måndag 30 januari 2012

Vi är bara människor!


Bra bemötande botar bäst heter en artikel i dagens DN. Den handlar om att läkarens bemötande är avgörande för hur snabbt en sjukskriven kommer tillbaks till jobbet. I artikeln får vi också veta att hälften av alla anmälningsfall till Socialstyrelsen handlar om kommunikationsbrist mellan sjukvårdspersonal och patienten.

Att ha ett bra bemötande är a och o när man jobbar inom vården. Patientens behov måste alltid gå först och det minsta man kan kosta på sig som sjukvårdspersonal är, förutom bra arbetsskor, ett leende eller ett trevligt bemötande. Man behöver inte vara särskilt kunnig, bara man är glad och snäll. Då brukar det mesta ordna till sig.

Men. Det många inte tänker på är att vi som jobbar inom sjukvården också är människor med känslor och behov. Det är jäkligt lätt för patienterna att vråla om de får vänta på en inskrivning i 30 minuter. Eller på att någon inte svarar på deras ringning på fem minuter. Det är lätt för dem att med anklagande ton säga att här har jag väntat på ronden sen klockan tio eller jaha, och du är sjuksköterska här idag och har inte visat dig förrän nu? Det är lätt för dem att tro att vi är övermänniskor som inte har annat för oss än att vårda just dem. De tror att vi har en patientsal eller en inskrivning eller en endaste medicinkopp som ska delas ut (varför har förresten inte fler patienter med sig sina egna mediciner när de åker till sjukhuset?).

Och visst. Man ska väl vara pedagogisk och informera gnällspikarna om vad man har att göra men det är inte alltid så lätt. Man vill vara den där svala, väna sjuksköterskan som med lugn röst ursäktar sig. Men det går inte alltid. Inte när man är kissnödig, inte har fått någon rast på flera timmar, när man fått skäll av doktorn eller när man fått hjälpa undersköterskan med omvårdnaden så att man ligger efter med sjuksköterskearbetet. Då är man inte alltid så snäll. Och man är inte alltid så smart. Man kanske fräser, snäser eller skakar på huvudet jaa, du är inte min enda patient ska du veta. Hmm. Det låter uppkäftigt och har man otur så går gnällspiken till chefen eller Socialstyrelsen och klagar på dåligt bemötande. Anmäla, anmäla. Det finns människor som lever för att anmäla andra. Rättshaverister som alltid vet bäst och som inte står ut med att bli kränkta av en sjuksköterska eller läkare.

Det bästa vore ju om man som sjukvårdspersonal fick äta och kissa ordentligt på arbetstid. Och att man slapp problemet med alla som drar i en. Frida, skulle du kunna.... Frida, har du tagit det där provet?... Frida, kan vi ronda lite tidigare?... Frida, kommer du in till mig en stund? Och om man slapp ha så många patienter. Så många studenter. Så många inskolningar. Om man för en gångs skull kunde få känna att man kan jobba på ostört. Att man hade grepp på situationen och på patienterna. Det är så jävla rörigt på sjukhuset ibland! Rörigt och mycket att göra. Då blir man inte alltid så snäll. Då får de patienter som står och går och andas själva liksom klara sig. Vänta. Ringa taxi på egen hand. Ta en kopp kaffe i väntan.


Hur blir man den där kommunikativa sjuksköterskan när allt runt omkring är ett enda kaos?

13 kommentarer:

  1. Jag tänker på ordet förståelse, för när folk ser att man är stressad så borde dom backa av och inte ställa sig och tjata..man biter ihop och svarar snällt fast man egentligen ville bita huvudet av dom.
    Tack för att du skriver så himla bra
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Du sätter ord på mina känslor. Ska nog dra ut ett ex och sätta upp i personalrummet (sugen på patienternas dagrum också). Gäller bara att bli frisk från min infektion från hell (som dessutom drar ut på tiden eftersom kroppen är totalt slut). Kanske ska maila chefen & be henne göra det.

    Och förståelsen Linda, den finns hos så många patienter & anhöriga att jag skäms. Problemet är att de som snällt väntar allt för ofta är de som verkligen behöver min tid - dvs den som gnällspikarna (inte proffsigt ord att använda, men sant) TAR.

    Kisspaus på arbetstid, vilken utopisk dröm... Fast med tanke på vätskeintaget ett normalt arbetspass brukar inte behovet uppstå så ofta.

