måndag 12 mars 2012

Är det inte dags för oss erfarna att kriga också?

Sjuksköterskestudenter i Umeå har gått ihop och vägrar ta en ingångslön som understiger 24.000 kronor. Och det är väl bara att säga grattis och lycka till! Att slåss mot Goliat kräver uthållighet, mod och styrka. Men det är skitbra om Goliat får en smäll på käften, eller två...

Själv undrar jag vad vi gamlingar ska göra? Jag vet ju att sjukhusen har problem att rekrytera sjuksköterskor. Och när jag läser i DN att sjuksköterskeutbildningarna inte fyller sina platser och att många hoppar av utbildningen pga stressen i vården så undrar jag om inte vi också borde sätta hårt mot hårt? Slåss mot Goliat.

För varför ska vi lära upp nyutexaminerade sköterskor som får samma lön som vi? Är det rättvist att vi som jobbat i flera år ska ha samma, och ibland till och med lägre lön än vad undersköterskor och nyutexaminerade sjuksköterskor har? Jag tycker inte det! Och att vi ska vänta på nästa års löneförhandling är bullshit. Vi kommer inte att få en krona då. "Det finns inga pengar" kommer det att heta.

Hur känner ni läsare inför att nya kollegor kommer in med högre lön? Känns det okej att skola in en sådan? Lära ut allt vad man kan? Le och vara glad. Och gå som en jävla idiot i tron om att kanske, kanske, kanske får jag 200 kronor vid nästa lönerevision. Eller ska vi vägra att skola in nya? Kräva extra lön för att ha nyinskolningar och studenter? För varför ska vi egentligen lära upp dem gratis?


Jag tycker att det är jättebra att nya sköterskor vägrar en dålig ingångslön. Verkligen. Arbetsmarknaden är till deras fördel och de kan förhandla som bara fan nu. Men systrar! Vi som redan är inne i organisationen borde också haka på nu... Det är krisläge inför sommaren. Och inom 18 år kommer det att saknas 30.000 sjuksköterskor enligt SCB. VI borde också gå ihop och sätta hårt mot hårt tycker jag! 

Läs mer: Vårdfokus, SvD

33 kommentarer:

  1. Jag är på! Tycker det är skittråkigt att nya syrror får mer lön än mig. Visst det är bra för dom men jag kommer ju aldrig gynnas i en lönerevision så att jag får den lön jag är värd! När jag och en kollega gick till chefen och klagade fick vi bara till svar att "så är systemet" och att det skulle komma tydligare lönekriterier för att vi ska veta vad vi behöver göra för att få upp lönen... Det kommer fortfarande inte hjälpa mig...
    Som sagt, jag är på!

    SvaraRadera
  2. I agree.
    Jag har jobbat i "bara" 4 år men är uppe 1 23700, skulle kännas för j-ligt om det kommer en nybakad och tjänar mer än mig. Särskilt som jag fått kämpa och byta jobb för att ens få en vettig höjning!
    Nej, ska det fortsätta på det viset flyttar jag på riktigt till pojkvännen i Norge. Där får man en skälig lön, trots att det kostar mer att leva där.
    Men däremot är det bra att de vill ha mer i ingångslön, men då ska också vi ha mer som jobbat där innan dem och har erfarenheten. När jag började hade jag inte en tanke på att jag skulle tjäna mer än dem som hade flera års erfarenhet, det hade känts helt fel. Nej, man måste höja allas löner så det faktiskt lönar sig att plugga till syrra.
    Ja, så Syster Frida, jag är med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har oxå "bara! jobbat i 4 år men har endast 21 910:- i månaden...

      Radera
    2. Jaa jag hade så dåligt på första jobbet..lyckades få upp mig till 21400 innan jag slutade. Det är som de säger, man måste byta jobb för att få upp lönen, men det är ju lätt om man är flyttbar. Inte alla som är det tyvärr.

      Radera
    3. Pia, vad har du att klaga för? Men en månadslön på 1 23700kr har du bättre än vad folk i Norge har!

      Radera
    4. En lön på 23700 kr är inte en skälig lön efter 4 år i yrket.

      Radera
  3. Johanna: Ja det där jäkla "systemet" som alla chefer skyller på. Systemet kommer att göra så att alla vårdavdelningar bemannas av nyutexaminerade och att de erfarna syrrorna finns i kommunen och på privata företag. Kompetensdränering. Fy fan. Vad ska vi hitta på då? Börja sprida informationen på nätet kanske? Om vi kan få fler bloggare att ta upp ämnet? Vad tror du?

