söndag 20 mars 2011

Ska man ha parfym på sjukhus?


En sak som som jag funderat över den senaste tiden är att det blivit vanligare med parfym på sjukhuset. Förr var det en självklarhet att inte personalen bar parfym. Jag vet att många avdelningsföreståndare till och med hade åsikter om att personalen inte fick bära annat än vita underbyxor och vit bh under arbetskläderna. Allt för att inte störa patienterna. Idag bär de flesta vilka underkläder de vill och många har, som sagt, även parfym på sig.

Jag är för en modernisering av sjuksköterskeyrket och tycker att det är viktigt att få bort kall-tankar och fördomar om sjuksköterskan som ett helgon eller en slagpåse som man kan göra som man vill med. Men samtidigt måste vi ju tänka på patienternas väl i första hand. Att ligga sjuk och känna doften av parfym är inte alltid så lyckat! Och många är allergiska mot starka dofter.

Jag gillar själv parfymer men använder det bara på fritiden, med hänsyn till patienterna. Jag tycker att det är rätt slarvigt och lite egoistiskt att bära parfym när man jobbar på sjukhus.


Vad tycker ni?

2 kommentarer:

  1. Ja parfym är nog ingen hit att ha när man jobbar som sjuksköterska......

    SvaraRadera
  2. Va?! Överallt där jag arbetat har inte tillstymmelse till parfym funnits! På sin höjd att nytvättat hår kan lukta av parfymerat schampo men då har man då skämts...

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.