lördag 9 juni 2012

Jag vill ha en fin och krånglig titel

Häromdagen frågade en läsare vad jag hade läst eller jobbat som om jag fått göra om. Jag har funderat mycket på frågan. Lekt med tankar och möjligheter. Vad hade jag gjort, eller vad kommer jag kanske att göra i framtiden?

 Tidigare har jag önskat att jag vore flygvärdinna, direktör, politiker eller tv-hallåa. Och jag har funderat på att bli ihop med en landstingspolitiker för att få mer makt och inflytande. Idag tror jag att jag skulle vilja bli någonting där man tjänar pengar. Jag gillar ju att shoppa, äta och dricka gott. Gå på konserter och evenemang. Köpa dyraste och största glassen.

Jag tror att jag skulle satsa på ett välbetalt jobb om jag fick göra om. Kanske ett där jag kunde strutta runt i klackskor och ha tjorviga strumpbyxor. Det skulle kännas som en skönt kontrast till landstingspyjamasen. Ett jobb där jag har blanka visitkort i handväskan, som jag strör ut till höger och vänster på coctailpartyn. På visitkorten skulle det stå mitt namn och en tjusig men krånglig titel. Gärna en engelsk. Jag tänker på ord som management, consulting, planning, business, manager, HR och eventmarketing. Krångligt. Viktigt. Sådant som ger pengar. Som få, eller rentav ingen, vet vad det är.

Och det där med klackskor är kanske inte så viktigt när jag tänker efter.  Jag tror att jag kan gå i Converse eller gympaskor också. Bara jag får vettigt betalt och ett visitkort att vara stolt över.

Vad hade ni andra pluggat om ni fick göra om ert val? Eller vad har ni för framtidsplaner?

20 kommentarer:

  1. Om jag fick åka tillbaka till den dagen då jag var en osäker tonåring, då jag fick iden att börja i vården tyvärr. Hade givit mig några rediga örfilar och sakt vad fan håller du på med. Du vill inte bli en slav/hora åt samhället och plocka upp andras skit hela dagarna, för du är så mycket mer värd än att bli en hora i landtinget värld. Sen hade jag nog sakt ta det andra valet du hade som var att läsa till snickare/hantverkare. Hade man säkert idag suttit med 35 tusen i lön samt egen firmabil, kunna äta lunch och gå på toa, få semester när man vill eller få det alls, bonusa, och jobbar man över så har man väl betalt, kunna jobba svart, bara släppa hammaren och dra hem. Och allt detta redan som 25-åring. Ja talar av egen erfarenhet, har många kompisar som är det idag och de har precis detta som ovan. Själv 35 idag har bidrag och ibland så mutar landstinget med nån patetisk matbricka som uppskattning som förövrigt är skitäklig. Ja efter nåra år som det hade jag sökt till nån tekninsk utb och sökt jobb i privata marknanden eller dyl och haft 40 tusen. Så det dummaste man kan göra är att söka sig till vården, leder bara till bitterhet, sjukdom och fattigdom för dig själv. Ska bli kul att se alla nya ssk som kommer, glada oförstörda och över intresserade. Se hur länge det kommer ta innan de är uppätna och att deras leenden är bort suddade av förtvivlan och uppgivenhet.

    SvaraRadera
  2. Svår fråga, för jag vill bli en massa saker. Såhär några år i vården senare, jag önskar att jag hade vågat lyssna på mig själv och min egna önskningar. Inte lyssnat på alla omkring som hela tiden talat om för mig att jag skulle passa utmäääääärkt att jobba med människor. Jag skulle lyssna på min egen känsla, att jag vill jobba med design, textil etc. Eller möjligen bli generalsekreterare i GN, jobba med människorättsorganisationer. Eller kanske bli arkitekt trots allt. Svåra frågor men jag hade inte valt vården.....

    SvaraRadera
  3. Kvinnlig läkare9 juni 2012 kl. 17:29

    Nu är jag läkare men läser ändå din blogg. Skulle aldrig läst till läkare om jag fick välja om, snarare grafiker, reklamare eller något annat som samhället beskriver som "närande". Slippa gnälliga patienter som kräver ditten och datten, kräver sjukresa hem pga halsfluss, kommer försent till mott så hela dagen blir försenad, få spya och slem på sig på akuten. Nä nej tack till vården!

