onsdag 10 november 2010

Vårdplanering *suck

Idag var det vårdplanering på jobbet. Turligt nog är det en ganska ovanlig arbetsuppgift. Man sitter där och pratar om patienten, vad man gjort och vad patienten klarar av och vad h*n behöver hjälp med.

Biståndshandläggaren antecknar och frågar relevanta frågor för att kunna göra en behovsbedömning. Sedan har vi sjuksköterskan, eller distriktssköterskan. Suck. Oftast en medelålders bitter tant som inte längre klarar tempot på sjukhuset utan tvingats till kommunens kompetensdränerande arbetsuppgifter. Det roligaste en sjuksköterska i kommunen gör är att beställa dospåsar från Apoteket och se till att undersköterskorna får delegeringar. Sedan är det mest bensår på agendan. Hursomhelst. Bittra är de flesta. Vill verka viktiga, kunniga och kompetenta när de kommer på vårdplanering. Vill sätta dit sjuksköterskan från avdelningen. Bitcha lite.

Dagens stolpskott till syrra började prata näringsdrycker och ville knäppa oss på näsan eftersom patienten inte fått "extra mellanmål". Vad säger man? Vi fick in en halvdöd patient, räddade dennes liv, har givit energität kost och patienten orkar knappt äta 1/2 portion eftersom h*n är svårt sjuk i ett palliativt skede.

De är så tråkiga! Fattar inte att vi för det första bedriver akutsjukvård och för det andra faktiskt kan tänka själva. Vi har både läkare, sjuksköterskor och kompetenta undersköterskor i teamet, liksom tillgång till dietist, sjukgymnast och allt som finns på ett sjukhus.

"När hade patienten avföring senast" brukar vara en annan intelligent fråga från kommunens sjuksköterskor. Inte konstigt att deras patienter från boenden kommer in och är dehydrerade eller har urspårat blodsocker eller har ramlat och fått collumfraktur med dessa inkompetenta sköterskor! Allt de tänker på är bajs, dospåsar och näringsdrycker.

Måtte jag aldrig hamna som sköterska i kommunen!

5 kommentarer:

  1. Bittra tanter från kommunen slår då aldrig fel, jag är helt enig!!

    SvaraRadera
  2. På ett äldreboende har de med tillgång till läkare, sjuksköterskor och kompetenta undersköterskor i teamet, liksom tillgång till dietist, sjukgymnast och at.

    SvaraRadera
  3. Kleinen: Bittra tanter , he he.... Låt oss aldrig bli sådana!

    Tezz: Refererar du inlägget, eller?

    SvaraRadera
  4. din människosyn... hur är det med den?... upplever dina kommentarer som bittra, syrliga och raljerande....är kollega...antar du är ung och att din attityd kommer mogna så småningom. Jag delar dina erfarenheter men inte tolkningen.

    SvaraRadera
  5. Oj, som biståndshandläggare tycker vi många gånger tvärtom, att kommunens sjuksköterskor/hemsjukvård är personer med lång erfarenhet och mycket kunskap och kompetens, många gånger utöver den som vi oftast möter hos sjukhusets sjuksköterskor som ofta är unga och inte särskilt välutbildade på kommunikation.. Jag har aldrig upplevt en ssk från kommunen som bitter, utan snarare upplever jag många gånger tyvärr avdelningssköterskor som trötta och opålästa. Denna kommentaren får vi ofta vid vårdplaneringar "jag känner inte patienten, så får läsa utantill här i mina papper". Ofta blir det inte ett särskilt bra möte för det enskilde då. Jag har också hört att kommunens sjuksköterskor har mycket bättre löner än ssk på sjukhuset, vad kan det bero på? Ursäkta om jag gör någon upprörd nu, men jag svarar bara på hur jag ser på ssk på sjukhusen, precis som du som skrev inlägget har åsikter om de ssk som arbetar i kommunen...

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.