torsdag 24 februari 2011

Syster Fridas nya karriär?


Jag är rätt less på att vara sjuksköterska och drömmer ibland om andra yrken. Jag har tänkt på det där med flygvärdinna, det kan väl inte vara så svårt? Det är ju ungefär som att vara sjuksköterska. Man springer runt med sin vagn och ler och frågar om någon vill ha något. Det är bara lite annat i flygvärdinnans vagn. Tänk vad glamouröst att erbjuda läppstift och whiskey istället för analgetika och betablockerare!

Och klädseln. Fattar ni vad lyxigt att slippa den fula pyjamasen! De fotriktiga och astråkiga sandalerna. Och att kunna vräka på sig smink och parfym som den värsta divan utan att chefen höjer på ögonbrynen.

Kaffe? Te? Te? Kaffe? Sätt på säkerhetsbältet, nu ska vi landa! Välkomna ombord! Tack och hoppas att ni väljer att flyga med oss snart igen! 

Va? Vore det inte alldeles perfekt? Veta att fulla, otrevliga passagerare snart går av och att man aldrig mer behöver se dem. Till skillnad från vissa jobbiga patienter som kan ligga i dygn och förpesta tillvaron. Eller som återkommer till mottagningen år efter år med sina krämpor. På flygplanet kan man spela lite teater någon timme. Dra runt på sin vagn. Och sedan. Klappra iväg till hotellet med sina välpolerade pumps. Flirta med någon snygg pilot. Shoppa i en främmande stad. Skicka exotiska vykort. Dricka paraplydrinkar. För det är väl så att vara flygvärdinna?

Vad tror ni? Det borde väl passa en trött gammal sjuksköterska ypperligt?

8 kommentarer:

  1. Det verkar perfekt och jag ger tummen upp Frida...kanske även jag skulle kanske söka jobb inom flyget....pilot? kanske..har ju rattat hjullastare så det borde inte vara så svårt...men visst ja...tänkte inte på det...hatar flyga så där sprack det.
    Fast det verkar som du har större chans att jobba som flygvärdinna så kör järnet.........

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du ska byta yrke fortare än kvickt istället för att 1) starta en blogg där du iklär dig din yrkesroll som sjuksköterska och sen 2) gnäller och verkar allmänt trött och cynisk och less på hela yrket och slutligen 3) troligen sprida jävligt dålig stämning på din arbetsplats och vara allmänt kass på ditt jobb.

    SvaraRadera
  3. FLAK: JA! Du är pilot, jag är flygvärdinna! Det blir ju kanon! Så kan vi dricka drinkar och köpa souvernier tillsammans! Angående din höjdrädsla så fixar vi det snabbt med någon KBT-terapi. Finns ju snabbvarianter. När söker vi?

    också sjuksköterska: Puss på dig! Du har noll koll på läget, typ.

    SvaraRadera
  4. Höjdrädd fixas med valium....KBT verkar ett sundare val...

    också sjuksköterska: Du verkar nästan vara lite smått irriterad och gnällig, då du inte vet om klagandet är äkta eller ironi...

    Döm ingen som du inte känner....
    Fast har du skrivit din kommentar med ironi så fattar jag vinken.....
    Även om jag bara är en uska=)

    Vi söker så fort jag hittat mitt yrkesbevis för hjullastare...nåt sånt

    SvaraRadera
  5. Åh gud! Har precis hittat hit, men jag tror jag älskar bloggen redan! Du satt ord på min tankar!

    SvaraRadera
  6. FLAK: Jag förstår att inlägget är skrivet med glimten i ögat, men om du läser mellan raderna så kommer den fram massa missnöje. Sen om det är missnöje med själva yrket, med patienterna, med villkoren, inte vet jag, men trist med folk som sitter med massa negativa känslor på jobbet.

    SvaraRadera
  7. Frida, det är helt sjukt!! Vi tänker precis lika!! Jag har skrivit tidigare till dig! du sätter exakt orden på mina tankar.
    Du skriver om flygvärdinna, tror du inte jag tänkte så igaår innan jag fann din blogg! For god´s sake, sluta inte blogga, du skriver så bra!! Kan inte du göra karriär som bloggerska eller frilansare? Kram/Noonie!

    SvaraRadera
  8. Sluta inte som sjuksköterska! Ni behövs verkligen. Försök byt arbetsplats istället! Sjuksköterskejobb finns det gott om!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.