söndag 23 september 2012

Tro inte att du vet ett skvatt!



Blir lite irriterad när jag hör studenter som varit undersköterskor och som tror sig veta hur det är att jobba som sjuksköterska.

Senast idag var det någon som kommenterade "jag är klar i januari och känner mig så nöjd och vi kommer visst att kunna höja lönerna. Vi kommer inte att gå med på...." och bla bla bla. Förlåt, du som skrev det där! Jag är inte irriterad på dig utan på att jag mött alltför många som resonerat som du gör. Som liksom tror att de 1) Vet vad en sjuksköterska gör bara för att de är undersköterskor eller har praktiserat 2) Tror att de kan förändra världen när de blir sjuksköterskor 3) Tror att systemet kommer att bli bättre "för vi tänker minsann inte ta en massa skit".

Ni får tycka att jag är värsta bitter-fitte-haggan-häxan-surtant men kom igen när ni jobbat som sjuksköterskor ett tag! Det är fint att ni läser vidare och kommer ifrån bajsträsket (har varit där- inte skoj) men alltså. Som undersköterskor. Som studenter. Som färska syrror. Ta det lugnt med att säga en massa saker om hur det är. För det tar ett bra tag att landa och fatta vart man är. Först efter några år förstår man vad lite man egentligen kan. Det är DÅ vi kan börja snacka.

Men det är fint att ni lämnat bajsträsket. Och det är skönt att ha erfarna studenter som iallafall sett en patient innan de börjat läsa. Och ni har försprång när det gäller bemötande när ni är klara. Men som sagt, tro inte att ni har en susning vad en sjuksköterska gör bara för att ni jobbat som undersköterskor!

Och nu en glad nyhet! 
Bloggen får fler och fler läsare, trots att jag är bittrare är bittrast.  Det är ju kul!

15 kommentarer:

  1. Du e ju bara för bra alltså! Klockrent och välformulerat. Ta inte illa upp alla nyexade och ssk-studenter, men syster Frida har en poäng här som heter duga.

    SvaraRadera
  2. WORD. Funderar på att dra ut lite och lägga i postfacken hos några nya kollegor. "men vaaaarför gör ni så här, smartare/snabbare/effektivare/billigare/roligare att göra så där"??? Orkar sällan svara på det längre utan suckar mest. För visserligen är jag korkad som stannat (för) länge men vissa saker fattar jag faktiskt. Sen att chefer/läkare är idioter är en annan sak...
    //miia
    Var sur, bitter, bitchig - är sååååååå skönt att jag inte är ensam!!!

    SvaraRadera
  3. Men vet du väl. Usk, Svensson, politiker, läkare, städaren, studenter, grannens hund mm vet alla hur det är att jobba som ssk. Alla ska tycka, tänka och värdera yrket fast det flesta inte har en aning om nånting eller väldigt lite ang yrket. När ska man fråga dem som eg vet hur det är.

    Å alla ni nya ssk eller studenter som har en vision eller dröm att förändra vården. Kan jag bara säga lycka till. Var precis som ni en gång i tiden. Jag stod med full av självförtroende och stridslysten men dock med darrande ben i den vita slavdräkten. Hade en vision om att förändra och en övertygelse att jag ska minnsan inte jobba för en pisslön. Ja tog väl 1 år sen satt man lika bitter som resten av kollegorna i fikarummet och knöt näven i fickan med sina 19 500 i lön efter 3 år högskola. Visionen och drömmen att få hjälpa och förändra dog lika snabbt som bidraget tog slut på lönekontot varje månad. Vi alla är bara små spelbrickor i ett spel vars spelregler totalt styrs av pengar och politikers välmående samt valfläsk. Kvalitet/empati och medmänsklighet har förlänge sen byts ut mot kvantitet, pengar, siffror, papper, stress, löpandeband och spara. Människan har sparats bort. Vi alla i vården förutom läkare och chefer är bara ett stort irriterande moment som tyvärr måste finnas och råga på allt få en lön med, ja eller statligt bidrag. Men hopps ni nya lyckas, men tyvärr så ser nog vården lika mörk ut som Frida skriver i sin blogg. Är som att gå runt i kola, kletigt och man sitter fast, kommer ingenstans. Tillslut tröttnar man och stannar upp. Är därför jag nu lämnar skutan som stadigt och fortare går mot botten, för när jag började tänka på min egna hälsa och liv var det inte värt längre att slava för samhället och få bidrag för besväret. Är inte värt att behöva äta nexium för att fixa vardagen. Tillsist kan rek yrket som sådant, men inte jobba som det efter dagens spelregler. Så välj andra utb ni som funderar på vården. För så som det ser ut idag vill ni inte del ta i. Tro mig jag vet efter mina år i vården som är rätt många.

