onsdag 17 oktober 2012

Skäms inte Systrar! Nu skålar vi!



Det blev diskussioner om lön i kommentarsfältet häromdagen. En läsare skämdes nästan för att hon som ny sjuksköterska fick 27 000 kronor i månaden på en vårdcentral.

Jag tycker absolut inte att man ska skämmas för att man går om de mer erfarna i lön! Tvärtom så ska vi diskutera lönen mer, så att alla får upp ögonen för hur lite vissa tjänar. Läs gärna mitt tidigare inlägg om det här. 

Och det är klart att jag tycker att det är skit när unga, oerfarna kommer in och går om mig i lön. Men. Det ger mig ett bra förhandlingsläge. Ge mig högre än nybörjarna eller så säger jag upp mig.

Det är det som är grejen Systrar! Vi ska prata lön. Och spela ut arbetsgivaren. Det som kommer att hända är att alla erfarna slutar och att sjukhusen bemannas av nya, oerfarna sjuksköterskor. Och sedan kan vi säga goodbye till kvalitativ vård, till regionavtal, till Lean, till patientsäkerhet. Ja, listan kan göras hur lång som helst på hur kaotiskt det kommer att bli om alla erfarna slutar. Det är bara att titta på hur det ser ut idag på vissa avdelningar på vissa sjukhus. Man vill inte vara patient eller anhörig där.

Så. Skäms inte för din lön Syster! Prata istället öppet om den. Det lockar fler att söka sig från sjukhusen och gör att sjukhusen i förlängningen bara bemannas av gröngölingar. DÅ brakar systemet och det blir revolution. Fasiken vad jag ska mysa då. Och skåla i en Cosmo. SKÅL för att Landstinget brakat samman!

Innan Landstinget brakar samman och vi skålar av den anledningen så vill jag utbringa en skål till dig som tjänar 27 000 direkt efter skolan! Jag vill skåla för alla som lyckats löneförhandla! SKÅL!

3 kommentarer:

  1. Hehe tack Frida! =) Skål!

    SvaraRadera
  2. Nyfiken på syster Fridas lön och hur länge du varit färdig ssk ??

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.