onsdag 31 augusti 2011

Karolinska vill köpa likdelar!


I Sverige är det förbjudet att handla med kroppsdelar i vinstsyfte. Karolinska sjukhuset har därför ansökt hos Socialstyrelsen att få köpa likdelar av en privat stiftelse i USA. En stiftelse som givetvis- nej, nej- inte är vinstsugna utan säljer kroppar för att de är snälla.

Jag förstår att läkarstuderande behöver kroppar att öva på. Jag förstår att det är mer naturtroget att operera i en riktig kropp jämfört med plastdockan och som de karvar i nu. Och jag vill ju att Sverige ska ligga i framkant när det gäller vård och medicin. Men. Jag har ändå svårt att se att vi ska köpa in lik från USA. Vilka tror ni är ägare till dessa  kroppar? Tror ni att det är en vit amerikan från medelklassen som dött hastigt i en hjärtinfarkt och vars anhöriga vill donera kroppen till Sverige?

Nä, skulle inte tro det. Jag tror att likhandeln här är lika smutsig som organhandeln på den svarta marknaden, där fattiga människor säljer sina organ för pengar. I likhandeln tror jag att det rör sig om människor från underklassen som kommer att skeppas hit. Merparten svarta, som ju är mindre värda i det amerikanska samhället.

Jag tycker att det är mycket skrämmande att vi i väst kan köpa allt vad vi vill ha på bekostnad av någon annan som har det sämre ställt.  Jag tänker på surrugatmammor i Indien, organhandel från öststaterna, prostituerade i Thailand och nu likhandel.

Det är kanske dags för oss att vara lite nöjda och rätta oss efter de förutsättningar vi har istället för att gapa efter mer hela tiden?

Läs mer i Dagens medicin och DN

4 kommentarer:

  1. Lite magstarkt och faktiskt kränkande att handla med människors kroppdelar.
    Och hur ska exempelvis Karolinska kunna veta hur stiftelsen i Amerika egentligen fått tag på delarna.
    Det heter ju att allt går och köpa men vill vi verkligen ha det så...?

    SvaraRadera
  2. FLAK: Undrar samma sak: vill vi verkligen ha det så? Ska vi verkligen kunna köpa ALLT?

    SvaraRadera
  3. Problemet är egentligen inte att det är för få människor i Sverige som vill donera sina kroppar till medicinsk undervisning, utan snarare att man vid de anatomiska institutionerna inte har kapacitet att omhänderta (förvara)de döda kropparna. Alltså en organisatorisk fråga inom utbildningsväsendet för läkare.

    SvaraRadera
  4. En med insyn: Men varför vill man då köpa in lik om det nu redan finns... Låter ju väldigt komplicerat att köpa ÄNNU mer kroppar som man inte kan förvara ?

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.