onsdag 6 april 2011

Är sjuksköterskor verkligen bra chefer?


 På mitt sjukhus ser chefspositionerna ut såhär: Klinikchefen är läkare sedan har vi avdelningschefer som är sjuksköterskor och under honom/henne finns det gruppchefer som också är sjuksköterskor.

Vi på golvet har alltså en gruppchef som vår närmsta chef, vilka i sin tur har avdelningschefen som sin chef och avdelningschefen har klinikchefen som sin chef.

Det är ett trögrott skepp eftersom det alltid är långt mellan roddarna och kapten. Om de som ror ens vet vem som är kapten. Jag undrar också hur det kommer sig att alla dessa chefer prompt måste vara läkare och sjuksköterskor. Jag kan inte svara för läkarlinjens kurser men jag vet att vi på sjuksköterskeprogrammet inte läste någon personaladministration, kommunikation, sociologi eller konflikthantering iallafall. Vi lärde oss att bli sjuksköterskor, inte ledare.

Jag kan faktiskt inte alls se nyttan i att min närmsta chef är en sjuksköterska. Han förstår kanske min arbetssituation men han är helt oförmögen att ta hand om personalgruppen rent ledarmässigt eftersom han saknar utbildning i ledarskap. Han kan sätta nålar, dela medicin och svara på ringningar men det är då inga egenskaper som jag direkt uppskattar hos en chef. Jag vill ha en chef som tar tag i problem. Som vet vad man ska göra när en arbetsgrupp inte mår bra. Som kan det där med teambuilding.

En annan lite läskig sak som är vanlig då det tillsätts gruppchefer är att det är avdelningschefen som väljer ut sina undersåtar (gruppcheferna). Man anställer alltså inte på ledaregenskaper eller kompetens att leda en grupp när man tillsätter gruppchefer utan enbart på avdelningschefens personliga tycke och smak. Oftast blir gruppcheferna nickedockor som väljs för att de är tysta och fogliga och aldrig skulle säga mot avdelningschefen.

Jag skulle önska att man tog bort gruppcheferna på sjukhuset och anställde rena personalvetare, eller andra med högre ledarutbildning, på avdelningschefens position. Kanske vore militärer inte så dumt? De har iallafall bättre förmåga att leda än vad läkare och sjuksköterskor har tycker jag!

Tycker ni att chefen måste vara en läkare eller sjuksköterska?

15 kommentarer:

  1. Är det inte så att det finns för många chefer....
    Och kostnaden för alla underchefer/gruppchefer kan ju diskuteras, i förhållande till nyttan.

    SvaraRadera
  2. Som fd chef svarar jag JA! Det är viktigt.
    Vi har haft avdchef (låt vara att det hos oss kallas enhetschef) som inte är vårdutbildade och som är usk (olika personer alltså). Den som inte var vårdutbildad men en otroligt bra chef både utbildningsmässigt och erfarenhetsmässigt hade ingen förståelse alls för omvårdnadsperspektivet, och sjukvård är inte "verkstad" - i alla fall när det är som bäst. En USK som chef var bättre men jag tror att en högskoleutbildning är att föredra, jag har i allafall både ledarskap och organisation i min "gamla" ssk utbildning, om än inte så mycket.

    Men sen krävs det att man som chef aktivt utbildar sej, i precis dom frågor som du nämner, men man ska inte behöva vara expert varken i personalvetenskap eller ekonomi, det finns det andra som är.

    Håller med FLAK om att det låter som mycket chefer, gruppchef verkar omodernt, dessutom har Vårdförbundet i allafall hos oss varit mycket på att alla chefstillsättningar ska annonseras, trodde det var så över allt.

    Däremot är det ju så att det till viss del blir "nickedockor" det fungerar inte att en chef i organisationen är av helt motsatt åsikt om hur saker och ting ska vara- även om man självklart inte kan/ska säga ja och amen till allt, i en hierarki som sjukvården trots allt är anställs du av arbetsgivaren för att utföra ett visst uppdrag, inte för att göra revolt- även om man självklart har ett ansvar "från golv till topp" också

    SvaraRadera
  3. FLAK: Det är helt rätt. Det finns alldeles för många mellanchefer (som egentligen inte har ett skvatt att säga till om). Man skulle lätt kunna kapa gruppcheferna och spara en jädra massa pengar. Det kostar ju en hel del när alla chefer ska sitta i möten, och sedan ha ytterligare möten för att följa upp möten eller uppdatera varandra eller... Ja, en enda stor rapport-karusell är det där ingen säger stopp, det här är slöseri med resurser. Men det är väl Landstinget i ett nötskal, ineffektivt och seeegt ;-)

    Eva: Jag förstår att många vill ha en chef som är förstående för verksamheten och kan den, men med tanke på att hela Landstinget ska bli som industrin och producera enligt Lean, så vore det väl bättre med en "riktig" chef. Så att arbetet styrs upp. Gruppcheferna borde ju helt klart strykas iallafall, tycker jag. Vad gör de? Vad har de befogenhet att göra? Angående Vårdförbundet så har jag bara dåliga erfarenheter. De är med vid intervjuer ibland, och tjänster lyses alltid ut, men det är ett tjyv och rackarspel som heter duga. För det blir alltid som avdelningschefen vill, den som avdelningschefen vill ha som gruppchef som tillsätts. Jag har varit i alltför många år, på alltför många ställen för att bli såhär cynisk. Men jag har dåliga erfarenheter. De gör som de vill. Facket är inte ett fack med pondus och mandat utan det blir som arbetsgivaren vill. Som jag ser det. USCH vad jag låter bittrare än vanligt!

