onsdag 16 mars 2011

Kärlek på lasarettet


Läser i Wendela att var fjärde läkare som lever i par är tillsammans med en annan läkare. Enligt SCB är läkare också ofta tillsammans med sjuksköterskor men väldigt sällan med undersköterskor eller vårdbiträden. Lika barn leka bäst, enligt SCB.

Jag känner igen statistiken från sjukhuset, där det är vanligt att läkare är ihop med just läkare eller sjuksköterskor. Men hur kommer det sig att kärleken så sällan hoppat ner två steg i hierarkin? Varför är inte läkare ihop med undersköterskor?

Är det för att de inte är fina nog? För att de torkar bajs och inte har någon högskoleutbildning?

Någon som har en förklaring?

6 kommentarer:

  1. Min första kommentar i din blogg som jag tjuvläst ett tag ;-)
    Det är inte bara läkare, personer med högskoleutbildning har ofta relation med någon annan med högskoleutbildning. Ju längre utbildning,ju mer stämmer detta- fanns en artikel om detta i DN eller Svenskadagbladet i samband med Alla hjärtans dag om jag inte minns fel för ett eller två år sen.

    SvaraRadera
  2. Eva: Hej och välkommen! Det är väl kanske så att lika barn leka bäst? Att sjuksköterskor hänger med sådana som har ungefär lika lång utbildning som tex poliser, sjukgymnaster och lärare. Och så en och annan läkare ;-)

    Och att undersköterskor kör på elektriker, rörmokare och byggkillar. Ja. Det stämmer ju med de jag träffat på iallafall.

    SvaraRadera
  3. och en och annan vaktmästare!

    SvaraRadera
  4. Och var hittar då en manlig uska sin partner...en annan uska...jajemen har hänt..men i mitt slutliga kap blev en läkarsekreterare...

    SvaraRadera
  5. Jag fann kärleken i en kock (usk).

    SvaraRadera
  6. jamen så här har det alltid varit är manlig uska vi har alltid blivit behandlade som andra klass av skk och läkare.Läkare som inte ens hälsar på en fast man har arbetat ihop ett par år. Det är en strikt hirarki inom vården.En läkare vill väl inte ha en underbetald uska att leva med det handlar om status så har det alltid varit

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.