måndag 25 april 2011

Sjuksköterskestudenter, på gott och ont


Det kan vara jobbigt med en student hängandes i trasorna. En student som ifrågasätter ens arbete, är långsam och omständig och tror att h*n är världsbäst på omvårdnad för att h*n läst 3 terminer på sjuksköterskeprogrammet.

Det är lätt att känna sig som en cynisk gammal hagga när man försöker snabba på, styra upp och säga att studenten inte kan ha 100% koll på allting. Att man inte kan stanna och snick-snacka och puffa kuddar hos alla patienter. Man måste säga åt många av studenterna att coola ner, slappna av, släppa. Många av dem kommer ju att var utbrända innan de är färdiga annars; om de tror att de ska göra både undersköterskans- läkarens och sjuksköterskans arbetsuppgifter. 

Ibland blir jag less på att vara morsa åt unga, oerfarna studenter. När den ena gruppen avlöser den andra och man ständigt har en följeslagare. Vissa studenter är ju en tillgång. Men det jobbiga är ju att just när de blivit någotsånär självgående så kommer det en ny...

Samtidigt är det bra att de kommer med sin glöd. Med sin framtidstro. Med sin vision. Det är bra att ytterligheter möts. Universitetet och Kliniken. Utopin och Verkligheten. Den gamla loja, sönderstressade sjuksköterskan och den unga, naiva studenten. Vi ger varandra olika dimensioner. Och det är på ett sätt tur att vi har varandra. För hur fasiken skulle det se ut om alla vore gamla småbittra syrror? Eller blåögda 20-åringar?

Vad tycker ni om studenter?

9 kommentarer:

  1. Jag är student, läser termin 3 och har just nu min första praktik! Det är jobbigt att vara student också kan jag säga. Man känner sig jämt och ständigt som en svans som är i vägen. Man får sura svar när man frågar något som är självklart för handledaren/annan personal, men som man själv inte har koll på. Tyvärr är det ju ett ont måste att gå med en handledare. Hur ska man annars lära sig utföra allt som står i böckerna?

    En liten fråga: Får de ssk som är handledare extra betalt för det? Annars förstår jag inte varför vissa som inte verkar gilla att ha en student i hasorna väljer att handleda.

    SvaraRadera
  2. Man blir förfrågad om man vill bli handledare men oftast är det heltiderna som får eleverna...
    vi deltidare får hjälpa till...
    Och betalt?
    Jojo då skulle vi ha en hel drös med oss hela tiden=)
    Man får absolut inget extra betalt inom vården för något........sorry...
    Och lyckas du mot all förmodan få det så gratulerar vi isåfall.

    Frida stå på dig du är bra god du....=) du gammal? aldrig...det bara verkar så vid en snabb koll....

    SvaraRadera
  3. Ellie: Förstår att det är jobbigt för er också. Det är stressigt som det är på många sjukhus och studenter kan vara ytterligare en "börda" när det är som värst. Problemet, som jag ser det, är att det har blivit alldeles för många studenter. Förr kom det ett gäng per termin, nu avlöser de varandra och avdelningen är konstant full med studenter. Det går inte att säga nej heller, inte där jag jobbar iallafall. Alla måste dela på bördan, ja inte de som är helt nya kanske, men har man jobbat ett halvår-år räknas man ju tyvärr som gammal i gården nuförtiden och studenter och inskolningar är självklart...

    Förr fick vi extrabetalt för studenter, som ett lönepåslag. Sedan ändrades det till att avdelningen fick en pott. Hur det ser ut idag vet jag inte. Vi "på golvet" får iallafall inga pengar, och vi förväntas lära ut allt vi kan gratis. Plus ha en extra människa att hålla reda på...

    Jag låter säkert bitter. Vill samtidigt tala om att jag är det i min blogg men att jag är väldigt omtyckt bland- och trevlig mot studenterna (trots att jag egentligen helst skulle vara utan dem)! Jag tycker att det hör till. Det ÄR jobbigt med studenter men det är inte deras fel och som du skriver så tycker ju de att det är lika jobbigt att komma och ibland anses vara "jobbig".

