fredag 4 november 2011

Duktig sjuksköterska = farlig sjuksköterska!


Ibland kan jag tycka att många av mina kollegor är alltför pretto. Kvinnliga kollegor kanske jag ska tillägga. Jag tänker på de här tjejerna och kvinnorna som är Florence á la 2011. De som lunchar först när kvällspersonalen kommer, de som servar doktorerna som om de vore små barn, de som hjälper undersköterskorna med allt från morgonens kontroller till att dela matbrickor och svara på ringningar, de som ska vara patienterna till lags och hjälpa dem med alla möjliga saker som inte har ett dugg med vården att göra. De som vänder ut och in på sig för att vara Alla Till Lags. De har gärna sju ansvarsområden också och säger alltid JA när chefen ber dem om någonting.

Ja, ja ja! Jag fixar! Jag kommer! Det ordnar jag! Självklart! Jamen visst! Lita på mig!

För arbetsgivaren är de här personerna kanon. Liksom för doktorerna, undersköterskorna, patienterna och cheferna. Men för yrkeskåren. I långa loppet. De är livsfarliga! De drar ner hela yrkeskåren i skiten, får studenter och de som är nya på arbetsplatsen att tro att en sjuksköterska är en figur som ska fixa allt åt alla. Att en sjuksköterska är en uppblåsbar Barbara som lydigt tar emot och gör vad alla säger.

De här sjuksköterskorna går ofta in i väggen förr eller senare och innan de gör de har de spridit ångest och mindervärdeskomplex hos en massa kollegor. De piskar upp en stämning att man måste vara Duktig för att duga. Det är farligt. Framförallt för studenterna. Studenterna som vi måste lära att sätta gränser för att de inte ska bli utbrända. Studenter som måste lära sig vad som är viktigt, egentligen. De ska inte behöva gå med de här pretto-sköterskorna, som oftast blir handledare för att cheferna tycker att de är så Duktiga. Studenterna behöver istället sköterskor som kan sätta gränser och vaska fram vilka uppgifter en sjuksköterska egentligen har på en arbetsplats.

Nä, hårdare tag mot dessa "duktiga" sjuksköterskor tycker jag!

Har ni någon erfarenhet av über-sköterskor?

15 kommentarer:

  1. Jag förstår vad du menar men tycker nog inte att just ordet pretto passar in i det du skriver. Men helt rätt tänkt! :)

    SvaraRadera
  2. Upplever du att manliga sjuksköterskor har lättare att säga ifrån och så att säga, inte "horar" lika mycket personerna som befinner sig lite högre upp i hierarkin?

    SvaraRadera
  3. Nähä du hjälpa undersköterskorna med matutdelning gör jag inte, vi har ju nog med jobb ändå, fast man var ju mer energisk när man var nybakad ssk, nu sållar man och ignorerar och "glömmer" saker på ett helt annat sätt.
    Så någon übersköterska blir jag aldrig, fy så hemskt men en förstående, lyssnande, och lagom effektiv ssk men fötterna på jorden.
    Man orkar inget annat i längden, men denna helgen är jag ledig så inget jobb i mitt huvud....önskar trevlig helg!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Oj så skönt att höra att det finns sådana som du!! Som ssk-student ute på praktik har jag funderat många gånger, vad en sjuksköterska EGENTLIGEN ska göra? Vad är en sjuksköterskas "grund"-uppgifter och hur mycket utöver det de flesta sköterskor gör. Vi lär oss att vi ska göra allt och hinna med allt annars är man inte en bra sjuksköterska. Annars är man inte populär hos läkarna och definitivt inte hos uskorna.

    SvaraRadera
  5. Jag är en sådan!
    På gott och ont.

    Dels tror jag att det är mycket itutat i mig sedan barndomen. Som äldst i en familj med många barn var det liksom bara att kavla upp ärmarna och hjälpa till, och lite av det "duktig storasyster-syndromet" finns såklart kvar i vuxen ålder.

    Men till stor del tror jag också att det beror på cheferna naturligtvis, men även på vilka uskor jag jobbar med.

    I grund och botten är det ju avsaknad av en tydlig arbetsbeskrivning som ställer till det!

    Cheferna måste bli mer tydliga med vad som faktiskt är ssk:s jobb och vad som är usk:s jobb, så slipper ssk känna stressen och pressen över att inte uskorna ska tro att vi tycker att vi är för fina för att dela mat och svara på ringningar.
    Det ställer ju även till det att ssk får göra allt som usk får, men inte tvärtom.

    SvaraRadera
  6. Bra att detta tas upp för vi uskor har en obeskrivlig vilja att skjuta över jobbet på ssk..vi gör inte såromläggningar, strumppåtagning..efter såromläggning..nä somliga uskor får allt rycka in och hjälpa sina ssk med enklare göromål.
    Hjälps man åt blir allt goare.

