tisdag 22 februari 2011

Dagens bästa tips


När  jag introducerar nya sjuksköterskor så lär jag inte bara ut min medicinska kunskap eller avdelningens rutiner. Jag brukar ge dem tips på en bra investering också. För om man är en sån där snäll och omtänksam människa, som vill hjälpa till och och ställa upp, då blir man bränd ganska snart på mitt sjukhus. En sådan person får jobba på lediga dagar, får jobba dubbelpass. Sjukhuset ringer konstant. Det frågas hela tiden. Kan du byta? Kan du komma in och jobba?

I värsta fall blir man inbeordrad. Eller bästa. För det är bättre att bli beordrad och få kvalificerad övertid för alla timmar man är på jobbet, jmf med att kvitta övertid mot en ledig dag som sjukhuset kör med.

Att skaffa en nummerpresentatör är därför den bästa investeringen en sjuksköterska kan göra. Då slipper man säga nej. Slipper tjat. Slipper känna sig taskig som säger nej. Slipper bli ledsen och sur för att man hela tiden utnyttjas. Man svarar helt enkelt inte på dolt nummer. Och vanliga människor som envisas med att ha sitt hemnummer dolt får skylla sig själva. Mina doldisar får skicka sms innan de ringer. 

Så, alla systrar. Dagens shoppingtips är en nummerpresentatör!


7 kommentarer:

  1. jag får skaffa mig en hemtelefon först då:) eller förrresten, har folk det nu för tiden?

    SvaraRadera
  2. jag har bara mobilen och svara inte på dolt nummer. och dom få som har det messar alltid innan dom ringer.

    men bra tips att ha en nr press om man har hemtelefon!

    SvaraRadera
  3. Nummerpresentatören funkar även på marknadsundersökningar, jobbiga släktingar, försäljare, och jobbiga folk i övrigt som ringer med dolt nummer....=)
    Så visst är en sån att rekommendera!

    SvaraRadera
  4. Kleinen: Aha! Du är en modern människa utan hemtelefon? Jag kör med gammal hederlig (dyr) än så länge. Jag är lite efter i vissa sammanhang måste jag erkänna ;-)

    Lilliss: Jag har alltid undrat vilka det är som har dolt hemnummer? Polis? Åklagare? De i psykiatrin? Eller vanliga människor som är paranoida?

    FLAK: Tjocka släkten ;-) Dessa slipper man ju också. Om man vill.

    SvaraRadera
  5. Mobilt bredbandstelefoni inget som kommer in i mitt hem för jag kör fortfarande med väggfast telefoni.

    Så är du Frida efter i telefonutvecklingen så är du inte ensam....för här är en till.
    Och du som trodde att detta inlägg är skrivet på en IPHONE kan dra något gammalt över dig för hos oss skriver vi på en hederlig stationär dator...så folk vet var man har mig=) och att jag är hemma just i detta ögonblick så är det någon som vill mig nåt så ring inte på slitna Nokia 3120 mobilen utan ring på den vanliga eller maila....och sms:a helst inte jag orkar inte skriva tillbaka på telefonknapparna.
    Så modern är jag.

    SvaraRadera
  6. bredbandstelef......vaa?
    Jag kör på mobiltelefon jag. Inte haft hemtelefon på 7 år. Som sagt, det är dyrt numera att ha hemtelefon OCH mobiltelefon.

    SvaraRadera
  7. Isåfall måste jag vara stenrik som både har bredband..i datorn...väggfast telefoni och mobiltelefon....

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.