdnad och även är vi duktiga på provtagningar, kad , sår mm.
    Beror också på vad man jobbar på för sjukhus. Men alla inom vården skall hjälpa till! Bort med översitta fasoner; Sjuksköterskor är inte mer än någon annna. Vi Uskor är så bra, sedan finns det även dom som kanske inte gör allt som tex prover. Men jag älskar mitt jobb, och har toppen syrror som är på golvet precis som jag och mina kollegor!! BORT MED HIRAKI....vet att alla har mycket att göra på avd, även vi Undersköterskor har jätt tufft, och sitter sällen på baken, nej framför rättvisa och hjälp till istället alla kategorier...EN USka som kan mycke!

    SvaraRadera
  6. Selv om jeg er norsk fant jeg masse skrivefeil i det siste innlegget. Rart

    SvaraRadera
  7. Så rätt, vi ssk ska jobba för 2 medans usk kan göra sitt jobb
    sen gå och fika. Har jag varit med om många gånger. Och stoppar man in skallen för att be om hjälp tillbaka för man inte kan dela sig i 1000 delar så kan man vara glad om man kommer ur köket med livet i behåll.

    SvaraRadera
  8. Hej läser här saker som jag inte alls känner igen! Själv jobbar jag på en vårdcentral och där hjälps vi åt oavsett vilken yrkeskategori dsk ssk usk eller läkare. och när det gäller patient vård så gör dsk hälsosamtal mm. jag assisterar alla läkare och har egna pat. Vi har verkligen en platt organisation. Sedan visst finns det saker som bara en dsk gör som tex att sätta dropp, men då och andra sidan tar jag ett EKG. Jag undrar vad de är för sjuksköterskor som säger att jag FIKAR. fikar gör jag med mina arbetskamrater oavsett titel

    SvaraRadera
  9. Hej! känner igen mig precis i ditt inlägg och har arbetat som sjuksköterska över 10 år och överväger starkt att sluta pga vantrivsel med undersköterskornas attityd gentemot sjuksköterskorna och likaså vårdenhetschefernas flathet inför problemet. Har enbart arbetat inom slutenvården och provat byta avdelningar men det är samma överallt jag varit, dag som natt! Avundsjuka undersköterskor som ifrågasätter och stressar sjuksköterskorna och klagar på att sjuksköterskorna inte är ute tillräckligt i vården, men som ALLTID hinner äta frukost, fika, luncha, fika igen osov. vilket sjuksköterskorna ofta inte hinner. Majoriteten av usk är äldre och ssk:orna oftast yngre - vem orkar fortsätta i en sån arbetsmiljö? Jo undersköterskorna tills de går i pension! Självklart finns de undersköterskor som trivs med sitt arbete och respekterar och förstår att sjuksköterskorna har andra arbetsuppgifter men de är tyvärr i minoritet på avdelningarna! Hittar jag inte en avdelning med primary nursing snart så kommer jag (också) sluta som sjuksköterska! Så undrar man varför det är sån sjuksköterskebrist!!! Gillar mitt jobb och patientkontakterna men tyvärr svårt med undersköterskorna och man ska inte glömma att det är vecarnas ansvar att tillse en god arbetsmiljö på avdelningarna.

    SvaraRadera
  10. Alla behövs i vården!!!!
    Varför tala så negativt om varandras yrkesrollen?
    Glöm inte att vi jobbar mot patienterna som är vi alla. Vi kan själva bli patienter och då vill man se Teamarbete inte konflikter.

    SvaraRadera
  11. Känner igen allt det här! Jag är förbannad på fördelning av arbetsuppgifter mellan ssk och uskor. De säger hela tiden att vi måste "hjälpas åt", men de fattar inte att vi ssk har massor av allt annat som skall göras och dessa saker får bara vi utföra r/t vår kompetens! Uskor är inte lika stressade, punkt slut! Det ser man för uskor hinner fika, det gör ofta inte ssk! Ssk ofta stannar kvar efter sitt arbetspass, uskor slutar i tid. Jag önskar att uskor på ett magiskt sätt kunde arbeta som ssk i en dag och hade kompetens till det i en dag, då skulle jag gärna lyssna på dem hur de skulle ha upplevt den dagen. Så fort man pratar om ssk-löner och arbetsmiljön, då tränger uskorna sig i diskussionen och säger typ "men vi, uskor, då?!".. Man har faktiskt ingen förståelse om vilket ansvar ssk har. Ser en tydlig tendens i det hela, uskor kan inte ta emot kritik på ett korrekt sätt. De säger att alla behövs, ja ja, det tycker jag inte. Jag jobbar endast natt på en kirurgavdelning och vi är bara 2 ssk och 1 uska helger och hela sommar. Så oftast jobbar man själv utan uska och då gör man allt. Man slipper då jävla massa tjafs om fördelning av arbetsuppgifterna! Jag måste hela tiden bevisa uskor att jag har mycket annat att göra, dvs mina ssk uppgifter, jag får ändå inte den hjälpen jag önskar. Så jag gärna jobbar på egen hand, själv, utan uskor. Känns bra. Vissa uskor gör inte heller sina direkta arbetsuppgifter, utan jag går och t ex tömmer katetrar osv samtidigt som jag gör mina ssk-uppgifter. Och uskan sitter vid datorn och spelar eller kollar nån film. Rättvist! Och sen kräver de högre lön också! Visst! Nej, enligt min erfarenhet är uskor initiativlösa, krävande och saknar dessutom verklighetsuppfattning, saknar självkritik och tror att de gör mycket och har stort ansvar. Bullskit! Förresten jag jobbade som uska medan jag pluggade till ssk, så jag vet precis vilket ansvar uskor har. För deras ansvar tycker jag räcker deras lön, utan ssk ska tjäna något emellan uskor och läkare.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.