    SvaraRadera
  3. Miia: precis min mening att dom patienter/anhöriga som verkligen är i behov av hjälp kanske låter bli att ringa för att inte störa, för jag kan inte hjälpa att jag tar ställning för både oss ssk men även undersköterskorna då vi jobbar åt samma håll och man ser att dom för femhundrade gången får springa in hos... och hon/han ska ha ett glas saft fast personen i fråga själv kan gå ut och hämta.
    Man ber snällt.. att du får gärna hämta vad du behöver i köket...och vänder ryggen till två sekunder och undersköterskan hinner knappt ut ur rummet förrän personen larmar..för något banalt.
    Sen ligger det en cancersjuk tjej i rummet bredvid som trots att hon knappt orkar ta sig upp i rullstolen tar sig ut för egen maskin i dagrummet samt äter i matsalen..då var jag iallafall tårögd i bilen på väg hem.
    Det är då som vi vårdpersonal verkligen uppskattar jobbet önskar att vissa folk kunde visa förståelse mot oss och andra patienter på avdelningarna.

    Ibland undrar man om man inte skulle sätta KAD på sig själv för kissepausen uteblir allt som oftast....
    Hoppas inf lägger sig och krya på dig kram

    SvaraRadera
  4. Tyvärr så tror många när de kommer in på sjukhus att de har kommit till "Landstinget Hotell och Restaurang ring så betjänar vi" Bra skrivet!

    SvaraRadera
  5. Fan va glad jag är över att ha hittat din blogg! Riktigt roligt skrivet, och bra! Känner igen mig så mycket och är skitglad över att äntligen hittat någon som beskriver den bistra verkligheten så bra. För på min avdelning är alla så förbannat tacksamma över att ha ett jobb inom landstinget så alla ler och håller med trots den ena försämringen efter den andra. Tröttsamt. Och tragiskt.
    När jag läser din blogg får jag tillbaka min kamplust!

    SvaraRadera
  6. Som undersköterska vet man att patienter och pensionärer både kan ringa till knappen glöder eller så finns det dom som låter bli att ringa för att inte störa.

    Och risken att en person som hänger på larmet hindrar och förhindrar oss att göra viktiga uppgifter för en som verkligen behöver hjälp är överhängande.

    Och ni ssk har ju det medicinska ansvaret så att ni känner er ännu mer stressade förstår varenda normal människa.

    För oavsett om man är ssk eller uska så är i grund och botten vårdpersonal och människor.

    Syster Frida du är fanimig en ventil för oss alla och man njuter varenda gång man läser något om vården här i bloggen.

    SvaraRadera
  7. Frustration av otillräcklighet är en känsla som "dagligen" förföljer mig som sjuksköterska... Ibland blir inget bra trots att man försöker och vill. Varför ska vi vara några slags "übermenschen"?

    SvaraRadera
  8. Linda TACK & kram! Börjar piggna till - men min husläkare meddelade mig att jag ska hålla mig hemma över helgen, o helst lite till.
    Katta håller med, blir alltid så glad när jag hittar ett nytt inlägg här.
    FLAK: word!
    Anonym: vi är människor - faktiskt. och vi är riktigt, riktigt duktiga på att ta hand om alla utom oss själv. kanse ngt att börja med?!

    frida, kanske du borde bli chef - meddela bara VAR så jag kan söka jobb!!

    SvaraRadera
  9. Linda: Förståelse är ordet! Vi förväntas vara förstående och korrekta i alla lägen. Detsamma borde gälla patienterna. De är ju vår arbetsmiljö. Känner också igen den där patienten som du ger exempel på, den som är svårt sjuk men ändå kämpar för att vara självständig samtidigt som andra hänger på klockan trots att de själva kan hämta vatten etc. Kram!

    miia: Vad kul att du gillar bloggen! Krya på dig!

    sussi: Hotell Landstinget är sant! Konstigt att mentalt friska människor kan tappa allt när de skrivs in på en vårdavdelning? Här har jag skrivit om fenomenet: http://fridasyster.blogspot.com/2010/12/bortskamda-patienter.html

    Katta: Välkommen hit!

    FLAK: Jag undrar hur de som hänger på klockan tänker? De borde ju, om de inte är dementa eller psykiskt sjuka, kunna tänka logiskt. Titta på hur andra patienter/boende/brukare gör. Ok. Min rullstolsburna granne går ut till matsalen, då kanske jag också klarar av det? Typ så.