    SvaraRadera
  4. Jag har gått en termin på sjuksköterskelinjen och tänker nog hoppa av...det har flera ggr gjort mig ledsen att ni sjuksköterskor där ute inte står upp för ert yrke och råder alla at hoppa av .,..då jag var ute på min praktik fick jag bara höra att ja inte va klok som valt detta yrke. Förjävligt är det att alla e så bittra...de e faktiskt inte försent att byta yrke -.-
    själv kommer jag nog hoppa av åh bli ekonom eller annat "flådigt" åh då har ni en mindre framtida kollega och får istället nån korkad jävel som inte vet alls vad yrket innebär.

    SvaraRadera
  5. Fredrica Grahn-Andersson10 juni 2012 kl. 08:40

    Hej anonym!
    Det stämmer precis som du observerat - alla svenska sjuksköterskor gnäller och är missnöjda! Ett tips innan du hoppar av: åk en sommar och jobba lite i Norge som undersköterska. Där är alla glada, trevliga, schyssta mot nya kollegor och nöjda med livet. (Och dessutom har du långt bättre betalt!!!) Jag har jobbat i Norge sen examen. Försöker timvicka lite här hemma, men har svårt att hitta en arbetsplats där folk är glada! Och har faktiskt funderat på att söka timvik i en helt annan bransch här hemma, så jag förstår diskussionen ovan! Men som sagt, välkommen västerut - vi ska ta hand om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Är det verkligen så annolunda i Norge? Har ett år kvar av min ssk-utbildning och slavar för tillfället som usk:a på en tung vårdavdelning (där det dessutom visade sig att man inte fick delegering på typ venprov och liknande). Många dagar när jag kommer hem vill jag nästan bara gråta- vet inte vad som är värst, tröttheten som aldrig går ur kroppen, rastlösheten från att ha sprungit hela dagen och försökt komma ihåg allt som ska göras - eller den allt starkare känslan att detta är kanske inget för mig - och då har jag i såfall slängt bort två år av mitt liv med bara cns-lån som resultat....men jag tror allt mindre på att jag pallar att jobba under dessa skitförållanden, på urkassa tider och med en lön som är flera tusen under den lön jag hade innan jag började plugga.

      Radera
  6. Lyft blicken mina systrar! Gräset är inte grönare på andra sidan!(och då tänkte jag inte på andra sidan riksgränsen för det verkar vara landet med rinnande honung, manna från himlen och gudarnas underbara land om jag blivit rätt informerad)
    Utan andra sidan gärdesgården eller det färgflagnande staketet här hemma...jag har slitit på diverse jobb så långt från vården man kan komma, och en insikt jag vill dela med er är att på andra sidan är det samma skit bara lite annan förpackning.Samma gnäll bara andra ord. Så bli modiga mina systrar säg nej till gnäll och stå upp för vår yrkeskår stötta varandra och njut av livet.

    SvaraRadera
  7. Jag jobbar på en liten vårdcentral/sjukhem och bor i en by. På två veckor har 100% av alla män i byn dött. Inklusive min morfar. Det har INTE varit roligt på jobbet. Tidigare drömde jag om att bli helikopterpilot. Nu skulle jag vilja packa väskan, åka till Kiruna och köra truck.

    SvaraRadera
  8. Bra där student som tänker hoppa av. Det bästa du kan göra för dig själv. Önska någon sakt det till mig med, när jag var ssk.stud. Man hade en ide om att förändra och göra allt bra som nybakad ssk. Men tog typ ett år sen var man lika bitter, sur, trött, slutkörd som resten av kollegorna. Äckligt vad fort det gick, ser nu de nya som kommer med leenden till jobbet och sitter i kafferummet och säger lönen är inte allt och möten med människor är lön med, och slänger runt med ord som ansa leka lära drabblet. Förlåt vill bara på något sätt spy rakt ut när jag hör detta från överambitiösa Lisa 20. Vad vet du lilla hjärntvättade vän eg. vänta du bara om 1 år. Är exakt vad landstinget lever på, att skolan hjärntvättar unga med stor empatiförmåga idag, hjärntvätten håller ca 1-2 år sen faller ögonlappen bort och man flyr från Landstinget och undrar vad fan man håller på med, men då kommer nya nybakade robotar in och allt börja om. Så här kommer ett råd till er som ska söka vården, gör det inte. Ni är så mycket mer värda än att bli en slav i ett system som knäcker folk fysiskt och psykiskt sakta men säkert. Och för att förstå hur det är att jobba i vården idag, måste man testa på att jobba inom denna slavvärld först, annars kommer ni aldrig förstå. Ni må ha jobbigt på era jobb, men lovar kan inte ens komma i närheten av vårdens slavmiljö

    SvaraRadera
  9. Jag hade läst till biolog, agronom eller hippolog, eller struntat i högskoleutbildning. Kanske blivit uska, bonde, djurskötare eller ngt annat.

