onsdag 30 november 2011

Kvinnliga och manliga läkare

Ibland är det skönt när det bara är kvinnliga läkare på avdelningen. Ronderna blir lugnare och det blir mer öppna diskussioner kring patienterna jämfört med när det är en manlig läkare som rondar. Då är det mer pang-på. Såhär gör vi. Jag är läkare, jag kan.

Jag tycker att man jobbar tillsammans med de kvinnliga läkarna. Hierarkin blir inte heller så tydlig och det är något som gynnar patienterna. Sjuksköterskan och undersköterskan är ju de som träffar patienterna hela dagarna medan läkarna kanske träffar dem 3 minuter om dagen på ronden. Jag tycker att de flesta kvinnliga läkarna är intresserade av vad vi sjuksköterskor har att säga om patienterna vilket inte är en självklarhet bland de gamla, manliga läkarna.

Den här veckan har vi haft kvinnliga läkare på avdelningen och det har varit roligare än vanligt att ronda. Jag gör gärna astrist sekreterarjobb som att faxa, ringa och ranta runt med papper åt läkaren om jag upplever att jag är respekteras och delaktig i vården. Om jag känner att läkaren tycker att min kunskap och mina ord är viktiga. Den här veckan har det varit så. Och jag kan inte se att det beror på annat än att vi haft kvinnliga läkare på avdelningen...

Tycker ni att det är skillnad på kvinnliga och manliga läkare?

5 kommentarer:

  1. Jag ser nog inga direkta skillnader på mitt jobb vi har både och, det är mer personligheten bakom läkaren som spelar roll.
    Men är det så att det blir lugnare med kvinnliga läkare så är ju det en positiv sak.

    SvaraRadera
  2. Unga manliga läkare lyssnar också på vad vi har att säga! Det är den gamla generationen som inte lyssnar, varken manliga eller kvinnliga.

    SvaraRadera
  3. Tycker nog också att det är en generationsfråga mer än en könsfråga. Och självklart finns det undantag som bekräftar regeln!

    SvaraRadera
  4. För en gångs skull så håller jag faktiskt inte med dig. Vi har bara hyrläkare på vår avdelning (och därför har jag rondat med ett otal läkare, manliga såväl som kvinnliga) och jag ser faktiskt ingen skillnad som kan förklaras av könet.

    Vi har stroppiga läkare (framförallt äldre) av båda könen, precis som varma och inlyssnande läkare (också framförallt de äldre) av båda könen. Man törs väl knappt skriva det, men de som är överrepresenterade bland de stroppiga är klart från öststaterna.

    Jag tycker tvärtom mot anonym, har större problem med de yngre läkarna som (av förklarliga skäl) inte riktigt kan prioritera, som ordinerar kontroller x 24 på stabila patienter och ska ha alla tänkbara undersökningar och provtagningar. Men det är svårt att generalisera ändå tycker jag, det är mer beroende av person.

    SvaraRadera
  5. Manliga läkare löper ungefär dubbelt så stor risk som kvinnliga att bli anmälda (så såg i alla fall HSAN-statistiken ut så länge som det fanns möjlighet att anmäla dit). Alltså; troligen är din observation inte bara en slump eller bara ditt sätt att uppfatta arbetet på din avdelning. Kön tycks ha betydelse för bemötande, team-arbete, kommunikation - och därigenom också medicinsk kompetens. Läkare som är duktiga på att samarbeta och kommunicera är också bättre på att ställa rätt diagnos.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.