måndag 15 november 2010

Snåla landstinget. Snälla flickor.

Imorgon ska jag på smärtutbildning. Som sjuksköterska får man vara glad över alla utbildningar man kan få och visst är det bra att arbetsgivaren ser till att vi är bra på smärtlinding! En smärtfri patient är en nöjd patient. Och idag ska man inte behöva ha ont efter ett ingrepp.

Men det stör mig lite att jag förväntas läsa en hel drös med PM inför utbildningen... På min fritid. Det är klart att kursen blir mer givande om man är påläst, men ändå. Det tas för givet att man ska läsa på fritiden. Och så är det med det mesta på mitt sjukhus (och säkert på många andra också). Man börjar ny på en klinik/avdelning och förväntas plugga terminologi och sjukdomar  när man slutat för dagen. Och det är så hjulet går runt. För att en massa frivilligt hemmaarbete utförs gratis. 

Vilket annat företag än Landstinget skickar sina anställda på utbildning och kräver att man pluggar och förbereder sig hemma, gratis?

2 kommentarer:

  1. Tja, jag förstår vad du menar. Men Sophiahemmet vill tydligen bara ha stofiler - så de ger ingen utbildning alls. Pest eller kolera?

    SvaraRadera
  2. Inte carema heller, inte en endaste utbildning på tre år.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.