lördag 26 november 2011

Årets julklapp?

Varje dag drabbas 80 svenskar av stroke och mer än var tionde person dör. En bidragande orsak till stroke är hypertoni och läkaren Fredrik Nyström säger till Aftonbladet att blodtrycksmätaren borde vara årets julklapp.

Tja, varför inte? Hypertoni är ju boven bakom många sjukdomar och få människor vet vad de har för tryck.

Hittade en bild som visar risken för hjärt-kärlsjukdom vid hypertoni:




Vet ni vad ni har för blodtryck? Och vilken pryl tycker ni ska utses till årets julklapp?

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte vad jag har för blodtryck, men att jag undrat det ganska många gånger den gånga veckan efter inte mindre än tre föreläsningar med just Fredrik Nyström. Inte en helt dum idé han har ändå.

    SvaraRadera
  2. Nej! Nej! Nej!
    Tätare besök hos sjukvården eller hälsovården eller sjuksköterska på apotek eller vad som Mmen INTE blodtrycksmätare hemma! I princip varje arbetspass har jag någon patient som antingen berättar eller visar sina blodtrycksprotokoll där det visar sej att dom tar blodtrycket en, två, tre gånger per dag som standard och upp till var 10:e minut om det då är ett avvikande värde- typ 147/88 istället för 140/80 som dom läst på internet är "godkänt gränsen"! Det är INTE bra, det är inte hälsosamt och det är definitivt inte livskvalitet. Istället tycker jag att man borde ställa ut en hälsosjuksköterska på vartenda torg, eller ica afföär eller tågstation eller för den delen, varenda arbetsplats utrustad med en blodtrycksmanchett, kunskap och inspiration för att hjälpa till med överviktsproblem och kunskap och information om tobaksavvänjning! DET hade varit en julklapp det!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.