lördag 26 februari 2011

Bli en bättre löneförhandlare

Nu finns det en ny app att ladda ner gratis för att se lönestatistik. Uppgifter som är bra att ha med sig när man löneförhandlar. Det är de sex Sacoförbunden* som låtit utveckla appen. Förutom statistik innehåller den även tips på vad man ska tänka på när man löneförhandlar.

Jag tycker att det är en innovativ och genialisk idé, men tyvärr tror jag inte att sjuksköterskelönerna finns med. Och tyvärr tror jag inte att vårt fackförbund skulle lägga något större krut på att få oss medlemmar att diskutera lön eller ge oss information om vad andra tjänar. Det är fortfarande väldigt mycket hysch-hysch om våra löner i jämförelse med den egna yrkeskategorin och i jämförelse med undersköterskorna, vilket inte gynnar vår löneutveckling.

Statistiken över sjuksköterskornas löner blir ofta missvisande då många sköterskor har specialuppdrag. De är sjuksköterskor på papper, i statistiken, men arbetar inte på golvet utan har andra arbetsuppgifter som genererar mer lön. Chefer på olika nivå är ett praktexempel på när statistiken blir missvisande. En chef kan ha 40.000 i månadslön medan en sjuksköterska på golvet har 21.000 kronor. Men de finns med i samma statistik över sjuksköterskors löner...

Lön är en offentlig handling och jag rekommenderar alla att ringa till lönekontoret innan löneförhandlingen för att höra hur arbetskamraterna ligger till i lön. Och för att höra hur undersköterskorna ligger. Tyvärr är det ofta en alltför låg skillnad mellan en undersköterska och en sjuksköterska i lön, en skillnad som måste bli större eftersom utbildning och ansvar ska betalas. Så mitt råd är att ringa lönekontoret och begära ut listor, diskutera på arbetsplatsen och få igång ett samtal om lön. Att alla mörkar med sin lön är inte gynnsamt för någon. Förutom för arbetsgivaren. Som kan komma dragandes med snack om "lönepotter" hit och dit som ska fördelas.

3 kommentarer:

  1. En annan anledning till att löneskillnaden ska öka mellan usk och ssk, är att man inte ska behöva gå NER i lön när man väljer att utbilda sig vidare.

    SvaraRadera
  2. Hannapanna: Sant! Jag hade haft en betydligt högre lön idag om jag fortsatt att vara undersköterska. Sjukt!

    SvaraRadera
  3. Lönesättningen inom vården ÄR vansinnigt idiotisk för hade vi haft byggnads som fackförbund så hade vi haft en helt annan lönesättning och löneutveckling i vården.

    Och att man som ssk ska ha så dålig lön efter utbildningen är ett skämt.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.