    Pia: Norge är ett bra alternativ! Men det känns så sjukt att vi ska tvingas flytta utomlands eller gå till kommunen för att få en skälig lön tycker jag! Och vad säger facket(har faktiskt frågat på Vårdfokus sida)? Är det okej för deras sida att kompetens inte ska löna sig? Att en nyutexaminerad kan dra om en erfaren och att vi dessutom ska lära upp dem när de börjar jobba? Kan och får man vägra skola in nya syrror och ha studenter om man inte får extra lön för det? Och till dig säger jag som till Johanna: Vad ska vi göra? Ett litet bloggupprop kanske? Att vi bloggar om ämnet och ber andra göra likadant? Så sprids informationen snabbt och vi sår frön hos medsystrar. Bara en tanke! Eller har du någon idé?

    SvaraRadera
    Svar
    1. På mitt sjukhuset finns även systemet att den lön jag har på en avdelning behåller jag om jag byter avdelning. För att få upp lönen måste jag i så fall byta till kommunen eller byta sjukhus helt (vilket inte går eftersom vi bara har ett sjukhus).

      Nu har jag faktiskt sagt upp mig! En av orsakerna är lönen. Andra orsaker är omorganisationer på min avdelning som jag inte vill jobba med.

      Jag byter jobb i maj, men byter inte sjukhus, d.v.s jag behåller samma lön, men det känns om att min nya chefen har en annan syn på lönesättningen än vad min nuvarande har så förhoppningen finns om en högre lön i framtiden.

      När jag berättade för min nuvarande chef att jag ska sluta fick jag frågan om vad som skulle kunna få mig att stanna kvar. En rejäl löneförhöjning fick hon till svar. Hon kunde inte ge mig den lön jag är värd och då få behålla en av de mest erfarna sköterskorna på avdelningen. Men det går bra att ge en nyutexaminerad högre lön från första början...

      Radera
  4. håller med, kanske vore det något att "vägra lönelyft under 27 000" för er med mer erfarenhet? Eller vad tror ni.....borde det vara mer?

    SvaraRadera
  5. Syster Christine12 mars 2012 kl. 21:09

    Självklart. Vad ska vi göra? Om alla är eniga borde man kunna åstadkomma förändring. Jag är så trött på alla fjant-artiklar i vårdfacket om löner hit och löner dit. Mycket snack och NOLL verkstad. Det händer ju absolut Ingenting!!!!!! Ska säga upp mitt medlemskap denna månad tyvärr. Illojalt kanske men varför ska jag betala för ett trams-fack som ändå ingen nytta gör.

    Tror vi kan åstadkomma bättre om alla bara är eniga och fast beslutna att inte vilka en tum. Och visst finns det pengar!!!!!

    SvaraRadera
  6. Önskar att jag hade en toppenidé, men just nu är det helt stilla på den fronten.
    Ska dock fundera på det! Såhär kan man inte ha det, och det ska verkligen inte behöva va så att man ska behöva lämna landet eller gå till kommun.
    Speciellt inte om man brinner för det man gör..trots allt..
    Blogguppror vet jag inte om det funkar, kanske om man har en stor blogg och skriver om just arbetet..själv skriver jag mest om annat. Eftersom det mest är vänner och familj som läser.

    Men som sagt: Ska fundera!

    SvaraRadera
  7. I Kalmar läns landsting har man kläckt en bra idé hur man ska lösa bristen på sskor. Vad tycker ni om den?

