fredag 1 april 2011

En vanlig tråkig dag

Jag funderar ofta på sjuksköterskans roll. Vilka är vi? Vilka arbetsuppgifter har vi? De här sakerna fick mig att fundera extra just idag:

* När jag satt ca en timme i telefonen för att ringa olika boenden/hemtjänst/distriktssköterskor/anhöriga för att kunna skicka hem patienter. Det går väldigt bra att skicka in människor till sjukhuset men att ta hem dem igen när de är färdigbehandlade verkar svårt. Va?! Ska hon komma hem? Men det är ju heeelg!

* När doktorn bad mig faxa tre papper till ett annat sjukhus för jag vet inte hur man faxar. Nehej. Vem fan vet det?

* När undersköterskorna klagade som martyrer på att vi sjuksköterskor inte hjälpte till när matvagnen kom. Jag skulle vilja klaga på att undersköterskorna  inte hjälper oss sjuksköterskor att dela medicin, dokumentera eller ronda. Jag skulle också vilja klaga på att de alltid kan fika och luncha utan att bli störda.

* När en patient bad mig packa sina tillhörigheter när hon skulle åka hem för jag är ju nyopererad. Nämen självklart frun! Jag kan putsa dina skor också. Och massera dina fötter.

Om något har varit bra idag? Ja. Att jag fick lämna sjukhuset kl 16. Och när chefen frågade om jag kunde jobba imorgon så log jag ett Mona-Lisa leende och skakade på huvudet. Jag är upptagen. Mycket upptagen.

8 kommentarer:

  1. Känner igen det mesta tyvärr. Men jag har upplevt att det KAN fungera bättre. Om avdelningen har tydliga fasta rutiner, ett öppet arbetsklimat och trevliga kolleger där man kan prata direkt med varandra (istället för att undersköterskorna pratar med varandra om "de där sjuksköterskorna" så går de till sjuksköterskan och framför sina åsikter själv) samt gärna en person som är avdelad för att sköta allt med kontakt med kommun/boenden/ta emot samtal dagtid. Att boenden får panik när patienter ska komma hem har jag också stött på, men jag tycker att det bör finnas förståelse från båda hållen.

    SvaraRadera
  2. Vilken lustigt sätt att be sjuksköterskan om hjälp med matvagnen.
    Ville dom att ni skulle servera maten eller flytta vagnen eller?
    Knappast troligt att en sjuksköterska ska behöva göra detta, och Frida... du är otroligt upptagen så INGEN övertid, du har ju fullt upp att läsa Uskabloggen=)

    SvaraRadera
  3. Det är svårt med yrkesroller och vem som ska göra vad. Det sorgliga att det är som en tävling om vem som har jobbigast istället för att försöka underlätta för varandra...

    SvaraRadera
  4. också sjuksköterska: Jag tror att vår konflikträdda chef gör sitt till. Hon tycker att det är obehagligt om vi ifrågasätter varandra och arbetet så det är "locket på" när det gäller det mesta.

    FLAK: De ville ha hjälp i köket, att dela ut matbrickor etc. Hade de sagt något direkt så hade de kanske fått hjälp men nu var det en massa skitsnack dem emellan om att de inte fick hjälp. Då var det inte någon som orkade hjälpa till. Man får väl rikta frågan till rätt person(er) kan man ju tycka!

    Upperhand: Jag tror att vi är många sjuksköterskor som är trötta eftersom vi faktiskt vinner tävlingen "vem som har mest". En sjuksköterska kan ju hjälpa till och göra underskterskans alla moment medan undersköterskan inte kan hjälpa en sjuksköterska. På så sätt blir sjuksköterskan överbelastad. Hon förväntas "hjälpa till" med omvårdnad, matbeställningar, kontroller och blodprover SAMTIDIGT som hon har sina egna sjuksköterskeuppgifter som undersköterskan inte kan hjälpa till med. Många undersköterskor har förståelse för detta men det finns ju endel som tycker att sjuksköterskor bara "sitter framför datorn" hela tiden.

    SvaraRadera
  5. Jag har ett förslag: Be uskan ringa till boenden/hemtjänst/distriktssköterskor/anhöriga för att kunna skicka hem patienten. Är det någon viktig medicinsk sak som måste rapporteras kan ju du ta över och rapportera just det. Be uskan faxa. Be uskan hjälpa den grevinneliga patienten som behövde pack-hjälp. Det finns bara en lösning på att ssk jobbar som både usk och ssk och det är att fördela smärtan så jämt det bara går.
    /Tangobango

    SvaraRadera
  6. Anonym/Tangobango: Tack för bra tips! De ska jag verkligen ta till mig!

    SvaraRadera
  7. Frida tycker verkligen att din blogg är jätte bra, måste påpekas. Går in och läser dagligen och tycker verkligen att du tar upp bra ämnen, samt att jag får massa bra tipps både från dig och alla andra som komenterar.

    Vill bra säga att idag tog jag mig själv i kragen och sa ifrån och det blev inte några uppror utan jag fick äntligen lite respekt.

    SvaraRadera
  8. hahaha, gud vad jag känner igen det där!! hahah, chefen frågade om jag ville jobba extra och jag drog det dära mona lisa leendet och sa jag kan inte eftersom jag är upptagen. Då frågade hon om jag kunde tänka mig att ta ett kvällspass och jag sade att jag var upptagen exakt hela dagen. Själv jobbar jag 85% på en medicinsk strokeavd. 85 % säger jag och inte 1 % över 85. det är en tuff avd. jag jobbar på. Nu ska man börja med telemtri också så nu ska det helt plötsligt bli hjärtavd. Det är redan stressigt som det faktiskt är. Tunga, multisjuka pat. och väldigt vårdkrävande Dessutom alla kontakter med DSK, kommunens biståndsbedömare, anhöriga, boenden. Blää!
    Som jag tidigare skrev grymt bra blogg!! / Noonie

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.