    Anonym: Jag tror att det är dags för cheferna (och till slut politikerna) att inse att de inte kan styra och ställa över oss som de vill. OM de vill ha snälla, ostressade, pedagogiska sjuksköterskor så kan de inte pressa in patienter och arbetssysslor och samtidigt ge fan i att höja våra löner för det sjukt stressiga och ansvarsfulla jobb vi faktiskt gör. Då blir det som det blir. Man blir sura Ulla som kassörskan på ICA till slut. Och vad kan chefen säga. Egentligen? Det är ju deras fel att vi blir stressade och sura och irriterade på patienterna. Tycker jag iallafall.

    SvaraRadera
  10. Så sant, så sant. Man biter sig i tungan, försöker på allra bäst sätt att låta trevlig, men nog fasiken kommer det ibland kommentarer som att "jo, jag är ledsen att du fått vänta, men jag har 13 patienter till, tyvärr." Och som du säger så drar doktorn i en, och undersköterskorna från sitt håll...kan du ronda nu fast du inte hunnit läsa på patienterna eller sett dem än, det är ju fredag och jag vill sluta tidigt...varför svarar du inte på ringningarna? Kan du ta patienten på toaletten, jag hinner inte...du har anhörig i telefon, hon är arg för att inget görs så hennes 95åriga pappa blir frisk igen...

    SvaraRadera
  11. Hej Frida.
    Jag har aldrig arbetat inom vården, jag började läsa din blogg för att jag har funderat på att utbilda mig till sjuksköterska... men jag tror att jag har ändrat mig.
    Jag har läst några inlägg nu och det har gjort mig berörd, ledsen och frustrerad. Jag önskar nästan att alla sjuksköterskor och undersköterskor bara kunde STREJKA, allihop, tills det blir en förändring. Tills folk tvingas att förändra systemet...

    SvaraRadera
  12. Jag tror du blir mer framgångsrik om du inte släpper fram etiketten "gnällspik" utan tänker "en lidande människa" istället. När du svär över folk, gnisslar tänder osv så gör du bara arbetet svårare för dig själv. Du ogillar både världen och dig själv i slutändan, för allt har blivit en fiende som ska bekämpas. Om du tänker på alla som lidande, inklusive dig själv, oavsett om någon ler eller ej, om du inte har fördomar, så blir ditt arbete lättare, hur tungrott det annars än är. Och tänk på den tyste, tålmodige, inte som en beundransvärd utan som en vars skrik fastnat i halsen, en som inte vågar annat och en som därför kanske inte ser till att få det som han behöver, som kanske få sämre vård än han skulle ha annars. Jag menar inte att det jag skriver nödvändigtvis är hela sanningen, bara så mycket mindre jobbig att gå in i arbetet med. En bra vårdkultur odlar inte bilden av att människor är jobbiga utan att människor far illa och att vi inte kan se in i varandras hjärtan.

    SvaraRadera
  13. Hej
    Jag känner mig så dum! jag har skrivit massa dynga på din blogg
    och nu ångrar jag mig. Läste bara några enstaka poster och reagerade. Nu har jag läst mer och jag blir alldeles matt över hur ni har det.
    Jag har jobbat i vården på 70-talet och har väl i o f sig begripit
    att det är som natt och dag. Ett av mina starkaste minnen är hur vi som jobbade ihop brukade ge varandra en gruppkram typ fotbollsspelare innan vi drog igång sju på morgonen.
    Jag blir så upprörd över mobbningen personalen emellan som du beskriver och på hackandet, sneglandet, skitpratet, fasonerna.
    Och det går på djupet att vara i en sån grupp dag efter dag
    och inte lita på att det ser annorlunda ut någon annanstans, på andra avdelningar.
    Jag tycker du skriver så bra och du verkar mitt i skiten
    lyckas med ett hästjobb trots att det stjäl så mycket från dig.
    På TV var det ett program om lönerna i Sverige - Dokument utifrån.
    Kan jag rekommendera för det säger så mycket om varför det ser så illa ut i vården.
    Min man som jobbar som programmerare på en affärsbank
    har lugna luckan, trevlig stämning, mycket skämtande och aldrig ett hårt ord. Dessutom 40 papp i månadslön.
    jag gillar inte heller att man försöker förvandla helig vrede till ordet bitterhet.
    Ursäkta mig för att jag försökte läxa upp dig eller komma med synpunkter som det så fint heter.
    Jag skrev om lidande, att man skulle se gnällspiken som en lidande person. Patienten som gnäller och anmäler och fäktar.
    Jag hade inte på fötterna. Lider man själv som personal
    är det helt omöjligt att inte också avsky andra som lider
    och drar i en. Utöver den ansträngning man gör sig och den mask man håller upp.
    Hoppas du och alla ni andra kan förlåta att jag inte satte mig in bättre först.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.