onsdag 9 november 2011

Varför måste vi börja så tidigt?


Jag undrar ofta varför arbetspassen på sjukhus ligger som de gör. Varför måste vi egentligen börja 06.45 - 07.00? Det är en tid som fungerar för de som bor nära sjukhuset och för de som inte har barn som ska lämnas på dagis och fritids (som oftast öppnar först klockan sju).

Genom åren har jag träffat många sjuksköterskor som haft stora problem med att komma så tidigt till jobbet. För de ensamstående med barn har det varit helt beroende på chefens välvilja att de kommer senare. Att någon kommer en halvtimme sent gör att många blir drabbade. Antingen kommer inte nattsköterskan hem i tid eller så måste en kollega ta rapport på den sena sjuksköterskans patienter.

Jag tror att många skulle ha mycket lättare att komma till jobbet om vi istället började 08, som de flesta läkare gör. Läkarna ja, varför kan de börja 08 medan vi sköterskor måste komma 06.45? Varför kan inte allas arbetspass börja samtidigt?

Någon av er som haft samma fundering?

10 kommentarer:

  1. Jag har provat på att jobba nattpass från 22-08 och det fungerar helt ok. Kan kännas lite tungt när man kollar på klockan 03:00 och inser att man har halva passet kvar..

    Men det gör i alla fall att dagpersonalen kan börja 07.30 vilket är fantastiskt mycket bättre än 06.45. Så det är det värt!

    SvaraRadera
  2. Hej! Har precis hittat din blogg och måste bara påtala att den är suverän! Jobbar själv som ssk (natt) i sthlm och tycker också det var pest att börja 07 när jag jobbade dagtid. Nu skulle det inte funka för mig längre då jag har barn att lämna på dagis först. Tycker absolut vi borde kunna jobba 22-08 istället. Då hinner ju kvällssk dela ut alla sömntabletter till patienterna också. Dessa brukar ju alla ringa efter samtidigt när man precis gått på sitt nattpass... ;)

    SvaraRadera
  3. Ja, du schwester Frida, det har jag också undrat många gånger. Jag tror att det kan ha att göra med "Sååååå har det alltid varit". Och vi vet ju alla hur lätt det är att förändra något inom vården. Är det inte vi i personalen som blir hysteriska, så är det chefen, sjukhusdirektören eller politikerna som går i taket.

    PS Tur att din blogg finns. Och nu måste jag också berätta att precis lagom till att jag vill byta jobb, så har det blivit anställningsstopp och det finns ungefär ett jobb kvar på platsbanken. Suck!

    SvaraRadera
  4. Som nattssk så skulle jag helst vilja att dagpersonalen började 05.35 ;0)

    SvaraRadera
  5. Hej Frida!
    Vad bra att jag hittat din blogg..jag pluggar andra termin till ssk. Jag tvivlar ständigt och egentligen hatar jag omvårdnaden. Jag vill jobba 7-4 eller 8-5 och då är kanske distriktssk bäst..eller så vill jag jobba inom plastikkirurgin eller göra läppförstoringar, botox, fillers o.s.v. Jag kan även tänka mig at tjobba som säljare för ngt läkemedelsföretag, vet ej hur de jobbar dock, ej heller tider o.s.v. Vad har du för råd till mig? Ska jag hoppa av linjen helt? Jag har sån ångest av att bara behöva gå till praktiken med min familj och alla runt omkring mig vill att jag går kvar eftersom jag kom in på högskoleprovet och inte har så stor chans till andra karriärer p.g.a låga betyg. hjälp tack! varför hatar du jobbet? kram

    SvaraRadera
  6. Till anonym
    Mitt tips till dig är att hoppa av utbildningen. Man går inte en utbildning bara för att man kommer in. För att klara av dina praktikplaceringar och sedan yrket som sjuksköterska måste du ha ett genuint intresse. Vad lockar dig annars till jobbet som ssk? Inte är det lönen, arbetstiderna och stressen iaf??

    SvaraRadera
  7. Fast jag tror inte att Frida hatar jobbet,jag tror att hon är trött på jätteorganisationen, hierarkin, svårigheten att förändra, sjuksköterskans och kvinnors historiska roll och idealbeteende samt den lön vi får för den arbetsinsats vi gör och det ansvar vi tar.

    SvaraRadera
  8. Vad säger dom andra på din avdelning, kan ni inte testa 6 månader?

    SvaraRadera
  9. Det är förstås för att det varit så sedan Florence Nightingales tid, och hur ska vi annars kunna tvinga multisjuka, gamla människor upp ur sängen redan klockan 7? Och sängarna måste ju bäddas i tid för den Heliga Ronden.

    SvaraRadera
  10. Arbetstiden inom vården är som en helig ko. Det går inte att diskutera för det går inte ändra säjer dem.
    Patienterna ska ju vara tempade och tvättade innan doktorn kommer...
    Och jag kan inte fatta dessa heliga nattpasstider heller, varför ska de tyngsta passen vara tio timmar långa? Det skulle gå att ändra och bli mkt humanare om viljan till flexibilitet fanns.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.