tisdag 28 februari 2012

Och här får ni en smocka!

Bild lånad härifrån

Emellanåt hör jag kommentarer från människor (läs unga sjuksköterskestudenter) som menar  att lönen inte spelar så stor roll. De här dårarna resonerar att huvudsaken är att man har ett roligt och meningsfullt jobb att gå till. Jag kallar dem för dårar för att de är farliga och illojala mot kollektivet. Om alla resonerade att vi inte behöver någon lön för att vi har så jävla kul på jobbet, ja då kan ju arbetsgivaren fortsätta med lönedumpningen.

Det går inte att leva på att att ha kul! Mina trevliga arbetskamrater, tacksamma patienter, våra skratt i fikarummet, flirtar i rondrummet... ja visst. Men dessa små stunder kan inte betala mina räkningar. De kan inte övertyga min banktjänsteman att jag kan få ta ett banklån till en bostad eller en bil. De kan inte rädda mig när jag blir pensionär och knappt får någon pension.

Jag är en modern kvinna som vill vara självständig. Jag vill inte vara beroende av en man som tjänar pengar så att jag ska kunna leva och bo. Jag har gått en universitetsutbildning, har arbetat hela mitt liv i vården, jag har räddat livet på fler människor än mina fingrar och tår kan räkna till. Utan mig och mina kollegor skulle vården inte fungera. Vi gör ett superjobb dygnets alla timmar på sjukhuset. Ett superjobb som måste ge lön.


Nä. Alla ni som hävdar att lönen inte är allt eller att lönen inte spelar någon roll. Kan ni bara vara tysta tills ni begriper bättre?

14 kommentarer:

  1. Saknar EN sak på din blogg frida - en GILLA-knapp... du är bara så bäst!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. miia: Tack! Ja en Gilla-knapp vore kanske inte så dumt?

    SvaraRadera
  3. Jag är sjuksköterske student, och jag tycker verkligen inte att lönen är oviktig! Jag valde naturligtvis inte yrket för att det är så bra betalt (ironi), men jag kommer att kämpa för högre löner till sjuksköterskor när jag är klar. Klart som fan att lönen spelar roll, inte så att den är DET viktigaste, men oviktigt är det ju absolut inte. Klart att vi som jobbar i vården (har gjort det innan jag började utbilda mig) måste ha lika stor rätt till ett normalt liv, och kunna leva lite vi med. Speciellt när jag som färdig ssk kommer ut efter 3 års studielån, och har ansvar för folks liv......dessutom till en arbetsmarknad som skriker efter min kompetens.

    SvaraRadera
  4. Halelulja, Frida. Så är det!

    SvaraRadera
  5. Bra skrivet Frida!

    /sjuksyrran

    SvaraRadera
  6. guud jag känner så igen mig när jag precis började läsa till syrra och lite över 20. Hade jobbat 4 år innan i vården som usk...men när jag läste till syrra hände det saker och jag arbetar nu på en av sveriges största sjukhus. Jag svär över lönen och behandlingen av oss om är så dålig, ganska ofta.
    Du satte iallafall huvudet på spiken och det rejält bra här!

    SvaraRadera
  7. Håller med helt och hållet. Jag är "bara" undersköterska men jag vill inte läsa till sjuksköterska för lite högre lön och betydligt större ansvar. Då väljer jag hellre någon annan utbildning.

    SvaraRadera
  8. Haha, oj vilket igenkänningsfaktor. Jag var en av dem som på fullaste allvar trodde på det (när jag var student). Bara jämförelsen att kunna få en hel lön istället för det lilla studiemedlet var ju helt underbart. I några månader, tills jag var tvungen att gå ner i arbetstid för att jobbet var för jävla slitigt.

    SvaraRadera
  9. Att hävda att lönen inte är viktig är ett skämt..så ni som hävdar att ni klarar er på minimilön..håll käften för vi andra sliter för att få ihop vår vardag.

    SvaraRadera
  10. Kan bara instämma, lönen är allt och är ett stort jävla skämt. Skulle aldrig sätta min fot i vården utan lön eller något annat jobb för den delen. Ingen annan skulle jobba utan lön, men det är ju det vi gör idag. Dags att gräva ner Florens! och sparka i väg kallet åt h .......

    SvaraRadera
  11. Börjar allvarligt fundera på om det ens är värt att stanna kvar i detta yrke för sån skitlön och på ett ställe där man får slita rumpan av sig dagligen. Och dessutom inte är värd något för sin arbetsgivare. Slutar man tar dom nästa i kön..

    SvaraRadera
  12. Förstår inte hur ni orkar. Ni som ger av er extra och håller på att vara perfekta florens dagligen ute på avd. Ni som ska vara så duktiga och över-perfekta hela tiden. Ni som påstår att lönen inte är allt. Vad driver er, lönen är det inte vad är det? Vem komer tacka er när ni sitter trasiga och urvridna? Ingen !!!!! klart man gör sitt jobb men varför göra mer ingen som nånsin kommer tacka er varken i lön eller uppskattning. Ingen som kommer ge er något extra under yrkeslivet i Landstinget. Möjligen en dagens-ros´eller en tårta. Ni är väl medvetna om att det är ni bla som gör att lönen är vad den är idag.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.