    SvaraRadera
  4. På läkarprogrammet läser man en ledarskapsutbildning om än inte lång. Tanken bakom det är att beslutsfattande chefer inom sjukvården bör ha medicinsk kunskap för att kunna göra prioritering. En chef utan medicinsk kunskap skulle bara behöva rådgivare och underchefer, inte kunna ta beslut själv. Detta leder till att ledarskapspyramiden inte blir platt och det blir långt mellan toppen och basen.

    Man måste också skilja på ledarskap och chefskap. För att en chef skall ses som en ledare behöver han nog av de han leder anses ha erfarenhet och kompetens. Det är ju bara att kolla på vilket rykte landstingspolitiker och tjänstemän har bland vårdpersonal?

    Jag ställer mig bakom Sveriges läkarförbunds krav på läkare som chefer:
    http://www.slf.se/Chef/Lakare-behovs-som-chefer/

    Jag förstår delvis om sköterskor tycker annorlunda, men är det inte rimligt att en representant för de som har det yttersta medicinska ansvaret på avdelningen också har den yttersta beslutsfattningsrätten?

    Och förresten jag läser din blogg för att jag tycker du verkar skriva vad du tycker och inte så himla PK. Kul att se andra yrkeskategoriers bild av vården. :P

    /Medicine kandidat

    SvaraRadera
  5. Jag kan hålla med dig att en sjuksköterska utan ledarskaps utbildning kan inte vara avdelningschef. Nu kan jag inte svara på om min avdelningschef har gått en ledar utbildning men det verkar inte så. Det enda hon säger varje morgon är KOMUNICERA nu med varandra, hon fårgar även i förbifarten hur går det idag och innan du hinner svar så har hon sprungit förbi.
    Dock har jag varit på ett annat ställe där en sjuksköterska var avdelningschef, men hon hade ett bra ledarskap, hon var ute på avdelningen pratade med personal tog sin tid och just som du nämner för att få ett bra arbetsklimat. Min nuvarande chef är så konflikträdd att jag tror inte hon skulle våga säga vad är det som har gått dålig för får hon veta detta så kan hon inte gå vidare med det och ta upp detta i större grupp, utan hon skulle främst tysta ner det. Därför är det heller inte konstigt att arbetsklimatet på min nuvarande arbetsplats ser ut som den gör.

    SvaraRadera
  6. du är så klok frida.
    Om vi ändå kunde skapa vårt eget sjukhus.

    SvaraRadera
  7. Anonym/Kandidaten: Kul att du gillar bloggen! Den är inte så PK. Det är skönt att vi kan säga vad vi tycker här tycker jag! Jag håller med till viss del. Det är bra att en chef också är insatt i avdelningen och medicinska beslut. Men jag tycker att det känns som två helt olika områden. Alltså personal och patient. Jag vill att min chef kan se till MINA behov som anställd. Inte att h*n är medicinsk eller omvårdnadsexpert. Det hjälper ju inte mig eller den dåligt fungerande arbetsgruppen om chefen inte vet hur man hanterar sådana frågor. Jag tror också att det är oerhört svårt att vara chef OCH ha jobbat tillsammans med fotfolket (eller att kombinera tjänsterna). Det blir fel när de å ena sidan ska vara kompis och å andra sidan chef och ta tag i jobbiga saker.

    Men jag förstår ditt resonemang att det är bra att chefer har medicinskt och omvårdnadsmässigt sikte också.

    Sedin: Jag känner igen så mycket i det du skriver! Min nuvarande chef är också konflikträdd och det mobbas hej vilt och informella ledare styr avdelningen. Jag har sett det på andra arbetsplatser också. Det är SÅ FEL att tro att någon som måhända är en duktig sjuksköterska, eller har jobbat länge, per automatik är en bra ledare! Att säga "kommunicera med varandra" är ju som att skjuta ifrån sig problemet. Någon på er avdelning måste ju ta tag i det och det är ju knappast ni som grupp? Som redan har ett jobbigt arbetsklimat. Har du pratat med facket?

    Anonym: Ja tänk om vi skulle ta och göra det! Ett alldeles eget sjukhus! Utan snåla politiker, snobbiga läkare, mobbande sjuksköterskor och lata undersköterskor ;-)

    SvaraRadera
  8. Jag läser på Ersta på termin 4 och vi läser sociologi, konflikthantering, arbetsledning och lär oss samtalsfärdigheter. Är just nu ute i en kurs som heter just "sjuksköterskans ledande funktion med ansvar för systematiskt förbättringsarbete".

