måndag 13 juni 2011

Jag gillar självständiga patienter!

Jag blir alltid lika glad när patienter har med sig egna mediciner. Det är så skönt att slippa dela i medicinvagnen, slå efter synonymer, ringa och långa från andra avdelningar.... Det tar tid att få tag på vissa läkemedel.

Och jag blir alltid lika förundrad över patienter som har ovanliga läkemedel men inte tar med sig dem till sjukhuset vid en planerad inläggning. Många tror att vi har ett gigantiskt lager och få förstår hur stor del av vårt arbete som går åt till medicinhantering.

Tummen upp för patienter som har egna läkemedel säger jag!

6 kommentarer:

  1. Instämmer helt. MEN jag gillar inte att dela från patientens egna dosett för det är nästan mer tidskrävande att identifiera varje tablett innan man ger så man ej ger något preparat som är tillfällig utsatt eller dyl.
    / mavasköterskan

    SvaraRadera
  2. Hmm....... är det inte därför som ni ssk:are har så stora fickor?

    SvaraRadera
  3. Helt underbart och skriva adm.sj.
    Jag tror jag blir tokig på patienter som inte har med sig udda medicin, och jag blir lika tokig på patienter som frågar om varje piller fast de har haft de i flera år och vet precis hur de ser ut. Det tar ju minst lika lång tid för mig att identifiera som att dela....

    Du har en jättebra blogg läser den mycket, och det är jättebra resonemang.... forsätt såååå!!!

    SvaraRadera
  4. Ja verkligen tummen upp när man har med sig sin apodos eller ovanliga läkemedel.
    Dosetterna litar jag inte heller på....

    SvaraRadera
  5. Gud vad det är skönt när en patient har koll sin medicin, det underlättar himla mycket.

    SvaraRadera
  6. Anonym mavasköterskan: Jag brukar aldrig kolla deras dosetter eller identifiera piller utan gör en anteckning att patienten sköter medicineeringen själv. Det förutsätter ju iofs att man har en adekvat patient som tar medicinerna helt själv.

    FLAK: Visst! Vi har ju fickor som värsta snickaren, får plats med både det ena och andra...

    Sedin: Vad kul att du gillar bloggen! Jag tror att vi vårdpersonal behöver diskutera eller bara få ur oss de tankar och funderingar som dyker upp när man jobbar med människor. Tycker att det är kul att ni kommenterar och fyller på med egna erfarenheter. Ang. det där med att de frågar efter piller *suck*. De kan ha haft en tablett hundra år och gapat och svalt men på sjukhuset kommer de hux flux på att de måste få veta vad det är. Och så får man få en kilometer, haffas av en massa människor på vägen, ta emot telefon osv osv innan man hittat FASS eller dator så att man kan slå upp den där tabletten.

    Stjärnstoft: Håller med om att dosett är jobbigt, om man nu identifierar varje tablett. Då är APO-doserna bättre. Som jag skrev till en annan så brukar jag skriva att patienten tar medicinerna själv, så får han/hon ta ansvar för att dosetten är rätt packad.

    Linda: Visst blir man glad?

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.