onsdag 23 november 2011

Då var det dags igen


För årets omgång av Calici på sjukhuset (här kan ni läsa vad jag tyckte sist det var kräkparty). Fy fan vad jag avskyr att komma till jobbet och få ett "smutsigt" vårdlag! Att få veta att jag enbart ska ha hand om smittade patienter som kräks och bajsar så det står härliga till.

Och vet ni vad det värsta är? Som sjukvårdspersonal kan vi inte säga nej till det! Vi kan inte stanna hemma och arbetsvägra. Det är bara att bita ihop, se glad ut och torka, torka, torka, torka. Ni slipper karensdag om ni blir sjuka, mutar chefen med. Jag struntar i karensdag. Struntar i pengarna. Jag vill inte vara magsjuk. Vill inte utsätta mig själv eller min omgivning för smittorisk.

Karensdag i all ära, men hur är det för de som har familj som smittas? Om man drar hem calici? Sambosar med vårdpersonal får ingen betald karensdag. Och ingen får någon extra ersättning för att man släpat hem calici och smittat ner barnen och tvingas vabba. Fatta vad det kostar samhället med den här äckliga sjukdomen!

Jag kan inte komma på något kul med att gå till jobbet just nu faktiskt. Inte den snyggaste doktorn i världen kan rädda mina tankar.

Hur ser det ut hos er, har kräksjukorna börjat än?

6 kommentarer:

  1. Kräksjukor kommer och går, endast sjukvården består var det någon som sa vid ett tillfälle.

    MEN det jag undrade EGENTLIGEN Frida var om snygga läkare verkligen påverkar dej ;-)?! Men för all del i full calici skyddsutrustning är dom flesta skapligt snygga... glöm inte att kräv att få duscha på arbetstid - i smittspridningsminskningssyfte!

    Men nä, kräksjukor är äckligt.

    SvaraRadera
  2. Eva: Snyggingar påverkar mig. Jag gillar att titta på snygga saker och människor. Fast inte i kräktider. Då är jag inte charmerbar. Alls.

    SvaraRadera
  3. Wow att du klarar av ett sådant jobb! Skrivit om det i min blogg idag med. lider av enorm kräkfobi.. Jag hade vägrat.

    Men är ni inte skyddade i dräkter?
    ÄR det mkt på sjukhusen nu :(?

    SvaraRadera
  4. Sara: Det brukar komma perioder med kräksjuka på sjukhusen. Vintertid är vanligast. En av yrkets (många) nackdelar är just att vi inte får "arbetsvägra" och stanna hemma. Tyvärr finns inga skyddsdräkter, vi kan ju såklart byta de arbetskläder vi har till nya efter att vi torkat skit men inga rymddräkter finns ;-)

    OCH vi har våra privata skor där det kan komma bajs, och kräks som vi sedan drar vidare till nästa ställe...

    SvaraRadera
  5. Tack och lov har kräksjukan inte kommit till oss än, men det står väl inte på förrän det gör det. Hoppas att det blir lindrigare nu i alla fall än sist, då var det riktigt vidrigt. Mer än halva personalstyrkan insjuknade på ett par veckor och avdelningen var tvungen att stängas ner. Lite krisigt och mer eller mindre kaos kan man säga.

    SvaraRadera
  6. Nej vi har klarat oss hittills men förra året spydde och 2:ade ALLA överallt, man önskade att man kunde bada i handsprit..

    Men halsflusser förkylningar och eländen har slagit till så vi har fått nog med jobb så snälla vinterkräk/magsjukor utebli gärna tack.

    Syster frida bit ihop och kämpa på och glöm inte kavla upp ärmarna=)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.