måndag 21 mars 2011

Sjukt att vara sjuksköterska

Det är sjukt jobbigt att jobba på sjukhus. Det är sjukt att man inte orkar svara i telefonen efter jobbet. Det är sjukt att unga, nyutexaminerade människor inte orkar jobba heltid. Det är sjukt att få jobbar kvar på ett ställe efter ett år. Det är sjukt att nyutexaminerade har samma lön som sjuksköterskor som arbetat i flera år. Det är sjukt att man slutar 22 på kvällen och sedan börjar 06.45 dagen efter. Det är sjukt att undersköterskor tjänar lika mycket, eller mer, än sjuksköterskor. Det är sjukt att människor väljer att bli sjuksköterskor, att det inte finns någon slags spärr i systemet. Att inte hälsoministern säger Stopp! Läs till ekonom istället. Eller bli präst.

Jag tycker att hälsoministern är feg som inte säger det. Men jag vågar. Jag uppmanar er: Bli inte sjuksköterskor! Det finns många andra hederliga, fina yrken. Yrken där ni kan känna er Behövda, Duktiga, Präktiga. Välj ett sådant, men bli inte sjuksköterskor. Det är sjukt att vara sjuksköterska!

14 kommentarer:

  1. HELT ENIG!!!
    http://xtracareblogg.se/jobb-och-resa/kampanj-2010-bli-inte-sjukskoterska

    SvaraRadera
  2. Vi uskor kan bara hålla med om att sjuksköterskor har otroligt dåliga löner och arbetstider...övertid ersätts ju inte ens om ni inte tar ut komp...
    Bättre villkor vore ju önskvärt, men vi jobbar ju i ett yrke där vi ska ta ansvar för människor, så vi är ju inte lika mycket värda...vi vårdpersonal...enligt samhället=(

    SvaraRadera
  3. Haha, jag kan bara hålla med. Ssk sedan två år och duktigt less på mitt yrke. Tjänar lika mycket som de som är alldeles nya (eller faktiskt 100 kr mer/månad) och en stress utan dess like. Då anses jag ändå mycket duktig på mitt yrke, men satan vad man bränner ut sig.

    SvaraRadera
  4. Men vad väntar ni på? Byt jobb! Vi ÄR inga martyrer.visst, min lön är inte enorm. Jag skulle önska att vi hade ett bättre ob och övertids avtal. Jarg skulle önska att jag aldrig behövde börja 6 45 för det e tidigt. Men annars...nä jag väljer själv omjag gillar mitt jobb eller inte, och om jag tycker att det är för hemskt så har jag ett ansvar - mot mej själv inte minst - att hitta ett annat. Det är inte "någon annan" som ska ge oss nya jobb/ändrade arbetsvilkor, det är något som vi själv måste söka. Först den dagen när vi slutar se oss som offer för dåliga avtal och vilkor - DÅ blir det åka av!
    Nä nu måste jag sticka och jobba, påmitt fantastiska, roliga utvecklande spännande jobb, därnågra kollegor mest gnäller-men vi andra har rättså kul, ÄVEN om det kan vara sjukt stressigt.

    SvaraRadera
  5. Eva:
    Jag är redan på väg att byta jobb, och det förändrar förvisso min situation. Men många andra har svårt för att byta jobb, ta ÄNNU mer studielån för att börja plugga o.s.v.

    Men bara för att det blir bättre för mig blir det ju inte bättre för de andra som måste jobba kvar på samma ställe. De får inte bättre arbetsvillkor för det! Och någon lär ju göra jobbet. Om arbetsmiljön är åt helskotta är det väl den som ska ändras - inte ska man väl flytta på alla som lider av den?

    SvaraRadera
  6. Skälet att vi bitchar och klagar på vår arbetsmiljö och löner är att vi vill att detta ska uppmärksammas av allmänheten för hur ska dom annars få veta hur vi har det.
    Och visst vi kan byta jobb men nästa person som ersätter dig som ssk, uska får ju samma förutsättningar.
    Därför vill vi ha förändringar.

    SvaraRadera
  7. Glöm inte att det är synd om läkarna också.

    SvaraRadera
  8. Andreas: Det är bra! Mycket bra!

    FLAK: Ja det är konstigt att det inte lönar sig att jobba med människor! Och jag missunnar inte någon undersköterska att ha bra lön, eller löner som sjuksköterskor, men det blir ju lite snett när utbildning inte lönar sig.

    Anonym: Det är en trist löneutveckling! Att tjäna lika mycket som de man lär upp känns förnedrande tycker jag!

