lördag 29 januari 2011

JA till sprututbyte



Yes! Äntligen har Landstinget förstått att sprututbytet för narkomaner är ett bra system för att förhindra smittspridning av bla. HIV och Hepatit C. Idag finns utbytet endast i Helsingborg, Lund och Malmö men eftersom sprututbytet i Skåne varit så framgångsrikr vill man att fler Landsting hakar på.

Att vara positiv till sprututbyte har ingenting med droglibelalism att göra men visar att man bryr sig om en otroligt utsatt grupp. Att en samhällsmedborgare råkat hamna i missbruk ska väl inte betyda att sjukvården slutar bry sig? Isåfall tycker jag att vi ska köra hårt-mot-hårt inom fler patientgrupper och göra som Stefan Hanna menar och låta feta människor betala mer skatt. Andra välfärdssjukdomar som hypertoni, hyperlipidemi etc borde i det resonemanget också stå utanför sjukvården och läkemedlen borde bekostas av patienterna själva. Samma sak med fertilitetsbehandlingar, varför ska vi bekosta sådana?

Nä. Det går inte att ställa patientgrupper mot varandra. Det går inte att mäta sjukdomar och lidande och bedöma vem som ska ha mest rätt till vård. Det ska helt enkelt vara lika vård för alla samhällsmedborgare, tycker jag iallafall! Jag tycker att det är en självklarhet att alla Landsting ska erbjuda missbrukare ett väl genomtänkt sprututbytesprogram. Att vi hjälper vissa patientgrupper men inte andra är en skam!

Läs mer här.

3 kommentarer:

  1. Jag är så glad attt jag hittade denna bloggen för nån vecka sen. :)

    Du är en frisk fläkt och jag hoppas att alla politiker läser din blogg. Dem kan lära sig en hel del om vården!

    SvaraRadera
  2. Catten: Skoj att du gillar bloggen! Det här är min ventil men jag blir såklart glad om politiker hittar hit också och kanske kan få en annan syn på saker, hur det går till "på golvet" samt att se vad läsare sagt i kommentarsfältet. Det är lätt för dem att besluta om saker utan att "vanligt folk" fått vara med i bedömningen. Så: gärna fler politiker till Syster Frida ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att fler förstår att sprututbytet är en bra grej och att det finns flera bra fördelar än bara rena nålar

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.