    SvaraRadera
  10. Om man gillar och har möjlighet att plugga vidare så kan jag rekommendera en master, finns många olika man är behörig till som SSK. Nu har jag ett kontorsjobb, det är som himmelriket efter en vårdavdelning. Gå på toa när man vill, ta lunch när man vill, lediga helger så man kan umgås med familjen etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vad tog du gör master som ledde till kontorsjobb? Är själv sugen på att läsa vidare men vill inte jobba med patienter som helt plötsligt kan säcka ihop och dö under arbetspasset. Vad finns det för vidareutbildningar där man slipper akutsituationer och svårt sjuka. Känns som en återvändsgränd.

      Radera
    2. Finns flera mer teoretiska masters som tex. Klinisk medicinsk vetenskap, internationell hälsa, folkhälsa etc.

      Radera
  11. Jag har jobbat inom restaurang, egen företagare (besöksnäring), djurskötare och bonde. Jag hade definitivt valt ssk igen om jag fått välja om (eller läkare alt. psykolog om jag varit i 25-årsåldern).

    SvaraRadera
  12. Jag skulle absolut blivit ssk igen! Möjligtvis med en kand examen. Det är ett fantastiskt yrke, valmöjligheterna är stora och att inte man kan kissa på arbetstid är.... dålig prioritering. Det finns mycket som skulle kunna vara bättre, men till er som går och tycker synd om er själva skulle jag vilja säga: skärp er. Vill ni inte -sluta. Ingen sjuksköterska, eller annan vårdanställd är livegen. Sitt inte där som en gnällig snorunge och förvänta er att någon ska komma och torka er runt näsan. Snyt er och bestäm er! Vill ni eller vill ni inte!? Vill ni inte- sluta, byt jobb, gör något.Eller HÅLL käften. Ert gnäll sprider bara dynga!

    SvaraRadera
  13. Fredrica Grahn-Andersson19 juni 2012 kl. 01:39

    Till Anonym 13 juni kl. 19.14: Bra sagt!
    Till Anonym 13 juni kl. 16.41: Du resonerar ungefær som jag! Och jag har funderat mig fram till att det som då gæller ær: føretagsskøterska, distriktsskøterska (utan hemsjukvård)på en trevlig, privat mottagning, møjligen kriminalvården, psykiatrisk øppenvård dær man kan ha lite trevlig rådgivning och stødsamtal før såna som kanske ær lite deprimerade men absolut inte utagerande eller jobbiga. Eller varfør inte børja forska?!

    SvaraRadera
  14. "Blivit ssk igen"??? Ni har således inte arbetat på ett bra tag. Har hänt ENORMT mycket bara på 2-3 år, vården ser absolut inte likadan ut idag och det går bara utför. Att hävda att det är dålig prioritering att inte hinna kissa kan kanske stämma på ett fåtal men jag är säker på att de flesta bland YRKESVERKSAMMA sjuksköterskor tar det som en förolämpning. Ni är säkert välkomna att komma och arbeta var som helst och se hur en sjuksköterskas arbetsdag ser ut idag.
    /Cissi

    SvaraRadera
  15. Äh, ursäkta Cissi här ovan? Jag är Anonym från 12 juni och varför skulle jag inte vara yrkesverksam? Jag är det i allra högsta grad och jag hävdar ändå att jag skulle bli ssk igen om jag fick välja om. Trivs ypperligt med mitt jobb!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nästan kunna tänka mig att jobba med vadsomhelst som inte kräver en akademisk utbildning ! Det är knegarna som har den bästa ekonomin i dag. De har alla bättre lön än en sjuksköterska och dessutom inga studielån att betala av resten av livet. Inte heller får de magsår på grund av jobb-grubbel som tas med hem. Nä, blir man sjuksköterska år 2012 är man i behov av neuro-kirurgi, anser jag !

      Radera
  16. Jag är i stort behov av neurokirurgi..och jag är medveten om det :-P Inte alls självklart att jag kommer jobba som ssk när jag är färdig om två terminer... :-/ Känns ledsamt...men hur som helst... gör klart utbildningen iaf..och sen får vi se vad man hittar på!!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.