    Vi lär oss verkligen att bli ledare. För det är en del av att vara sjuksköterska, tycker jag och min skola.

    SvaraRadera
  9. Jag läser till SSK och har just nu en kurs i ledarskap, teamarbete och konflikthantering :)

    SvaraRadera
  10. Den värsta med chefer är när de saknar integritet....vilket varenda chef som varit ssk har saknat och det är beklämmande, utan integritet och utan ledaregenskaper blir det en lekstuga full med intriger! Detta är min erfarenhet från vården.

    SvaraRadera
  11. Så jävla irriterande med personer som skriver artiklar som den hära. Ni vill bara klaga och kritisera. Och är så jävla arroganta att tror ni vet bäst. väckarklocka, JÄVLIGT SÄLLAN NI VET BÄST!!!

    Du är sjuksköterska sköt ditt jävla jobb och sluta klaga. Har du någonsin tänk på att människorna som konstruerat systemet du arbetar under är mycket mer kompetenta än du någonsin kommer bli inom området.

    1.)Vare sig du har "ledarutbildning" eller inte så visar det inte prov på någon bra ledaregenskap!
    Man är född med förmågan att leda, så enkelt är det.2.)nyanställda chefer får alltid kurser och utbildningar inom ledning.
    3.)En icke läkare/sjuksköterska bakom rodret är ju superduper klart recept på misslyckande! man kan inte leda en grupp i arbete om man inte vet vad dem sysslar med!

    Gruppchef har låg rangordning, alltså kmr inte dem bästa ledarna vara placerade som gruppchefer. Vilket kan förklara varför din chef nu är så inkompetent. Dock tvivlar jag på att en klagapparat som du har kompetensen att göra ett bättre jobb.

    Sammanfattning:
    Du vet inte alltid bäst. Så akta dig innan du öppnar käften o klagar! Speciellt när du klagar på människor som är bevisat mer framgångsrika än du själv! Det stinker avundsjuka när du gör det, och det är på tiden att du lär dig den läxan!

    SvaraRadera
  12. frökemamanda OCH Jessica: Så bra! Ni kommer ju att bli arbetsledare (över undersköterskorna). Men. Det ger er knappast den ledarutbildning som en verksamhetschef behöver....

    Anonym: Där pekar du på något sant! De saknar integritet! Samtidigt som de vill vara kompis, mamma, storesyster, psykolog och den goda fén. Det går inte ihop. En chef är en chef, ingen kompis.

    Anonym: Åh fy fan. Jag blir matt bara av första raden. White trash.

    SvaraRadera
  13. Grrrrr På dem bara!13 december 2011 kl. 11:12

    Hahaha jag säger det igen! Anonym är fan min bittra hemska elaka uska-läst till socionomchef, en osäker liten bitter F*A, som missbrukar sin chefsroll för att trycka ner och kränka alla andra, en sådan som får en att må dåligt bara man öppnar dörren till sin arbetsplats. Håller med Frida white trash bigg time, du är säkert en av dem rövslickarna uppåt. Frida jag tycker du ska skriva lite ideer på vad man ska göra emot elaka chefer, som inte tål kritik, som troligen withe trash är.

    SvaraRadera
  14. Jag vet inte vilket år du studerade till SSK. Men jag har haft kurser i ledarskap och konflikthantering vilket ingick i SSK-programmet. Dock kan inte alla ta på sig ansvaret som en chef/ledare men det är av stor vikt att den nuvarande chefen har erfarenhet om hur det faktiskt ser ut i verksamhet och har en god relation till sina medarbetare annars förfaller organistationen. Det kanske inte funkar så bra på din arbetsplats men det betyder inte att alla avdelningar lider av samma problem. Bra att du tar upp vad du är missnöjd med och hoppas det löser sig för dig!

    SvaraRadera
  15. Hej alla, jag är här för att vittna om hur jag blir rik och berömd framgångsrik modell i världen, jag har gått igenom svårigheter i flera år, sedan jag förlorade mina båda föräldrar, jag kunde inte gå vidare med min bärare p.g.a. ekonomisk lösning då, tills för fem månader sedan, menade jag en vän som introducerade mig i frimurarfamiljen, först var jag rädd för att gå med, eftersom jag har läst så mycket falska nyheter via internet om frimurarfamiljen, och som jag nu vet det är inte sant, allt var falska nyheter, och jag vill använda detta tillfälle för att säga ett stort tack till frimurarfamiljen, alla bröder och systrar i denna familj, jag är så tacksam för det stöd ni alla ger mig, och för de som trodde att frimurarfamiljen är ond, som inte känner till den här familjens regler och förordningar, snälla sluta döma om du inte känner till, och sluta dela falska nyheter, om du är intresserad av att bli medlem och njuta av frimurarfamiljens fördelar, kontakta av icial adress nedan för mer information.
    WhatsApp; +31687329133
    E-post; info.masonic.oregon@email.cz
    E-post; info.masonic.oregon@gmail.com
    Eller läs mer om oss på Facebook-sidans länk; https://web.facebook.com/infomasonicoregon

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.