fredag 20 juli 2012

Sjuksköterskor som missbrukar

Läser i Dagens sjuksköterska om missbrukande systrar. Den ena har blivit av med legitimationen och den andra som fått tre års prövotid på grund av missbruk.

Jag tror att missbruk i vården är vanligare än man tror. Tillgängligheten av läkemedel och narkotikaklassade preparat är stor och för den som har tendenser till missbruk måste det vara oerhört lätt att norpa åt sig ett piller här och ett piller där. Problemet med missbruk är att det är tabubelagt. Vi sjuksköterskor tjattrar med varandra om det mesta och ofta vet man lika mycket, eller mer, om sina kollegor än om sina bästa vänner. Men när det kommer till beroende eller missbruk är det tji.

En gång jobbade jag med en tjej som åkte dit. Hon var läkemedelsansvarig. Höll stenkoll på leveranser och ATC-koder. Var en fena på farmakologi. Sen en dag uppdagades det att hon snott Morfin och Dolcontin för att använda i eget bruk. Det blev jättekonstigt. Hon. Som varit så.... Duktig blev plötsligt en missbrukare och tjuv.

Jag minns att jag tänkte på henne med tvetydighet. Å ena sidan undrade jag varför hon inte sagt någonting. Jag blev nästan stött av att hon inte frågat om hjälp. Av att inte jag kunde hjälpa henne, som kollega, kompis och medmänniska. Och så blev jag arg. Tänkte att hon var en idiot som fallit för lockelsen. Hur kunde hon, som var så smart i övrigt, tro att hon skulle komma undan när hon snodde Morfin som en dåre?

Jag vet inte om jag tycker att det är värre när en sjuksköterska missbrukar än om någon annan gör det. Jag menar; vem vill ha en advokat som är hög? Eller en busschaufför? Det är kanske lika illa men eftersom de inte är legitimerade så blir det inte samma påföljd. För att bli av med sin legitimation, det är det yttersta straffet. Att inte kunna jobba. Att inte få jobba. Det är ett hårt straff. Jag menar inte att det är okej att sjuksköterskor missbrukar men är det okej att dra in någons legitimation? Är det verkligen värre att missbruka som sjuksköterska än som någon annan yrkeskategori?


Har ni någon åsikt i ämnet?

4 kommentarer:

  1. kan nog tycka det är lite för hårt straff att bli av med sitt leg bara så där. En gång är ingen gång och alla måste få en chans till i livet och kunna få hjålp att komma tillbaka. Men upprepas det flera ggr samt utsätter pat för stor fara pga drogad på jobbet osv eller nekar till hjälp. Då ska man nog inte jobba längre som ssk och ha hand läkemedel. Så sånt här ska bedömas från fall till fall. kanske det är bättre att få jobba som usk, då man inte har med läkemedel att göra på samma sätt. Sen är väl illa att folk på jobbet är drogade överhuvudtaget. Men visa yrken är ju lite mer känsliga i denna fråga om man säger så...

    SvaraRadera
  2. Fast jag tror inte alls att man blir av med legitimationen för att man "missbrukar" en gång. De som blir av med legget är rejäla missbrukare som inte kan sköta sitt jobb, antagligen inte någon typ av jobb. Dessutom sköter de inte eller vägrar behandling.

    Har själv träffat på en kollega som dragit i sig en del av landstingets mediciner av narkotisk art. Hon fick välja att få sparken eller säga upp sig. Hon sa förstås upp sig. Och hon blev definitivt inte av med legget.

    SvaraRadera
  3. Det handlar väl om att man inte kan bli betrodd med att hantera narkotika om man är missbrukare, så det är ganska självklart att man inte kan tillåtas arbeta som ssk efter det

    SvaraRadera
  4. Inte speciellt ansvarsfullt att ge alternativ att säga upp sig eller få sparken!!! Arbetsgivaren har en skyldighet att erbjuda rehabilitering och det är först om inte personen deltar eller avbryter den som dekan bli uppsagda och då har arbetsgivaren en skyldighet att anmäla till Socialstyrelsen så inte andra riskerar utsättas i vården för en påverkad sjuksköterska. Drogar jag ska jag inte arbeta som sjuksköterska!! är själv sjuksköterska:)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.