    Eva: Jag tycker inte att man kan säga "byt jobb". Det är inte fel på mig, eller andra som ifrågasätter systemet, vårdarbetares löner, arbetstider och stessiga atrbetsmiljö. Det är fel på systemet. På Landstinget. Kommunen. Att byta jobb är att svika kollektivet. Det är bättre att peka på problemen så att det väcks debatt. Så att politiker och vanliga människor förstår vilket jobb vi gör. 24 timmar om dygnet för sveriges befolkning.

    Anonym: Jag håller med dig! Och givetvis är jag glad för din skull; att du hittat en annan väg att gå. Men jag håller med. Ingen får bättre arbetsvillkor för att någon annan slutar.

    FLAK: Amen!

    SvaraRadera
  9. Anonym: Sorry, glömde att svara dig i mitt förra inlägg! Det är stressigt för läkarna också. De får ofta jobba med nya, okunniga, sjuksköterskor, ha långa jourpass, slava under bitchiga överläkare, göra svåra bedömningar på akutmottagningen (vem behöver egentligen läggas in?) etc etc. Men den här bloggen är skriven utifrån ett sjuksköterskeperspektiv och tar därför inte hänsyn till läkare som har det svårt. Det finns säkert läkarbloggar som gör det. Läkare brukar vara rätt bra på att gasta ;-)

    SvaraRadera
  10. Jo jag tycker att byt jobb är en lösning-därmed INTE sagt att du inte är bra nog. För en stor del av problemet är att vi gåroch väntar på att organisationen på arbetsplatserna ska ändras, under tiden sliter vi arslet av oss. Och att välja bort sjuka arbetsplatser är enda vägen ut! Detär som med ett par nya skor, det KAN hända attdom passar perfekt från början, men det är sällsynt, men det finns gränser för hur mycket skorna anpassar sej -hugg inte av er tårna (dvs slåknut på er själv- för att få skornaatt passa, byt skor.

    Blev jag vimsig nu? Kortfattat, gå inte och vänta på att "nån" ska ändra på din arbetsplats. Det händer inte.

    SvaraRadera
  11. Kan inte annat än att hålla med! Den senaste tiden har jag känt av det allt mer, det har varit otroligt tungt den senaste tiden på avdelningen jag jobbar. Och vilka är det som får slänga i sej maten för att patienterna är så dåliga & man inte kan lämna dem?

    Samtidigt älskar jag mitt jobb! Men jag önskar, precis som dej Frida, att alla andra, allmänheten, chefer & kollegor ser- hur tungt & otacksamt jobb vi har många gånger. Jag är inte ute efter någon "höjdarlön", men lite mer lön & bättre villkor. Det vill jag ha!

    Läs gärna min blogg, jag skriver inte bara om mitt jobb som sjuksköterska utan om mycket annat också!

    http://sessan-alltmellanhimmelochjord.blogspot.com/

    SvaraRadera
  12. Alla: Oj har ni LÖN?? Jag trodde vi hade bidrag ;-)

    EVA: Hur ska man kunna förändra något om man inte stannar kvar och kämpar öfr bättre lön och villkor. Ibland måste man ta tjuren i hornen på plats!

    SvaraRadera
  13. http://lakareutangranser.se/fieldwork/Wanted-Sjukskoterskor/

    Jag är 19 år och önskar att jag var utbildad sjuksköterska NU NU NU. Min högsta dröm är att arbeta för läkare utan gränser i konfliktdrabbade områden.
    Det kommer jag få göra om typ 5 år. Men kolla länken, det kan vara coolt. Det är fortfarande dålig lön men jobbet kanske får en annan betydelse för er?

    SvaraRadera
  14. Jag har varit färdig sjuksköterska i 2 år nu. Känner mig redan så trött på yrket så jag vill kräkas. Kan aldrig träffa vänner. då Jobbar jag helg. När jag e ledig är ingen annan ledig. Dessa eviga skift. Lönen är totalt värdelös så jag arbetar inom västragötalands regionen(sämst betalt i hela sverige skulle jag tippa)
    Klart var man medveten om skiftjobb. men allt känns så omotiverat när lönen kommer var månad den 27:e. Allt slit. all stress,press , griniga läkare, bittra kollegor(både usk och ssk:or och jag säger såklart inte alla , men inom vården klagas det mycket och suckas ofta!) Sen finns det såklart mycket att klaga på. Underbemanning som är en stor del.

    Klart jag tänkte på vidareutbildning förut..Men VEM vill vidareutbilda sig?? HAHA. inte för lönen va? Nej..KALLET såklart. Du är ju kallad till att bli barnmorska. Men räkna med att det kommer ta dig 20 år och ett sönderstressat sinne innan du går plus på det!!

    Känns trist att slängt bort 3 år på studier när jag lika gärna kunnat tjäna lika mycket på kassan i ICA de tre åren och se mig om efter nån bättre utbildning. Älskar yrket egentligen men under vissa förhållanden såklart..

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.