tisdag 18 oktober 2011

Trivsel på jobbet


Det är lätt att glömma varandra på en arbetsplats där det händer snabba saker hela tiden. Jag själv jobbar gärna under högt tempo. Jag skulle egentligen kunna jobba var som helst nästan så länge jag har bra arbetskamrater. Med ett bra gäng där man kan skratta, hjälpa varandra och våga visa sina styrkor och svagheter är det roligt att gå till jobbet. Även om man torkar gamlingar i arslet eller sterilar operationsinstrument hela dagarna.

  Jag tycker att det är bra att vi i all jäkt och hets, i alla indragningar och nedskärningar, sjukluckor och överbeläggningar,  kommer ihåg att vi faktiskt är varandras arbetsmiljö. 



FLAK skickade bilden ovan. "Recept på en lyckad dag". Kanske något att sätta upp på jobbet? Själv kör jag sällan trivsellappar men ett annat beprövat knep. Jag säger Hej till alla, oavsett om det är patienter, sjukhusdirektören, sjuksköterskor eller lokalvårdaren.

4 kommentarer:

  1. Du har samma inställning...men på vår avdelning behövs tyvärr lappen..som markering.

    Hoppas du har en bra dag och kram på dig

    SvaraRadera
  2. Så sant så! Hälsar också på alla, och ler i smyg åt att så många FORTFARANDE verkar bli lika förvånade. Min lön för det (förutom att det är kul)är att jag har skaffat mej ett ovärderligt kontaktnät som jag kan använda till allt möjligt, både roligt och nyttigt.

    Saknar en viktig sak ovan som jag uppskattar otroligt mycket hos mina nuvarande arbetskamrater (och närmsta chefer för den delen): en klapp på axeln och/eller en kram när det behövs som bäst... för även en ganska härdad gammal sjuksköterska blir lessen ibland i vår knasiga värd - och tur är väl det....

    SvaraRadera
  3. Jag med! Tänk att en så enkel sak (om den utförs genuint måste jag få tillägga) kan få en att bli omtyckt av så många yrkesgrupper. Den där lappen däremot går fetbort. Så fort man skriver ner självklara förhållningssätt och försöker uppfoatra vuxna människor till att använda allmänt hyfs så blir det fånigt.

    SvaraRadera
  4. Att man överhuvudtaget ska behöva ta upp problemet med respekt och omtanke är bevis nog att vi alla borde fundera på hur vi bemöter våra kollegor, medmänniskor.

    Om det blir fånigt eller inte att använda en lapp får andra bestämma men visst är det rätt självklara den tar upp.

    Så säg hej till den du möter oavsett om det kökspersonal, städare eller vaktmästare...det kostar inget.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.