lördag 26 maj 2012

Generaliseringar så att det skriker om det!

Nämen hörrni. Ska vi ta och snacka en massa skit, generalisera och bara ösa ur oss alla fördomar vi har kring vårdfolket och våra bakgrunder?  Såhär tycker jag: 

Läkarnas uppväxt: Ambitiösa plugghästar som aldrig fick dansa på discot i skolan. Hade ofta tandställning och välborstat hår i naturlig färg. Bodde i fina området och sysslade med ridning eller golf.
Läkarna idag: Röstar på Moderaterna och bor i bra bostadsområden med många läkare som grannar. Få bor i hyresrätter bland invandrare och arbetslösa. Har ett välvårdat, lite högtravande språk (oavsett ålder). Går igång på teknikprylar och dyra hushållsmaskiner och kaffeapparater. Sneglar lite bajsnödigt på vad "alla andra" har.

Undersköterskornas uppväxt: Föräldrar från arbetarklassen. Mamma möjligtvis hemmafru eller dagmamma. Glada barn som fick beröm om de kom hem med ett G. Ofta dyslektiker och med en förkärlek för särskrivning. Snattade godis på rasterna och gillade att festa. Många av dem med en överkonsumtion av godis, Coca Cola och cigaretter. Snälla människor med många kompisar.
Undersköterskan idag: Bor på landet med man, fyra barn (vilka de fått i sena tonåren) och hund. Kanske lite höns och katter också. Åker runt i halvrostig Ford Focus, men det gör ju inget eftersom karl´n älskar att mecka bilar. Kämpar ofta med övervikt. Skjutsar barn till aktiviteter hela helgerna. Ibland festar de loss med gymnasiekompisarna och intar sina gamla roller som coola, lite småbonniga partybrudar på grönbete.

Sjuksköterskornas uppväxt: Fröken lagom. Gärna klassens ordningsman eller tjejen som gillade idrott och hängde i skridskohallen efter skolan. Man hittar den blivande sjuksköterskan i såväl villan som höghuset. Inte lika trashig och vild som den blivande undersköterskan och inte lika pluggig och töntig som den blivande läkaren. Hon har alltid känt för att ta hand om alla andra och rastade grannarnas hundar som barn. Eller så blev hon sjuksköterska för att hon drog den lotten. Kunde lika gärna blivit lärare.
Sjuksköterskor idag: Bor i en bostadsrätt i ett halvbra område. Är förlovad och kallar sin partner "min kille" även om han är 47 år. Handlar på IKEA och tycker om att storstäda på torsdagar så att det är fint till helgen. Umgås med andra sjuksköterskor och tycker om att träna. Avskyr att hänga med i nyhetsflödet och tittar mest på serier eller romantiska komedier. Vet inte vad hennes kollegor tjänar, vilket OB-tillägg hon har eller vad som står i det oranga kuvertet.


Har ni något att tillägga? Ska vi ta bort något?

17 kommentarer:

  1. Dumsnäll och överkonsument av antidepressiv medicin och vin, får du gärna lägga till.

    SvaraRadera
  2. Ssk gammal i gemet26 maj 2012 kl. 23:14

    Tittar man på de yngre läkarna idag är de vältränade, snygga och smarta men på gränsen till nervsammanbrott! Och jävligt inställsamma. Men det är ju skönt att ha någon som kan hämta kaffe åt en.

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Va hemskt, sjkusköterskan idag stämde in på mig i minsta detalj, nästan allt utom åldern på min kille
    /Alexandra

    SvaraRadera
  4. Haha, underbart! Vet inte riktigt vad man ska säga om mig dock: Är sjuksköterska som läser till läkare, men har tydliga drag av undersköterska.

    SvaraRadera
  5. Klockrent syster Frida! Tillägger;
    Inställning till arbetet:
    Läkare: definieras av sitt arbete ”Jag ÄR läkare”, tycker om att diskutera medicinsk vetenskap på fritiden.
    USKA: Ser jobbet mer som ett sidospår i livet, pratar om barn eller barnbarn på rasterna.
    SSK: Funderar ständigt på alternativa jobb man kan få som innebär mindre ansvar och bättre betalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klockrent! Den ssk är jag! :-)

      Radera
    2. Haha, stämmer på mig iaf!

