måndag 4 april 2011

Ska man ta och spöa bitchen?

Som jag har berättat tidigare har vi en mobbare på mitt jobb. Hon är en duktig manipulatör, sådär som mobbare är, enligt psykologen Zelma Fors. Vissa dagar kan jag rycka på axlarna åt den här tjejen och tycka synd om henne. För det är ju tragiskt med människor som har sådana behov. Hon kan ju inte vara lycklig som håller på som hon gör.

Andra dagar har jag magvärk. Tittar ängsligt i schemapärmen och hoppas att hon inte jobbar. När jag ser henne blir jag stel, tyst. Och jag lägger mig aldrig, aldrig på hennes rad på helgen.

En annan dag blir jag arg. Vansinnig. Crazy av hennes fula mobbar-nylle. Tänker att jag är femton år och ska spöa skiten ut henne. Hon ska få igen för allt hon gjort mot mina fina kompisar som hon mobbat så att de slutat. Och för allt hon gjort mot mig. Jag vill slå henne så att den där översittarminen förvandlas till rädsla och svaghet.

Det var nog så Casey Heynes kände när han fick nog och drämde sin mobbare i golvet. Trots att jag vet att våld inte löser någonting så skrek mitt hjärta "YES" när jag såg You-Tube klippet. Det är så jag vill göra med bitchen idag. Lyfta upp henne på mina bara armar och kasta henne hårt i marken.




Har ni några funderingar kring mobbning?

4 kommentarer:

  1. Våld är väl inte att rekommendera precis men tycker absolut att du ska sätta ner foten och säga ifrån! Prata med er chef? Pika henne tillbaka? Sätt ut små fällor där du har övertaget och försök vänd på situationen till din fördel ;)

    SvaraRadera
  2. Buuuu för mobbare! Fatar inte var människor hittar orken. Det trista är att de finns lite över allt, vilket man märker när man är runt på många arbetsplatser...

    Som Lars Ekborg sa "bara bunt och slå ihjäl dom bara"!

    SvaraRadera
  3. Fråga om hon sett rivjärnet...Casey Heynes är en idol och vi människor borde lära oss att respektera varann.

    SvaraRadera
  4. Går det att synliggöra att hon är en mobbare? Kan man exempelvis på ett APT ta upp: "Jag tycker att det finns en del arbetsmiljöproblem på den här avdelningen. Till exempelvis är det vissa i personalen som .... bla bla bla och borde inte vi i arbetsgruppen och du som chef bestämma hur vi vill vara mot varandra... osv".

    Det sägs ju också att ett perfekt sätt att få med sig sin chef är att servera ett färdigt förslag där chefen bara kan hänga på utan att behöva anstränga sig. Kan du organisera något sådant?

    Din arbets"kamrat" låter förresten som en riktig fisrumpa. /Tangobango

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.