    SvaraRadera
  7. Problemet är som sagt att sjuksköterskor har ett extremt stort spann med arbetsuppgifter som de "ska", "borde" eller rent teoretiskt och praktiskt kan göra. I skolan lär vi oss att OMVÅRDNAD är det vi ska syssla med. I verkligheten kommer vi ut och märker att vi ibland endast hinner med att verkställa läkarens ordinationer. Dåligt samvete uppstår när man samtidigt ska ha full koll på omvårdnaden. Men inte hinner med tanke på allt medicinskt (och även administrativt) som dumpas över på oss. Tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är att så många ssk har ett förbannat stort kontroll- och präktighetsbehov!

      Radera
  8. Jag vägrar vara duktig flicka. Jag är en duktig, effektiv och empatisk sjuksköterska som gör de uppgifter som är "mina", om jag hinner annat så som hjälpa undersköterskorna så gör jag givetvis det. Servar läkarna gör jag banne mig inte heller, det som är deras uppgifter är deras, punkt. Min middag och rast ska jag ha. Ingen betalar mig för att jag går hungrig och matt!

    SvaraRadera
  9. Jag måste erkänna att jag skulle inte vilja jobba med en sjuksköterska som anser sig vara för fin för att tex svara på en ringning, på min arbetsplats är det _allas_ ansvar, den som snabbast har möjlighet att ta ringningen gör det och sedan kan man alltid be någon annan ta över om den som går inte har möjlighet att utföra det som patienten ville ha hjälp med. Allt detta för patienternas bästa, de ska inte behöva ligga och vänta och vänta på att någon reagerar på deras ringning och tom fundera på om deras ringning gått fram när de hör personal som rör sig utanför salen utan att någon kommer in... det är i varje fall vår avdelnings policy och då spelar det ingen roll om du är ssk eller usk eftersom vi alla jobbar på samma avdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte för fin - men har jag inte tid så svarar jag inte.

      Radera
  10. Så bra skrivet! Vad tror de super ssk, att nån ska tacka dem eller se dem en dag och säga du får 5000 till i lön. Jag är själv kille går til jobbet gör mitt jobb och går hem, gör inte mer än vad jag behöve. Varför skulle jag slita mer än jag behöver för den pisslön man har. Extra uppgifter har jag för länge sedan sakt upp och nån slav till läkare vägrar jag vara, vad tror de att de är eg. Å självklart hjälper jag usk, men inte på bekostnad av mina egna "ssk.uppgifter". Har inget med att jag ser mig finare som ssk utan har bara 2 händer och uppgifterna kan faktikst ibland vara bra viktigare att utföra än att istället springa som en galning på ringningar för pat kanske får vänta lite extra på att få sin kudde vänd eller vattenglas fyllt som det ofta handlar om,men självklart ska vi hjälpas åt min filosofi. Och när jag lämnar sjukan för dagen finns inte den världen för mig. Ända sättet att inte förgås av vårdens orättvisor och slaveri. Så frida super bra skrivet och ni som orkar va super ssk varför då? och till vilket pris håller ni på att slita ut er för? Är det för att få dagens ros/tårta eller? För mer kommer ni inte få i dagens moderna slaveri (Landstinget)!!!

    SvaraRadera
  11. Jag har arbetat på en avd med 2 chefer,oftast en sjuksköterska per dag och 2-3 skötare. Chefen sitter på sitt kontor, den "lilla chefen" har en varm arbetsplats vid sida om. Skötarna, några ansvariga arbetar, tar hand om patienter med svåra psykiska problem, ta hand om avdelningen. Några skötare & sjuksköterskor gör så lite... hela dagen. Skrata, prata, byter åsiket, tittar på face-book, men dem är "trevliga" och chefen tycker om DEM. Den arbetande sjuksköterskan tar hand om medicinering av 16-20 patienter, i ett läkemedelsrum utan luft, gör omvårdnadsplaner, städar i receptionen, svara i telefon, öppnar dörrren /låst avdelning, gör uppgifter som skötarna hoppar över, gör upgifter som "lilla chefen" gör fel eller glömmer mm. Mycket att göra, men det är bara några som GÖR! De trevliga förtsätter VARA trevliga, medan de som arbetar har inte tid att vara trevliga. Chefen fortsätter varma sina plaser, de TREVLIGA bidrar till "en positiv arbetsmijö" och tillfredställer sina chefer och blir uppskatade medan de som arbetar fortsätter göra "andras" jobb och blir anklagade för dålig attityd på arbetsplatsen om dem vågar säga något. De som GÖR jobbet orkar inte att hålla ett leende 8 timmar, blir utslitna, trötta, får aldrig erkännade av någon. idealistisk koncept " Att vara TREVLIG sjuksköterska".

    SvaraRadera
  12. Ojoj ja ni duktiga sjuksköterskor som jobbar ihjäl er, så undersköterskorna bara får sitta på rumpan. Man ska väl hjälpas åt med det man kan. Har uskan fullt upp så kan väl ssk ta en rigning. På våran avdelning hjälps vi åt och det trivs ssk med.
    Alla delar ut mat och alla gör omvårdnad i den grad man hinner.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.