torsdag 16 juni 2011

Kan vem som helst bli sjuksköterska?

En blivande sjuksköterskestudent i Kenya nekades att börja på utbildningen på grund av sin sjukdom, osteomalaci. Lärarens motivation var bland annat att studentens korta händer skulle göra det svårt att bädda sängar och lyfta patienter.

Vad säger man om det här? Är det etiskt försvarbart att neka en människa att gå en utbildning på grund av en diagnos? Är det inte upp till varje individ att efter utbildningen söka den typ av arbete man kan utföra med sitt handikapp? Eller ska alla sjuksköterskor screenas innan de börjar utbildningen så att de som slutligen får examen är riktiga A-människor utan fysiska- och psykiska handikapp?

Å andra sidan. Vad skönt att en lärare vågar säga som det är. Vågar sätta stopp innan studenten börjar sin utbildning. Jag kommer själv ihåg några tokstollar vi hade i min klass, som lärarna försökte kugga på tentor och till och med bad handledarna på praktikperioderna att försöka kugga... Allt för att slippa ta samtalet om att de var olämpliga som sjuksköterskor... Det är så fegt! Och det är så taskigt att låta någon gå en treårig universitetsutbildning med studielån och tentaångest.

Jag tycker att man borde införa intervjuer på alla utbildningar där man har med människor att göra (sjuksköterska, lärare, undersköterska, läkare, psykolog, socionom) för att kunna sålla bort de allra olämpligaste. Med den kenyanska sjuksköterskeaspiranten vet jag inte. Hon kanske hade hittat en arbetsplats där hon kunde jobba trots sin diagnos? Så länge man inte har en allvarlig psykisk diagnos eller en religion som kräver burkha så tror jag nog att man kan bli sjuksköterska.

Vad tycker ni? Är det rätt eller fel att avvisa en student?

Här kan ni läsa mer.

8 kommentarer:

  1. Burkah fungerar utmärkt i telefonrådgivning. Jag gillar tanken med intervjuer, dock inte på gymnasienivå. Sen är det egentligen upp till var och en att se till att vara anställningsbar.

    SvaraRadera
  2. SSK-student (snart färdig! :D)16 juni 2011 kl. 18:47

    En bra grej tycker jag. Det är något som jag har tänkt på ett bra tag, just med tanke på alla nötter som finns på utbildningen. Att inte kunna språket ordentligt (hur ska man då kunna kommunicera med patienter?), att vara för ung, att inte bry sig på det sätt man borde bry sig. Självklart blir man trött på patienter ibland, det är bara mänskligt, men det är oerhört viktigt att inse att man alltid är i överläge (på ett eller annat sätt) och ilskan oftast inte riktas mot mig som privatperson, utan mot omständigheterna.
    Jag vet att de har haft intervjuer för läkare tidigare, här där jag går, men det togs bort. Synd, osnutna skitungar kanske inte hade kommit in i så fall.
    Eva: Ifall en person har burka så lär den sannolikt haft den på sig hela tiden, under utbildning och allt. Hur ska praktik kunna genomföras och hur ska man få arbetslivserfarenhet? Sjukt ohygieniskt att ha burka på sig på en vårdavdelning.

    SvaraRadera
  3. Olämpliga studenter på undersköterske och sjuksköterskeutbildnigar SKA stoppas
    Sen vad personen har på sig är oviktigt så länge han/hon gör bra ifrån sig.
    Förövrigt håller jag med dig Frida.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också att intervjuer bör vara ett krav för att kunna hoppa på utbildningen. Jag menar för att blir polis måste man ju gå på intervjuer, så varför inte för att bli sjuksköterska??

    SvaraRadera
  5. Jag håller med Linda och med dig Frida!

    Jag läser till undersköterska. Mina lärare är väldigt öppna och när dem tycker att någon är olämplig, så säger dem det. Lärarna har ett ansvar och jag tycker absolut att man bör intervjuas för att få bort såna som inte är lämpliga att jobba med människor!

    SvaraRadera
  6. Jag håller också med om att man skulle behöva göra lämplighetstest för att komma in på sånna utbildningar. När jag läste till uska kunde inte stor del av klassen ordentlig svenska. Sedan vet jag att en väldigt speciell person i min klass (med ett lite kognitivt handikapp) är en jätteduktig uska. Han kanske hade blivit nekad? Så jag vet inte, det kanske ska vara upp till arbetsgivarna att ta det ansvaret?

    SvaraRadera
  7. Håller med! Läser själv till syrra och det är verkligen en del i klassen jag aldrig skulle vilja bli vårdad av!

    SvaraRadera
  8. Vissa personer kanske är mindre lämpade att vårda andra människor.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.