torsdag 13 januari 2011

Fina flickor snusar inte!



I Jönköpings landsting förbjuds nu personalen att snusa i patienternas närhet."Det är en trovärdighetsfråga" säger chefen på folkhälsoavdelningen. "Om vi pratar om hur farligt snuset är så kan personalen själva inte använda det framför patienterna" fortsätter hon.

Jag undrar om det här gäller även på andra områden? Om vi sjuksköterskor ska föregå med gott exempel tex genom att vara smala och vältränade, inte dricka för mycket alkohol, inte sola solarium (men vistas i solen för att inte få D-vitaminbrist), inte äta transfetter, inte stressa....

Ska vi vara sådär Lagom? Inte ha tatueringar eller piercingar. Inte ha ärr efter skärsår på handleder. Inte ha svart hår. Inte snaggade, korta, arga frisyrer. Inte för röda läppar. Inte flamsa och tramsa för mycket. Inte svära. Inte släpa benen efter oss. Inte snäsa ifrån. Vara Lagom. Stöpta i samma form. Sjuksköterskeformen.

Ljusa slingor i uppsatt hår. Pärlörhängen. Naturlig make-up. Ljuv. Sval. Leendes utan att flina. Inte klaga. Vända andra kinden till. Snusa? Nej det gör inte fina flickor!

Läs mer i Dagens sjuksköterska.

2 kommentarer:

  1. När du lägger fram det så så tänker man "nej såklart att det inte ska vara så, de har ju också egna personligheter", men sen när jag tänker efter så reagerar man ju om man får en sköterska som "sticker ut". Man är liksom van vid Florence Nightingale-typen.

    SvaraRadera
  2. Tkr det är så tråkigt att man har en bild av hur en ssk ska vara, ofc alla har olika personligheter och det tkr jag ska lysa fram oavsett vad, jag är ssk och jag sticker ut som faaaaaaan, vilket jag tkr är gööörbra! så hands down för de i jkp, okej men snusa borde man inte göra framför pat ändå men röka is fine hahaha just kiddin ;P

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.