lördag 11 februari 2012

Sjuksköterskor är värst!

Att ha sjukvårdspersonal som patienter är många gånger en prövning. Sjukvårdspersonal har nämligen en märklig förmåga att vara så kallade jobbiga patienter. Patienter som kräver att få sin journal utskriven, som vänder och vrider på varje liten tablett för att se att det är rätt styrka, som frågar om "överläkare Larsson är i tjänst" eller pekar ut vilka vener som lämpar sig bäst till PVK:n.

Om man ska generalisera så är läkarna bra på att dra till sig förmåner som att få enkelsal, tv på rummet eller taxi hem från sjukhuset. De vill också gärna skrivas in och ut av överläkare och kör name dropping på några kända professorer eller diagnoser för att visa att de är med i matchen. En annan lite halvskum sak med läkare som patienter är att det ofta står "45 årig kollega" eller liknande i inskrivningsanteckningen i journalen. Som om det vore av vikt om patienten var läkare eller långtradar chaufför...

Men värst av alla är sjuksköterskorna. Allra helst de pensionerade. De kan och vet ta mig sjutton allt trots att det kan vara 30 år sedan de slutade jobba. Och jisses vad de kan bitcha! När man har med gamla sjuksköterskor att göra måste man ha en stor portion tålamod och läsa på journalen ordentligt.

Måtte man inte bli en sådan! Men jag antar att det redan är för sent. Cyniska Frida kommer väl att syna all stackars vårdpersonal under 50 år med lupp. Jaha. Och när tog du din examen? Får jag se på din brosch? Är du kandidat eller gör du din ST-tjänstgöring? 

5 kommentarer:

  1. De som är "de värsta" patienterna är de samma som de som är/var de jobbigaste och mest dominanta och egotrippade kollegorna..... Men vi ska inte glömma att det finns raka motsatsen också. De empatiska och omtänksamma, nästintill änglalika patienterna. De som bryr sig mer om andra än sig själva , de som pysslar om sina med-patienter och muntrar upp dem med vänliga ord. Detta trots att de själva är de som är sjukast på avd....

    SvaraRadera
  2. Fast vad beträffar stickande är jag redan där... Och då när jag häromdagen skulle bli stucken så tänkte jag att jag skulle skärpa mig och låta kollegan fixa själv. Dålig idé... Slutade med att jag till slut hade FYRA blåmärken istället för ett. Och ja, det stället blodet kom från var just den venen jag vet alltid funkar...

    SvaraRadera
  3. Precis som alla andra patienter som tror att de kan vårt jobb så får man helt enkelt övertrumfa dessa "allvetande gurus" med sin egen kunskap. De som bara är ute efter att jävlas finns överallt, tyvärr är det i slutänden bara de själva som kommer att förlora på det.

    För övrigt en mycket bra och tänkvärd blogg...tänk om en och annan landstingspolitiker vågade sig in här för en portion verklighet!

    SvaraRadera
  4. Det borde stå "45-årig kollega" i journalen.

    SvaraRadera
  5. För att inte tala om anhöriga som är vårdpersonal. Jösses vad fantastiska och felfria de måste vara. Världens mest empatiska människor. Min dröm är att ligga inne för nåt litet och träffa på nån av de där som stått och ryat att "du jobbar faktiskt med människor" eller "jag jobbar faktiskt också som sjuksköterska" så fort allt inte är 100% perfekt eller det finns någon regel de inte gillar. Riktigt plåga dem tillbaka. Ge en dos av deras egen medicin.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.