söndag 22 april 2012

Blunda och gå vidare

Jag har alltid gått med tron om att legitimerad sjukvårdspersonal har skyldighet att stanna vid olycksplatser och hjälpa till innan ambulanspersonal kommit. Som den duktiga sjuksköterska jag är har jag en Första hjälpen väska i bilen och jag spanar alltid lite extra när jag ser bilar som ligger i diket. Finns det skadade? Behöver jag hjälpa till med någonting?

Nu har det visat sig att jag har fel. Enligt Socialstyrelsen är varken sjuksköterskor eller läkare skyldiga att stanna och hjälpa till vid en olycksplats! Liksom alla andra är vi skyldiga att larma och varna vid olyckor enligt lagen om skydd mot olyckor men jobba behöver vi alltså inte.

Så nu vet vi det.  Civilkuraget kan vi skippa och behålla legitimationen ändå. Skrämmande och lite skönt på samma gång. Själv kommer jag att stanna ändå. Och jag hoppas att ni stannar om det är jag som ligger i diket.


5 kommentarer:

  1. Lovar att stanna om du ELLER ngn annan råkar illa ut. Kunskap, erfarenhet & civilkurage gör att sakerna ligger beredda att använda. Har stannat åtskilliga ggr redan och det lär bli fler gånger...

    Fast jag tror iofs inte det handlar om vad mitt yrke råkar vara - utan att jag är en sån som ser till att göra vad som behövs. Eller som en pensionsfärdig ssk sa till mig när jag var helt grön: "dig är det lite tag i, så jag ska nog få sjuksköterska av dig också..." (tack Anna-Lisa, de orden gjorde att jag har orkat lite till - många gånger...)

    SvaraRadera
  2. Fast jag inte är färdig ssk ännu, så har jag alltid, och kommer alltid att stanna och hjälpa till vid olyckor. Jag kan inte föreställa mig att agera annorlunda......hoppas att det fortfarande finns folk med lite civilcurage och omtanke om sin nästa där ute.........även om det inte är inskrivet i lagstiftningen.

    SvaraRadera
  3. Klart man borde stanna. Men om där redan är annan personal så är man förmodligen bara i vägen, även om man är utbildad. Sen finns det ju alltid hotet om stämningar osv om man befinner sig utomlands.

    SvaraRadera
  4. Räddningsledaren kan på en olycksplats beodra dig att hjälpa till om du har kompetensen och han/hon tycker att det behövs enl lagen om tjänsteplikt. (1986:1102)

    44 § När det behövs, är var och en som under kalenderåret fyller lägst arton och högst sextiofem år skyldig att medverka i räddningstjänst, i den mån hans kunskaper, hälsa och kroppskrafter tillåter det.
    Tjänsteplikten fullgörs på anmodan av räddningsledaren.

    (källa notisum.se)

    SvaraRadera
  5. Det är lätt att vara kategorisk och kräva att man alltid skall hjälpa till, men det finns alltid omständigheter. Jag skulle tex aldrig stanna vid en olycka på en hårt trafikerad väg om jag hade mina barn med mig. Risken är för stor att bli påkörd själv.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.