    Nu fd SSK

    SvaraRadera
  4. Anonym!

    Vad jobbar du med nu? Har jobbat som syrra i drygt 4 år och har planer på att omskola mig då jag inte pallar längre.

    /sjuksyrran

    SvaraRadera
  5. Är som vanligt lite små-manisk och känner ett kraftigt behov av att hurtfriskt och klämmigt klämma fram: Ja, men tänk o0m de nya lyckas denna gången då? Jag menar, vi skall inte underskatta storhetsvansinnet hos 80- och 90-talisterna. Hoppas jag iaf.....

    Annars gör du rätt att vara bitter. Jobbade på akuten härom natten, och fy fan vilka jävla väntetider. Det är är inte värt pengarna att jobba där, spyor, ångest, smärta, fylla och så 3000 patienter som väntat mer än sex timmar på läkare. Gick bara runt och släckte små eldar hela natten. Det är ju röva att jobba som sjuksköterska nu för tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tango. Jag vill också vara små-manisk och positiv men jag tror inte de har en chans. Men samtidigt kommer de INTE att "ställa upp" och stanna kvar på en arbetsplats särskilt länge heller, vilket kommer att resultera i turbulens. Det är bra för det totala kaoset.Men några löner tror jag ingen klarar av att höja. FAN vad tråkig jag är nu vá? ;-)

      Radera
    2. Det vet vi alla numera att:
      Det gäller att hålla sig frisk för att hamna på sjukhus ;))
      Ps.Hoppas du har lite humor i alla fall..

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  6. Hejsan

    Gillar din blogg!

    Förutom våra egna bloggar utanför och inne i nätverket tänker jag göra ett utrymme för externa bloggar där vi länkar till bloggare och senaste blogginlägg. Detta kan vi såklart göra utan att fråga dig först men väljer ändå att avvakta ditt godkännande för detta. Förhoppningsvis ger det dig fler följare och läsare.

    Ser fram emot att höra från dig!

    andreassskwebben.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas! Länka på du! Om du tror att dina läsare är intresserade av att ramla ner i träsket av bitterhet ;-)

      Radera
  7. Kul att du verkar vilja trycka ned alla nya studenter som sedan ska komma och jobba tillsammans med dig? På vilket sätt skulle vi inte veta vad det innebär att vara ssk när vi gått sida vid sida med massvis av ssk på varje praktik. Vad hände med att stötta varann? Okej men varje ssk för sig själv, det blir nog bra för patienten!

    Att du väljer att inte göra något åt din situation såsom att byta jobb ect får stå för dig, men ha inte mage att skälla ut nån som har större ambitioner än att sitta och gnälla i fikarummet!!

    mvh ledsen ssk student (som vet precis hur tungt, jobbigt, utmattande men fantastiskt ssk jobbet är)!

    SvaraRadera
  8. har inte läst ovanstående kommentarer (de ser oroväckande långa ut) men JA. ibland är livet som ssk ett helvete. igår hade jag tre anhöriga som var ledsna då deras anhöriga (alltså våra pat) var mer eller mindre döende. Hann jag trösta? knappast! här skulle blandas antibiotika, delas ut tabletter, o.s.v o.s.v o.s.v. Det går dock inte att ventilera det här med folk som inte jobbar i vården. Berättade för en vän idag som jobbar inom ekonomi att jag inte fått lunch och haft det jäkligt stressigt, varpå hon svarar att det ju nästan är som deras bransch...
    Mmm, förutom den LILLA detaljen att vi tar hand om människor vars liv ibland/oftast befinner sig på den sköra tråden..

    så tack för denna blogg som gör att man inte känner sig så ensam! vill ju inte klaga för mycket på jobbet heller då man "förstör andan"...

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  11. Man får se rätt mycket äckligt, bajs, piss, spyor, blod etc. Det är inte alltid en dans på rosor att jobba inom vården. Men när man ser ett bajsträsk istället för en människa, då är det nog dags att sadla om, byta jobb eller rätta till sin människosyn.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.