    http://bjorkobloggar.blogspot.com/2012/03/brist-pa-sjukskoterskor.html

    SvaraRadera
  8. Jag är jävligt trött på frågan. Förra sommaren skolade jag in fyra syrror som hade 500kr mer än vad jag hade i lön. Det var bara det attans dåliga samvetet som satte stopp för att jag inte sa: här är nycklarna till läkemedelsrummet, här är datorn, här är patienterna, fråga om det är något.
    Jag är faktiskt riktigt trött på att nyutexaminerade kräver löner som jag bara drömmer om efter "bara" två år som yrkesverksam. Eller egentligen är jag kanske inte missnöjd med deras engagemang, deras envishet etc. Men jag tror att det är bättre att använda kraften till att arbeta för en vettigare löneutveckling för det skulle alla vinna på även de som jobbat 30år! Jag var själv väldigt engagerad i det uppror som var när jag pluggade sista terminen, gå aldrig under 20 000kr. Tänker ibland att jag blivit bittre, trött och oengagerad. Men så sa en kollega till mig att hon inte höll med, att jag bara insett hur verkligheten är. Att ta hand om supersjuka patienter, strula med scheman, försöka hinna kissa, äta, sova, se sin sambo, registrera in allt i alla jävla register, Senior Alert, hygienobservationer, tjata på kollegorna om att verkligen smärtskatta patienterna och inte bara skriva: har ont får morfin.
    Kanske om jag hade lite mer tid på jobbet, lite mindre strul med scheman, en ickefungerande arbetsgrupp etc. så hade jag orkat strida för en vettigare löneutveckling.
    Ska bli spännande och se vad som händer på lönesamtalet som jag ska på om två veckor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syster Jane. Jag har stor förståelse för dig men det känns som att du vinklade lite fel på det hela. Bra att nya sskor kräve bättre lön. det ska ni också göra.

      Radera
  9. Jag försöker mig på en sammanfattning här:
    Nya ssk ska straffas för att ni äldre misslyckats med era löneförhandlingar. Det är, enligt er, att föredra att alla blir orättvist behandlade än att några blir det. När ni lär upp, skolar in och tar ansvar för nya ssk som får 500 spänn mer i månaden än er så går ni in till chefen som säger "jaha? och?". Vad gör ni då? Lämnar ni? Nej. Ni knyter näven i fickan. Ni pratar säkert om det på fikarasten. Ni hotar med att dra till Norge (men verkar inte göra det?). Men säger ni upp er? Nej, det verkar vara det sista ni gör. Men ni pratar gärna om att "man borde"...och sen lackar ni på vf och tror på allvar att det är värsta stora ställningstagandet att gå ut ur förbundet.

    Jag pratade med en nypensionerad ssk igår som på allvar tyckte det var jättebra att de olika avd och sjukhusen inte bjuder över varandra i lön. För det hade ju blivit orättvist om någon fick ett par extra hundralappar på ett ställe och någon annan lite mindre. Herregud säger jag bara, med sådana föregångare i kåren är det inte konstigt att löneutvecklingen stått still. Vi MÅSTE sluta motarbeta varandra i de egna leden och arbeta GEMENSAMT!

    /Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill bara tala om att jag faktiskt drog till Norge och nu har kommit tillbaka, men då på ny arbetsplats! Tro mig, knöt inga nävar i fickan på gamla arbetsplatsen utan talade om vad jag tyckte och tänkte. Men det gillas inte av alla chefer. Så till slut sa jag upp mig och tog mig vidare. /Pia

      Radera
    2. Bra gjort Pia! Jag vill poängtera att jag verkligen tycker det är dags och på tiden för er erfarna att kriga! Tänk vilken genomslagskraft det hade kunnat ha om även ni som är gamla i gamet på riktigt började bråka nu när vi färskisar gör vad vi kan för att försöka röra om i grytan. MEN, gör det inte bara på era blogar som era familjer läser etc, organisera er på facebook! Utmanar Syster Frida att dra igång något på fb istället för att kräkas 1g/vecka i sin landstingsblog :)

      /Kristina

      Radera
    3. Bra skrivet, Anonym - men försök tala om för en hel massa kvinnor att de ska enas och samarbeta istället för att vara missunnsamma, gnälla och baktala varandra!
      Själv jobbar jag i Norge (drog direkt efter examen - har aldrig jobbat för landstinget), hoppar in extra i kommunen här hemma och tänker börja läsa företagshälsovård till hösten. Sen väntar bra och välbetalt jobb för nåt privat företag. Jag ser om mitt eget hus och bryr mig väldigt lite om mina "medsystrar". /Evil Night Nurse

      Radera
  10. Syster Frida! Gillar din blogg skarpt! Du är numera på favoritlista och jag kommer att följa dig.

    Tycker det är fantastiskt bra att unga och nyexade kommer in och ställer krav även om det blir lite orättvist och snett då man får skola in någon som tjänar det man själv kämpat för att uppnå. Dock kan jag bli lite trött på sköterskor som bara harvar på och stannar på samma jobb och är bittra. Det här med att man måste byta jobb för att få upp sin lön är vara så det funkar inom många branscher. Har kompisar som jobbar inom en massa olika sektorer och deras rejäla löneökningar kommer vid byten av arbetsgivare. Hade dom stannat på samma gamla ställe hade dom inte heller klättrat.

