lördag 21 januari 2012

Sjuksköterskebibeln

Det viktigaste en sjuksköterska har i sina fickor är inte stetoskopet, VAS-skalan, systeruret eller nycklarna till läkemedelsrummet. Nej, det viktigaste en sjuksköterska har på sig är rapportbladet.

På det här pappret rymmer allt man behöver för att kunna jobba. Patienternas namn, årtalet de föddes, sjukdomshistoria, när och varför de kom in och vilken planering de har. Där finns också viktigheter som vilka kontroller som ska tas, om något särskilt ska tas upp på ronden eller annat som rör patienterna. Det kan tex stå "kalla till vårdplanering", "ESBL i urinen", "dropp till natten" eller "högt PK".

Idag tappade jag bort mitt rapportpapper och fick kalla kårar. För det första är det sekretess och det vore pinsamt och direkt olämpligt om jag hade glömt det inne hos en patient. Och sedan är jag helt körd utan mitt papper. Jag kommer vare sig ihåg vad patienterna heter eller var de ligger, än mindre kan jag komma ihåg vad de vårdas för, vad de ska operera eller vilka smittor de har. Nej, rapportbladet är min bibel och utan den är jag vilsen och totalt körd som sjuksköterska!

Efter någon timmes våndan och letande kom mitt rapportblad tack och lov fram. Det hade letat sig in i ett kardex... Jag pustade ut. Händelsen påminde om en gång för längesedan när jag jobbade inom psykiatrin och hade sumpat nycklarna till den låsta avdelningen. Alla letade efter Syster Fridas nycklar, även två rymningsbenägna patienter...

Det är inte lätt att vara syster alla gånger. Inte när man som jag är lätt förvirrad emellanåt. Brukar ni tappa bort saker på jobbet?

2 kommentarer:

  1. Haha, shit va underbart att du fick hjälp av två rymningsbenägna att leta efter nycklarna! ;-) Vad brukar jag tappa bort då? Mest pennor. Men jag är duktig på å hitta nya, som nån annan antagligen nyss tappat bort.

    SvaraRadera
  2. Rapportbladen har smitit sin väg både en och två gånger. Panikslagen inombords har jag "diskret" letat efter dem... någon gång fanns de på bordet och en annan gång i patientpärm. Vilken hemsk känsla det är att tappa bort de viktiga papperna!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.