onsdag 4 januari 2012

Gnällkärringar

Ibland blir jag så less på tanterna på mitt jobb! Det gnälls så in i ..... och de prioriterar så att man blir mörkrädd ibland. För endel är det livsnödvändigt att tömma sopsäckar och städa sköljen och om det missas av någon stackars timvikarie så blir det liv i luckan. Sängarna är viktiga också. Hemgångarna. Det måste snabbt städas, städas, städas. Att andra patienter behöver bli av med en kateter eller att ett blodprov måste tas spelar mindre roll när en säng ska bäddas.

Och det är så jobbigt. Oj vad jobbigt det är! Nej nu måste vi dricka kaffe! Och herregud vad de nya undersköterskorna är lata! Sitter bara på fäjsbåck och flamsar på expeditionen. Och inte kan de städa sköljen ordentligt heller. Och hur har chefen tänkt med alla sjukluckor -vi går ju på knäna. Såhär kan vi inte ha det! Nej nu måste vi dricka kaffe! Suck och stön.

Jag fattar inte varför de här tanterna inte slutar. Varför står de ut att gå till ett jobb som de avskyr och dag ut och dag in gnälla, snacka skit och ifrågasätta allt de ska göra? Varför skaffar de inte ett nytt jobb? Eller startar en blogg där de kan gnälla på hur som helst.

Ja, det undrar jag. Varför skaffar inte tanterna en blogg? Det vore bra för alla som vill bli sjuksköterskor och undersköterskor att läsa gnälltanternas bloggar. Med instruktioner om hur sopsäckarna ska tömmas och mopparna vridas ur och hur sjuksköterskorna ska uppfostras att "hjälpa till".

Till alla gnälliga, skitsnackande tanter där ute: Jag är så jävla less på er! Skaffa en blogg istället för att förpesta på sjukhuset. Tack!

9 kommentarer:

  1. Bra ide en gnällblogg per gnälltant, och SLUTA gnälla på avdelningar och korridorer.
    Skaffa ett liv och gnäll där istället.
    Är inte fajsetboken spärrat på landstinget=)

    SvaraRadera
  2. Kan du inte berätta lite mer om dig Frida? Hur många år har du jobbat som syrra, vilken skola gick du på? Jag gissa på att du är under 30 och jobbat ca 5 år på samma gamla sjukhusavdelning.

    SvaraRadera
  3. Men glöm för guds skull inte tvättbeställningen och ordningen i förråden!

    Det går före allt. Före att lindra KOL-patienternas ångest, före hjärtstopp nästan.

    Jobbade med en undersköterska en dag som inte kunde släppa vem som hade beställt så många påsar skorpor till köket. Var skulle vi göra AV alla skorpor. Detta mitt under vårt arbete med en patient som hade en pågående hjärtinfarkt och behövde diverse hjälp.

    Man häpnar ju.

    Alla prioriterar ju olika. Men den dagen jag prioriterar skorpor före mina patienter, då lovar jag att sluta.

    SvaraRadera
  4. Haha, klockrent blogginlägg!

    SvaraRadera
  5. Haha, hög igenkänningsfaktor på detta.

    SvaraRadera
  6. Haha så bra, håller med, känner igen mig oxå!!

    SvaraRadera
  7. Mmmm... Tænk dig då att jobba som ensam ssk inom kommunsjukvården med enbart usk/tanter som kollegor... Då kan vi snacka gnællchock!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.