      Radera
    3. Den sjuksköterskan är jag också. Klockrent!

      Radera
  6. En infallsvinkel till som säkert gäller alla 3 yrkeskategorier är att många av oss som jobbar inom vården har växt upp i hem med någon typ av missbruk. Finns tydligen forskning som säger att om man inte själv trillar dit på samma typ av missbruk när man blir vuxen så hamnar en stor majoritet av oss som arbetande inom vården..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig hört detta faktiskt, fast finner heller ingen igenkännande hos mig och mitt SSK-umgänge, vad jag vet iaf.

      Radera
    2. stämmer på mig. Uppväxt i ett hem med en alkoholist, är själv nykterist, och läser idag till sjuksköterska. Vet inte om det var det som tillslut kunffade in mig på utbildningen....jag är ju inte pur-ung precis......men det vägde kanske in på ett undermedvetet plan.

      Radera
    3. Vill bara tillägga att mörkertalet för missbrukande sjuksköterskor är stort. Det märks i läkemedelsrummet, men kollegor och arbetsgivare blundar alltid för det.

      Radera
  7. Undersköterskan i ett nötskal=)
    Undersköterskornas uppväxt...jojo..
    Morsan bibliotikarie, farsan konstnär så min far var hemmapappa...arbetsklass..jojo=)

    Dyslektiker särskrivning? kan inte för-stå vad som men-as med det vi är väl som alla andra med vår stav-ning eller?...

    Överkonsumtion av godis, Coca Cola någon måste ha stelkoll på mig ska nog leta efter dolda mikrofoner för jag är ju colaaddict

    Bor på landet Jajemen=)

    Åker runt i halvrostig Volvo kombi, men det gör ju inget eftersom JAG älskar att mecka bilar.....

    Kämpar ofta med övervikt: BMI 21;6

    Småbonniga partybrudar på grönbete: jo men lantbrudar är ju dom goaste brudarna..oavsett om dom är uskor=)

    Så där är min version av undersköterskan...och vi älskar att handla på Ikea..glöm inte det....

    Syster Frida hoppas solen lyser på dig och ha en bra start på veckan nu!

    SvaraRadera
  8. Sjuksköterskor är verkligen fröken lagom och ofta åt det lite präktiga hållet om jag får säga vad mina erfarenheter är! Sitter själv ofta hellre och fikar/lunchar med de lite mer crazy och lättsamma uskorna. Är själv ssk... ;-)

    SvaraRadera
  9. Lysande roligt generaliserande! ;)) Saknar dock hur du ser på chefssjuksköterskor!

    SvaraRadera
  10. Fan vad du är bitter!! Kom igen! läste ett inlägg lite högre upp också om att du inte tycker att vi unga inte ska bli sjuksköterskor (är 18). Om det nu är så jävla mycket att göra på sjukhusen, om ni sjuksköterskor har så jävla mycket att göra, då är det väl bara bra att fler utbildar sig, så att gamla bittertanter som du som är arga över "nu för tiden måste man ha handksar på sig när man tar sprutor, det behövde man inte förr, och gud vad jag hatar det för det är så himla svårt att känna vart man ska ta sprutan nånstans" kan göra nånting annat... Och jag förstår verkligen inte hur du kan generalisera folk som du gjorde i det här inlägget. Söuta vara så jävla bitter och om du trivs så jävla dåligt på jobbet så BYT! sitt inte och klaga, gör något åt saken. Tycker synd om dina patienter som du har..

    SvaraRadera
  11. Diana, välkommen tillbaka när du jobbat din första sommar i vården. Det är inte bitterhet, det är sanning. Spelar ingen roll hur många som utbildar sig. Arbetsgivarna anställer max så mycket personal som krävs för att hålla en miniminivå igång. När det extrema händer: akut försämrade patienter, massor med mediciner att administrera, gärna någon halvdement pensionär som vinglar runt utan rollator med stor FALLRISK, då är man inte så kaxig. Och då hatar man att ens kollega är en nyutexad 21-årig brud som knappt hinner med sina egan patienter och inte har tid att ge en ett handtag.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.