måndag 2 april 2012

Chaffisarna har ett så viktigt jobb

Häromdagen pratade jag med en tjej som tyckte att busschaufförerna hade ett så ansvarsfullt och viktigt jobb. De ska ju framföra ett stort fordon säkert och dessutom hålla tidtabellen. De kan varken facebooka eller kolla Aftonbladet på jobbet. För att inte prata om toabesöken! De måste planera när de ska kissa.

Stackars busschaffisar! Och tänk vad hemskt om någon kliver på bussen och inte har pengar! Eller om någon busplingar på varje hållplats, klottrar på sätena och håller på! Eller om någon säger " Jag ska till Tranbärsgatan 48, vilken buss ska jag åka då" och så vet busschaffisen inte vart Tranbärsgatan 48 ligger. Pinsamt liksom. Och det där med säkerhet. Tänk om busschaffisen får en knäpp och börjar uppdatera sin facebookstatus när h*n kör och så förlorar h*n kontrollen på bussen och så VIPS ligger bussen i diket och det är blod och kaos överallt. Kanske kom bussen över på andra sidan också och där var det en mötande bil med en familj med tre små barn i. Och alla dog. Utom ena barnet. Stackarn! Han blev familjelös! Fattar ni vad hemskt? Fattar ni vad jävla hemskt för den busschaffisen!

Tur man är sjuksköterska. Lönen är måhända lägre än busschaffisens men man slipper iallafall splittra familjer och råka ut för busplingningar.

4 kommentarer:

  1. Planerade toabesök på arbetstid - vilken LYX. Jag går på toa innan och efter passet, that´s it! Busschaffisarna får ta & lära sig av oss ssk - låt bli att dricka på arbetstid så är räcker det...

    SvaraRadera
  2. Så rått men ändå så rätt Frida

    SvaraRadera
  3. Frida, nu tycker jag du raljerar över de staaaaackars busschaufförerna. Det du måste inse är att chaufförerna är till största delen män och därför har en familj att försörja. De är alltså familjeförsörjare! Och alla vet ju att sjuksköterskor till största delen är kvinnor som kan sexa upp sig lite, skaffa en partner som då och då kan sticka till oss en hundring så vi är nöjda. Alltså, fattar du ingenting?????

    SvaraRadera
  4. Jag tror man ska lära sig mer om andras yrken innan man klagar..Chaufförer har ett stort ansvar!

    Tänk såhär, du har i alla fall tillgång till toa om det skulle krisa, vilket dom oftast inte har. Dom jobbar hela dagar + kvällar när det är säsong. När dom jobbar på vägar står dom, helt oskyddade, 1,5 meter från bilar som kör förbi i 180. Nu tänker jag inte på busschaufförer just som du skriver om utan om lastbilschaufförer. Men chaufför som chaufför.

    Det är så typiskt oss kvinnor att klaga på andra, och visst alla inom vården förtjänar högre lön men snälla klanka inte ner på andra yrken för de!

    Har läst några inlägg du skrivit och jag tror att du skulle behöva byta jobb, du verkar inte må bra där du är.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag läser alla kommentarer och svarar i mån av tid.