måndag 23 april 2012

Ingen semester här inte!

Läser i Vårdfokus att det kommer att saknas 300 sjuksköterskor på Karolinska i sommar.
 - Snart kommer vi inte att kunna ha semester längre, säger Marianne Kock, sektionsordförande på Karolinska.

Och Marianne Kock har så rätt. Som de Trogna Systrar vi är tar vi givetvis inte semester utan ser till verksamhetens bästa och jobbar medan familjen åker på semester. Med ett snett leende vinkar vi av barnen och mannen. Hejdå! Mamma måste vara på sjukhuset i sommar! Patienterna behöver mamma mer än vad ni gör! Att mamma tjänar 22.000:- /månaden spelar ingen roll.  Mamma måste jobba. För mamma är en Viktig person förstår ni! En oumbärlig person.

Men sluta gråta Lisa! Pappa är ju med er! Och ni kommer att ha det jätteroligt i stugan vi hyrt. Såså Max! Det kommer att bli bra även om mamma är kvar och jobbar på sjukhuset! Vi kan prata varje dag i telefonen, eller hur? Och du kan skicka vykort till mamma! Åh vad glad mamma skulle bli om du skickade ett kort! När mamma var liten så skickade man alltid kort.... Och sen i höst, DÅ kan vi resa någonstans! DÅ ska mamma minsann se till att få lite ledighet. DÅ LOVAR mamma att vi ska ha en fantastisk ledighet tillsammans.

På hösten.... Jo jag skulle vilja vara ledig, jag hade ju ingen semester i somras.  Jaha, saknas det folk? Har fyra kollegor kommit in på vub:ar? Tre har sagt upp sig säger du? Jaha, så jag kan inte vara ledig nu då? Nähä, nej men jag kanske kan ta ledigt i jul då istället?







5 kommentarer:

  1. Klockrent, Skulle inte bli förvånad om de snart drar in semestern, säger de bara samhällsfarligt. Och alla mähän som vi alla är i vården bara nickar/suckar och går och jobbar. Tänk om vi alla gick ihop och sa nu är det nog på riktigt, alla ska ha en rimlig lön och en männsklig arbetsmiljö annars kan ni glömma att vi kommer mer. Nej det ska klagas i fikarummet och knytas näve i fickan och tyckas så synd om pat bla bla. Men att vi själva blir sjuka av stress och vårdar för kaffepengar det är inte så viktigt tydligen... Varför ställer de flesta ssk upp på detta slaveri och är så jävla äkligt överambitiösa hela tiden. Är inte bara vf eller politikernas fel, är alla troga överambitiösa florens typers fel att vårdyrken har så himla dåliga villkor med. Ser ju till att driva detta sjunkande skepp och buga och bocka för vad som ens erbjuds, vart finns stoltheten och respekten mot sig själv? Vét de försvann under utb till ssk som den bara var ett stort 3 årigt skämt. Och den lilla respekt man hade kvar efter utb tog Landstinget. Så glad att man lyckades komma ifrån vården/ssk, och kommer aldrig sätta min fot inom dessa väggar igen FY FAN VILKET SKÄMT och hykleri det är kring vården!!!!!

    SvaraRadera
  2. Samma lika elände här. Noll, zero, 0, ssk-vikarier i sommar.
    Lika många vårdplatser som övriga året, och hälften av ssk:orna går hem på semester. Kan bli tufft.
    Som det låter nu så kommer det lösas genom att ta in lite extra usk-vikarier och vi ssk får försöka att hålla oss till de sysslor som uskorna inte kan hjälpa oss med.

    Inga problem så långt (i teorin iallafall), men det ska bli intressant att se protesterna från usk-sidan när vi inte kommer att hinna bädda sängar, duscha patienterna, torka bajs, dela mat, mata och annat småfix.

    Det känns som att det kommer att bli en rejäl sammandrabbning om inte cheferna är extra tydliga med hur det kommer att få lov att bli.

    SvaraRadera
  3. Vi har laglig rätt till 4 veckors sammanhängande semester under juni, juli, augusti och det tänker i alla fall jag ha eller ta. Jag är sjuksköterska och det är inte mitt jobb att organisera semestrarna, det är min chef och chefens chefer. Lycka till säger jag och planerar min ledighet.

    För nej, i det här fallet är det inte synd om mig: Jag har ett val, stå med mössan i hand eller åka på semester. Och nu väntar varma länder och exotiska stränder, eller okej, Danmark och Spanien då, men det exotiska ligger i betraktarens öga...

    Och om någon skulle ringa och beodra in mig kommer jag bara att hänvisa till peronalchefen och styrelsen som ABSOLUT inte tänker betala 24 000 kr i ingångslön.

    SvaraRadera
  4. Jag för min del har ledigt 8 veckor... Använder också f-ledighet (eftersom jag var timvik när barnen var bebisar, mkt populärt DÅ). Detta meddelade jag i januari... Någon vik för mig? Nä. Mitt problem? Nä. Dåligt samvete? Inte en chans - möjligen att jag är för snäll som kommer o jobbar "hatveckorna" (sista veckorna i juli).

    Beordra MIG? ja det kan de ju försöka.

    SvaraRadera
  5. Jag har två veckor i juni, tre i juli och en i augusti. Har själv valt upplägget och inte haft några problem med att få det beviljat.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.