söndag 14 oktober 2012

Men hur är det PÅ RIKTIGT då?

I somras hade Vårdförbundet en drive när de bjöd in politiker att gå i landstingsanställdas skor. Tanken var att de skulle få upp ögonen för vad en sjuksköterska gör och förhoppningsvis värdera vårt arbete högre.

I Uppsala nappade landstingsfullmäktige Erik Weiman (M) och gick med smärtsjuksköterskan Tommy Söderman en dag. Tommy Söderman presenterade smärtenheten och sedan fick Erik Weiman följa med till en patient och därefter var det dags att diskutera sjuksköterskelöner.

Det är ju fantastiskt att den här politikern verkligen nappade på erbjudandet och dök upp. Men. Återigen. Vad hände med oss på golvet? Varför gick landstingsfullmäktige med en smärtsjuksköterska som går på konsultuppdrag och inte med sjuksköterska på en vårdavdelning som jobbar med ett riktigt tungt sjuksköterskearbete? Varför inte ta en sjuksköterska på en kirurg eller medicinavdelning? Som rapporterar, delar piller, rondar, ger lite mer läkemedel, hämtar och lämnar på operation, försöker få hem patienter till boenden, skriver epikriser, ringer efter transport, beställer blod, tar prover, tar suturer, bedömer patienter när undersköterskan kommer och säger att någon är "dålig- kom fort".

Jag menar inte att Tommy Söderberg inte jobbar, det gör han säkert. Men han jobbar inte på samma sätt som de flesta av sjuksköterskorna gör. Han sliter inte hund och kan knappt äta, kissa och andas.
Nä. In med landstingspolitikerna PÅ RIKTIGT tycker jag. Inget kaffe i finrummet här inte. Nej, här dricker vi kaffe stående samtidigt som vi visar dementa Agda in på rätt rum, väntar på två telefonsamtal från kommunen, tar RLS varje halvtimme på sal 10 och har en antibiotikablandning och en blodpåse som väntar i läkemedelsrummet. Ja just ja, vi ska ronda mitt i allt det här också. Och hinna äta lunch. Häng med politikern! Du kan väl ta blodtryck hoppas jag??

16 kommentarer:

  1. SÅ klockrent!! /avdelningssk

    SvaraRadera
  2. Så sant Frida! Men vilken vårdenhetschef skulle tillåta det, tänk om sanningen uppdagas?

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet, Frida! /En annan sjuksyrra

    SvaraRadera
  4. Hej Frida. Läser din blogg ofta den är helt underbart skriven. Jag är nyexaminerad sen Juni och jobbar på en mottagning på en vårdcentral. Har ingen erfarenhet av jobb på avdelning men tycker det verkar så sjuukt stressigt och även om det kan va det hos oss också så kommer det nog inte i närheten. Aldrig funderat på att byta till liknande du verkar ju så kunnig. Bara mån-fre, inga verken dubbla eller trippla skift och en lön som man förtjänar efter alla studier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vad är den lönen på?

      Radera
  5. Skäms nästan för att säga det när jag vet vad folk går in på och är helt ny men 27 fick jag.

    SvaraRadera
  6. Jag skulle vilja veta varför du skäms. Förstår du vilka signaler du skickar ut när du uttrycker dig på det sättet? Istället för att vara en förebild för andra nyexade så kryper du ihop och ber om ursäkt. Det är väl dumt?

    SvaraRadera
  7. Jo absolut. Jag är glad och bra på att prata och ställa krav och det är väl därför jag fick lite mer även om det ibland är rent spel för galleriet. Meen det känns ändå skrytsamt att berätta det för kollegor som har betydligt mindre. Lön är inte lätt att dikutera över landtings, kommun och de privata gränserna.

    Det jag ville säga med första inlägget, nu kom vi ju in på lön mer, men det var ju om lite smålessa Frida kanske kan hitta ny energi på en helt annan typ av arbetsplats.

    SvaraRadera
  8. Du ska absolut inte skämmas för din ingångslön, tvärtom ska du vara stolt och prata högt om det överallt. Du skulle göra många en tjänst!

    SvaraRadera
  9. Hej Frida!
    Har precis sökt in till diverse högskolor och vill bli sjuksköterska. Blir nästan lite avskräckt när jag läser din blogg. Är det verkligen så hemskt som det låter som? Jag tycker absolut att sjuksköterskor förtjänar mycket högre lön, men det måste väl ändå vara värt mycket att ha ett jobb där man får så mycket tillbaka och känner att man gör något bra, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge du är medveten om att man som sjuksköterska också är människa och att det precis som alla andra jobb är något man ibland önskar att man gjorde något annat så ska du nog klara av det.
      Visst känns det bra att man gör något värdefullt, men vet inte om jag skulle påstå att man "får så mycket tillbaka" alltid precis, men man gör sitt jobb och man gör det bra och man drömmer om att "en dag, en dag får jag högre lön" och om den dagen inte kommer...då lyfter man på röven och söker jobb någonannanstans, man får bara hoppas att man då har möjlighet att flytta på sig. För det är väl det som hindrar många, de har familj och och små möjligheter till att söka sig till andra platser.

      Radera
  10. Hej Syster Frida!
    Vi skulle bli jätteglada om du ville bjuda in en landstingspolitiker att gå med dig! Det finns fortfarande "Gå-i-mina-skor" kassar med skor som du kan använda dig av. Om du är medlem i Vårdförbundet betalar du ingenting för skorna bara för frakten. Kolla i medlemsbutiken https://www.vardforbundet.se/Medlem/Medlemsbutiken/

    Med vänliga hälsningar Anna Olsson, webbredaktionen Vårdförbundet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska vara "Gå en dag i mina skor"

      Radera
    2. Hej! Tack för tipset! Ska bjuda in någon lämplig kandidat när det är som överjävligast på avdelningen, he he.

      Radera
  11. hej! har aldrig läst bloggen innan men behöver någon att fråga. det är så att jag har väldigt synliga ärr på min ena handled sedan flera år tillbaka och jag vill utbilda mig till sjuksköterska, men vill helst slippa visa mina ärr för framtida kollegor och patienter. Ändå är sjuksköterskeyrket något jag drömmer om. Vad jag förstått har man bara kortärmat i det yrket, eller hur är det? Om det nu är så, vet du om det finns möjlighet att ha långärmat under sköterskekläderna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är strikta klädregler inom Landsting och kommunen iallafall. Det har med hygienen att göra. Man måste ha kortärmat och får inte ha långärmat under den kortärmade blusen heller. Jag vet inte hur det ser ut inom psykiatrins hemsjukvårdsteam nuförtiden? Förr hade man sina vanliga kläder där. Kanske någon annan läsare som vet om det finns arbetsställen som inte kräver kortärmat? Jag langar ut ett eget blogginlägg i frågan så får vi se om du får bättre svar där!

      Kram!

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.