    Själv har jag precis bestämt mig för att inte hoppa på äldrevården utan försöka vara så positiv som möjligt och ge akuten några månader till! Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, samma sak här...förra året satte jag foten i golvet och sa att jag inte tänker jobba om jag ska ha 1000 kr mindre i lön än de nyexade. Lyckades få upp lönen så jag låg 200 kr över dem, fick däremot inget individuellt lönepåslag vid lönerevisionen, för då hade jag redan fått min löneförhöjning?
      Nu ligger jag på samma lön som de som de nyexade i år igen...så efter 2 år på samma avdelning, där jag under tiden tagit över ett ansvarsområde, jag har vidareutbildat mig, jag kan mina patienter och deras sjukdomar är jag lika mycket värd som de helt utan erfarenhet. Jippie...
      Vad göra? Jag kan få jobb inom kommunen och höja lönen med 8000 direkt...men det är så FÖRBENAT tråkigt att jobba där ( jobbar extra som jourssk där, men det får räcka). Norge kommer inte i fråga, jag kan inte vara borta veckovis från familjen. Något annat sjukhus har jag inte utan en massa restid. Så jag kan inte mer än tala om för chefen att jag inte går med på detta, men jag kan inte säga upp mig om jag inte får som jag vill. Så vad kan jag göra förutom att knyta näven i fickan och fortsätta gnälla.

      Radera
  11. Varför inte välkommna detta med 24.000 kr Hoppas på att nya får det på era arbetsplatser istället. Sen ber ni chefen snällt att ni ska ha samma eller mer i lön. Om inte, säger alla gammla rävar upp sig samtidigt, ja med stor säkerhet kommer ab vilja ha er tillbaka och får snällt då betala, gärna vid sommaren är bra tid för detta tilltag. Istället för att bråka med varandra som ab gärna vill att vi ska göra ska vi rida på varandras framgång....

    SvaraRadera
    Svar
    1. å alla vet vi att vården inte funkar med bara nya och att arbetsgivaren inte kan byta ut gammla rävar mot nya. Speciellt på avd som kräver att det finns erfarenhet i större utsträkning ska man passa på. Lite tillägg bara

      Radera
    2. Jag är en av de mest erfarna syrrorna på min arbetsplats trots att jag "bara" jobbat i 4 år. Jag har sagt upp mig nu och slutar i maj, kvar blir sköterskor som jobbat max 3 år och väldigt många nya sköterskor som börjat senaste året. När jag sa upp mig frågade chefen mig vad som skulle kunna få mig att stanna kvar. En rejäl löneförhöjning svarade jag då. Fick till svar att det inte var möjligt, så att hota med att man slutar funkar inte i praktiken. Min avdelning är i kris till sommaren. Det hade vart lätt att behålla åtminstonde en erfaren sköterska genom att höja lönen, men så blev det inte och nu är vi 5 st som slutar innan sommaren, många av samma anledning...

      Radera
  12. Jo det är dags. MEN skillnaden är att dom som ännu inte har någon anställning har ett vapen som inte vi andra har. Dom kan säga ja eller nej. Och Frida du och jag och många med oss har ju haft diskussionen här och på andra ställen många gånger förr,och kommer att ha den igen- som tur är! Vi kan tycka vad vi vill. Men för att "kriga" måste du ha ett vapen. Jag kan inte hitta ett annat än att säga ja eller nej. Dvs jobba kvar eller inte. Så länge inte den stora massan är beredd på det så kommer det inte att hända något. Det är sånt som kallas marknadskrafter. Så ni som inte är beredda att ta till detta eller ett annat, för arbetsgivaren kännbart "vapen" som ändå faller inom ramen för ert anställningsvillkor, glöm det. Ni kommer att vara fellönesatta i resten av er anställning. Tyvärr. Rätt? Nej. Rättvist? Nej-definitivt inte. Men välkommen till verkligheten, så länge ni inte tar striden, på riktigt så kommer ni aldrig få upp era löner. Glöm det.