    Om du upplever att handledaren, eller annan vårdpersonal, är arrogant och bemöter dig illa så tycker jag absolut att du ska ta upp det med handledaren, huvudhandledaren på avdelningen eller kliniksa adjunkten! För som sagt: Hur stressigt vi än har det och hur mycket vi än ogillar studenter och trots att vi tyvärr inte kan välja bort handledandet så måste vi vara trevliga i tonen och göra vårat bästa! Ni är ju blivande kollegor och ni har rätt till juste bemötande. Liksom ni ska bemöta personalen med respekt.

    SvaraRadera
  4. FLAK: Du är snäll du ;-) !

    Förresten. Apropå studentgrejen så finns det ju vissa sjukhus som har elevavdelningar (det heter säkert något fint) som endast bemannas med studenter. Det är sjuksköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter och läkare. I bakgrunden finns legitimerad personal men de ska tydligen inte ingripa.

    Jag har inte hört något men tycker att det verkar som en bra idé. Patienterna lär ju bli uppassade och undersökta som fasiken och vi som är lite trötta på studenter slipper...

    SvaraRadera
  5. Va?! Inget betalt för att ha studenter? Ok, mina handledare ska få massor av presenter för att de tar så väl hand om mig och är så überunderbara utan ersättning.

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag heter Madeleine och studerar just nu på högskola. Jag skriver för tillfället på en D-uppsats som kommer att handla om bloggares syn vad som är privat vs. offentligt samt. hur man bloggar och varför. Som underlag för uppsatsen kommer jag att genomföra en enkätstudie och undrar därför om du skulle kunna tänka dig att delta i denna. Enkäten kommer att läggas ut på internet och du svarar anonymt. Den kommer gissningsvis ta mellan 5-15 minuter att fylla i. Själva enkätundersökningen kommer att äga rum första veckan i maj.

    Jag vore tacksam om du kunde meddela i ett mail om du kan tänka dig att ställa upp. Även om du inte vill vara med skulle det underlätta om du ville meddela detta.

    Vänliga hälsningar
    Madeleine
    madeleine.lindfors@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Ellie: Det låter inte som om du är på en spec. trevlig avd. Hos oss måste ALLA ha studenter, dock finns det några undantag (argabiggorna), men de är få. Vi i personalen får inget för att de är handledare däremot vet jag att kliniken få en viss summa för sskstud. De allra flesta studenterna hos oss är superduktiga och de brukar trivas jättebra hos oss och många försöker komma tillbaka som timvik och senare en i gänget ;-)

    sskFrida: De pengar vi får går till utb av ssk, tycker det är synd att man inte får något får uskeleverna, så att vi usk också kan få bli lite smaratare och lite bättre.
    Förövrigt har vi till 90% väldigt bra studenter!!!

    SvaraRadera
  8. Lata människor. Klart som fan man ska lära både slöa, duktiga, roliga och tråkiga studenter hur du bilr en bra sjuksköterska. Sedan om du lyckas är inte upp till studenten utan dig som handledare. Problemet är oftast inte studenten utan handledaren och stackars studenten som måste jobba utan betalt!

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Jag går i omvårdnadsprogrammet i andra året. Nästa år är mitt sista år på gymnasiet. Efter gymnasiet tänker jag plugga vidare till sjuksköterska. 
    Jag undrar, vad säger du, vad skulle du säga att skillnaden mellan högskola och gymnasie? Typ är det jätte jätte mycket svårare?
    För i högskola så pluggar man väl en kurs i taget men i gymnasiet flera kurser samtidigt. Gör det det mindre stressigare i högskola eller?
    Är det sant att man i högskolan brukar ha prov på typ flera stora böcker?
    Är det jätte svårt? Jag pluggar bra i gymnasiet och har vg, mvg i betyg. Men jag pluggar mycket. Tror du att jag kommer kunna klara av sjuksköterskaprogrammet?

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.