onsdag 26 januari 2011

Jorden snurrar kring läkarna, eller?

Det är en extrem hierarki inom (akut)sjukvården. På mitt sjukhus är det få överläkare som hälsar när sjuksköterskor och undersköterskor kommer in i rummet. Vi vidtalas endast när han eller hon vill ha hjälp med något, som att leta reda på en patient, en journal eller en annan läkare. Att mötas i korridorerna och överläkaren (och vanliga läkare också för den delen) är den som hälsar först är ungefär lika troligt som att sjukhusdirektören skulle dansa flamenco på personalfesten.  Om inte sjuksköterskan eller undersköterskan först säger "hej" så blir det inget hälsande.

Idag var jag med om en typisk hierarkisituation när jag skulle överlämna en patient till en avdelning. Under överlämningen kom en läkare och frågade mottagande sjuksköterska och undersköterska efter en annan patient varpå dessa blev så till sig i trasorna att de gick ifrån mig och deras nya patient. De måste serva läkaren NU, BUMS och kunde inte be henne vänta eller säga till mig och patienten att de var tvungna att springa iväg på ärende. De bara försvann, för att leta en annan patient åt doktor Viktig.

Att jag hade en tid att passa och behövde gå tillbaks till mitt ställe brydde de sig inte om. De tänkte inte heller på att deras nya patient måste ha uppfattat situationen märklig; först står det två personer och är mycket intresserade av honom, sedan kommer det en doktor och då far deras röster upp i falsett och de står nästan i givakt för att serva denne. Och så försvinner de på ett ärende som doktor Viktig gott och väl kunde gjort själv.

Jag tycker att det är så märkligt att människor (läs sjukvårdspersonal) ställer upp på de här fåniga spelreglerna! Och att högutbildade människor, som läkare, inte har mer hyffs i kroppen och kan hälsa. Vad kostar det att säga "hej" till annan personal i korridorerna? Hur kommer det sig att så många läkare har hybris? Varför tror de att hela jorden snurrar kring dem?

7 kommentarer:

  1. Tur att alla inte är sådna, våra läkare kommer gärna och pratar med oss (nästan alla)

    SvaraRadera
  2. Usch vilket sätt, patienten är ju viktigast och jag har då aldrig råkat ut för att en läkare ej hälsat.
    Skulle en läkare ha näsan i vädret så blir han/hon inte speciellt respekterad,så oförskämda personer passar inte inom vården.
    (Jobbar som SSK)
    Linda

    SvaraRadera
  3. Det här är en så underhållande o träffsäker blogg! :D
    Jag håller med till viss del. Många läkare är fantastiskt trevliga men jag tror tyvärr att det även kryllar av narcissister och psykopater inom läkarkåren. Och de ser ju sig själva som gudar så de anser inte att de ska behöva nedlåta sig till sånt som att hälsa först, visa hänsyn, respekt o hyfs. Pratade med en(väldigt snäll och ödmjuk) läkare på mitt jobb om detta och han höll själv med om det. Men det kanske ändras med tiden, de flesta AT-läkare jag träffat har varit supertrevliga men de kanske blir itutade av sina äldre kollegor att de inte behöver vara det, hoppas inte?!? Sen är det som du säger faktiskt lite vårt eget fel att vi ställer upp på det som du skrev. Folk gör det som funkar och uppenbarligen funkar det, för vi säger ju inte ifrån......!

    SvaraRadera
  4. Ogillar sånt grooovt. Jag älskar våra läkare, de är mer inne på vår expedtion och larvar sig med oss än på sina rum.. Och vi fikar alltid tillsammans, så det är trist att alla inte kan vara så trevliga o öppna mot varandra.

    Fine vi har alla olika yrken men vi är alla arbetspartner... Men jag har sett viss avad där läkarna verkligen itne beblandar sig med resten av vårdpesonalen... de har för mkt luft i sig...

    SvaraRadera
  5. Håller med, träffsäker blogg är vad det är!
    Tack och lov så är inte våra läkare så, de är nog mer av "larviga typer".
    Upplevde nog mera av det på medicin, men det kan vara så att jag har förutfattade meningar.
    Och det värsta är väl de AT-doktorer som kommer och försöker göra sig märkvärdiga! Bah.. som står med hakan vid knäna när de sedan märker jargongen mellan läkare och övrig personal, och dessutom blir lite lätt uppläxade av sin handledare överläkaren; det är duktiga systrar här, du ska lyssna på vad dom säger!! Hihi...

    SvaraRadera
  6. Din blogg är fantastisk och jag kommer garanterat följa den under hela min utbildning.. ;-)

    I fredags hade vi en föreläsning i sjuksköterskan proffesion, och vår föreläsare sa en sak som vi kommer bära omkring på hela livet..

    "Vi är inte läkare, vi är snäppet bättre för vi gör ju faktiskt vårt jobb..."

    SvaraRadera
  7. Psst gå in och kommentera artikel i dagensmedecin/sjuksköterska. Många arga läkare som skriver nedsättande kommentarer. Läsvårt.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.