måndag 16 april 2012

Du har dåliga gener!

Idag träffade jag en f.d kollega. Vi jobbade ihop på den tiden då det fortfarande var okej på sjukhuset. Då man kunde gå till matsalen och äta på sin lunchrast, flexa ut då man faktiskt slutade och äta mysiga frukostar tillsammans på helgerna.

Nu hade min f.d kollega pensionerats. Hon jobbade med administrativa uppgifter inom kommunen de sista åren och var alltså inte på det klara i hur det ser ut på sjukhuset idag, 2012. Vi pratade gamla minnen och hon berättade att hennes dotter just börjar läsa till sjuksköterska. Hon sa det med stolthet i rösten. Lina har börjat på sjuksköterskeskolan. Hon går i sin mammas fotspår. Systerskapet, det går i arv!

Ja jävlar. Stackars kvinna. Jag fick lust att berätta att hennes arv, hennes gener, är helt värdelösa. Att hon borde ha stoppat sin dotter, om hon har några som helst moderskänslor och känner omsorg för sin avkomma. Men jag sa ingenting. Var sådär svenskt diplomatisk. Jaha. Ser man på. Så Lina ska bli sjuksköterska. Ryggradslösa jag!


Stackars dotter! Som börjar på sjuksköterskeskolan i tron om att det var som på hennes mammas tid. Som tror att vi fortfarande har det sådär gemytligt på sjukhuset. Att vi turas om att ta med fika, skickar vykort till avdelningen när vi är på semester och kommer in till sjuksköterskemöten även på lediga dagar...

Det borde vara förbjudet att rekommendera sjuksköterskeyrket till sina barn! Särskilt om man är pensionerad distriktssköterska som jobbat administrativ de senaste 10 åren. Då är man liksom inte med i verkligheten.

Lina! Om du läser det här så ber jag om ursäkt att jag inte vågade säga något till din mamma! Jag ville liksom inte förstöra det trevliga mötet och den goda stämningen där och då. Men du. Hoppa av för fan! Det finns så många andra fina jobb!

15 kommentarer:

  1. Precis så! Huvudet på spiken.

    SvaraRadera
  2. Du är så klok kära kollega. Det är nästan läskigt att läsa din blogg; det är mina tankar och åsikter du sätter ord på. Trodde nästan att jag var ensam om att tänka på detta vis.

    Syster J

    SvaraRadera
  3. Varning varning. Kan bara instämma Frida. Lina och ni andra "Linor" som funderar på att söka ssk eller läser till ssk. TÄNK FÖRFAN OM och rädda er själva från en säker undergång i kropp, själ och ekonomi!!!!. Undra hur man vill sina oskyldiga barn så illa så man rek detta slavyrke till dem. Stolt, hade varit väldigt orolig för mina barns framtid om de valde att göra samma stora misstag som jag. Tycker det borde vara varje ssk plikt att sprida budskapet #SÖK FÖR BÖVELEN INTE till SSK# om du har din hälsa, ekonomi, fritid/privatliv och pension kär. Undra hur lång tid det kommer ta innan nån präktig hjärntvättad VF ssk kommer med bla bla bla mot-angrepp/argument i stil med. "Får ju belöning i fina vårdmöten i kropp, själ och ande, e bara ställa upp för männskligheten", kan inte må mer illa faktiskt. Hur orkar ni, vakna och inse verkligheten 2012 blir mitt svar!! Det moderna slaveriet är i full gång, är vad det sysslas med runt omkring på våra "fina" sjukhus idag... Varning varning

    SvaraRadera
  4. Det borde vara krav att läsa din blog INNAN man börjar plugga till syrra. Jag önskar att jag hade gjort det!

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas verkligen inte att man väljer att plugga till sjuksköterska för att få mysiga fikastunder utan för att man vill vårda patienterna! Jag känner inte alls igen mig i det du skriver, du borde kanske byta arbetsplats? Det är ju en bra grej med detta yrke att det finns så många olika jobb med olika inriktningar! På min avdelning tar vi med fika och skickar vykort :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant, Frida .

      Elin ; om några år känner du bättre igen beskrivningen ovan ! Vi har alla varit positiva eldsjälar från början.

      Radera
    2. På min avdelning skickar vi också vykort, men fikat har rationaliserats bort; varför ta med det, när ingen hinner äta det?! Tråkigt, men sant... Vi har i alla fall roligt; galghumorn har räddat många "sjuka" dagar! :)

      Radera
  6. Elin, låter som du är en ung ny ssk som vill rädda hela världen, för all del. Men som nån skrev, om ett par år till kommer du förstå vad Frida menar!!!!!

    SvaraRadera
  7. Du skriver så roligt Frida, jag älskar din blogg! Dock har jag det inte alls som i dina beskrivningar av ssk-yrket, det är inte min verklighet. Jag jobbar på en mottagning, flexar lätt om det behövs, jobbar aldrig helger, skickar vykort och fikar så klart. Lönen är väl inte världsbäst (25') så den ska jag försöka förhandla upp. Jag blev färdig 2008 och har bytt arbetsplats ett par gånger för jag godtar inte vad som helst. Nästa projekt är som sagt lönen och jag har en plan, vi får se om den går i lås :)

    SvaraRadera
  8. Varför jobbar du med någonting som du aldrig i livet skulle rekommendera någon annan? Jag fattar inte varför du inte byter jobb??? Det går faktiskt att sadla om på äldre dar. Då slipper du vara bitter de resterande år du har kvar av din yrkesverksamma tid.

    SvaraRadera
  9. Det är en rolig blogg men jag hoppas att du bara skojar...att du på riktigt inte tycker så illa om ditt jobb för då förtjänar du bättre !

    SvaraRadera
  10. Varför byter du inte yrke om du inte kan se några positiva aspekter med det?!!! Gör du ett bra jobb undrar jag när du är så negativt inställd till det? Så länge du är ssk och tar hand om sjuka utsatta människor har du ett ansvar och dina patienter räknar med dig, du är deras trygghet i en utsatt sitution. Shit, jag skulle faktiskt inte vilja vårdas av dig när du uppenbarligen avskyr ditt jobb så mycket, jag kan inte tänka mig att man kan göra ett bra jobb när man är så här bitter.

    SvaraRadera
  11. Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser dina ord. Vart tog yrkesstoltheten vägen? Vågar du tala om för din arbetsgivare vad du tycker om ditt jobb och ändå jobba kvar?

    SvaraRadera
  12. Otroligt bra inlägg.Fy skäms på denna Frida.Skulle inte vilja vara hennes patient.Usch..

    SvaraRadera
  13. Jag förstår Frida precis!! Jag är snart klar SSK och går i vad som ses som landets bästa SSK skola. Redan på utbildning märker man att vi utbildas till att bli 2:a klassens medborgare. De dom inte håller med är blinda och kommer förstå tids nog. Fan vad jag ångrar mitt val men har bara 1 termin kvar så jag vill inte hoppa av. Aja det kanske blir något att falla tillbaka på i värsta fall.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.