    SvaraRadera
  13. Heja er! Jag kan förstå att det känns för jävligt om det kommer nya som tjänar lika mycket eller t.o.m. mer än er! Och det är inte det vi nya vill. Men vi kan bara strida för oss själva. Ingen annan än ni kan ta er strid! Är det nån gång som det är dags att göra uppror så är det nu. Häng med nu medan löneupproret är stort i media och sjukhusen börjar få panik för att de inte lyckas anställa nya ssk! Ingen tjänar på att vara missunsam, ju fler vi är desto starkare blir vi!

    Ett tips är att starta en sluten grupp på Facebook. Annonsera gärna om den i gruppen "Nyutexaminerade sjuksköterskor, våga vägra en ingångslön under 24000 kr!!". Där finns det en hel del verksamma ssk som är aktiva. Kom igen nu, vi nya står bakom er!

    Tillsammans är vi starka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gratulerar de nyutbildade kollegor som kräver en vettig lön och får det, även om det innebär att de får bättre lön än mig. Det betyder att de är smartare, inser sitt värde och inte säljer sig för billigt, vilket många sjuksköterskor gör. Inser ni inte att det är var och ens eget fel, när den tackar ja till en alltför låg lön, vid anställning ? På varje arbetsplats jag arbetat på har det varit samma jävla gnäll om hur underbetalda vi är. Men tittar man runt, så finns det alltid några som har flera tusenlappar mer än andra och det beror ofta inte på att de har mer utbildning. Nej det beror på att de när de sökte jobbet krävde en högre lön, eftersom de hade mod nog att göra det. Jag tror inte på vårdförbundets förmåga att få upp våra löner. Däremot tror jag på var och ens inneboende förmåga. När man inser sitt eget värde, så gör arbetsgivaren det oxå, och om inte så går man någon annanstans.

      Radera
  14. Frida! Dags å uppdatera bloggen, jag har abstinens!

    SvaraRadera
  15. Tycker det är för jävla tråkigt när erfarna sköterskor inte stödjer era nya kollegors krav. Inte undra på att våra löner ser ut som de gör när vi motarbetar varandra. Sluta gnälla på era kollegors krav och gå till chefen och kräv högre lön. Vägrar de så säg upp er. Det går inte att komma med tomma hot utan vi måste göra slag i saken, det är endast då arbetsgivaren förstår att vi menar allvar.

    Enade vi stå, söndrade vi falla.

    SvaraRadera
  16. Samtidigt föreslås ju också sänkta löner för unga; av (c) och (fp). Det drar åt olika håll i lönedebatten!

    SvaraRadera
  17. Sofia, som går in på 24000 med allt annat än dåligt samvete11 april 2012 kl. 20:48

    Ja jösses vilken läsning. Förstår att det jag skriver nu kommer svida i mångas ögon: DET ÄR JU ERT FEL ATT LÖNERA ÄR SÅ FÖRBANNAT LÅGA. Varför ska vi nyexade lida för att ni tackat ja till anställning med skamlön? Det hela är en marknad, tillgång och efterfrågan. Vill man ha något får man skaffa det själv. Ska du köpa en dator på SIBA värd 4000 kr så betalar du inte 5000 för att vara snäll. Du springer snarare dit så fort priset är nedsatt till 3000 kr. Du betalar vad den är värd. Precis som arbetsgivaren ska betala oss vad vi tycker vi är värda. Hoppas ni fattar vinken. Så tack och hej och skärp er.

    SvaraRadera
  18. Klart ni ska ha 24 000:- i ingångslön. Låt alla surfi..or som klagar på er nybakta ssk tjura :-)Ni är värda mer än 24 000:- i mån. Medellönen ligger på 27200:- min lön är 27.000 blev klar 09. o när jag jobbar via bemmaningen är min lön 32 000:- i mån som allmän ssk. E man så dum att man arbetar under 24.000 så får man skylla sig själv.. Stå nu på er och tacka inte ja till arbete under 24. Ni kan alltid jobba som usk eller via bemmaning i Norge och i Sverige.

    SvaraRadera
  19. En ensam syster är bara slav men tusen systrar kan ställa krav!

    Hur f*n ska vi få till en löneutveckling om ingen nyexad grupp får gå i bräschen så att säga??

    SvaraRadera
  20. vad fan ska jag säga. Jag är inte ens färdig och har erbjudits 26 000 respektive 27 000 men jag är inte nöjd. Nu efter 3 år utbildning inser jag att vårt ansvar förtjänar högre än så. Jag vill ha 29 000 annars Norge.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.